Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem
7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Vývoj v oblasti ložiskové techniky pro velké hřídele

V Německu v pobřežním městě Brunsbuttel je nainstalovaná nej­větší větrná turbína na světě. Turbína 5M hamburské společnosti REpower Systems AG s trojlistou vrtulí o průměru 126 m se nachází ve výšce 120 m nad hladinou a vyrábí 5 MW elektrické energie. Ná­vrh konstrukce uložení obrovské větrné turbíny s neobvyklou hřídelí rotoru si vyžádal výrobu dosud největšího toroidního ložiska CARB®, zpracování návodu nového montážního postupu a návrh nového způ­sobu axiálního zajištění velkých ložisek.
 
Dutá litinová hřídel rotoru musí přenášet hmotnost těžkého rotoru. Specialisté ze spo­lečnosti SKF ve spolupráci s konstruktéry REpower potřebovali odstranit vliv montáž­ních nepřesností a průhybu hřídele. Řešením bylo uložení se dvěma ložisky. Zvolili toroid­ní ložisko SKF CARB jako axiálně volné ložisko a soudečkové ložis­ko SKF jako axiálně vodicí. Toto řešení se vyznačuje velkou únosností a minimální hmotností ložisek i ložiskových těles.
 
Větrná elektrárna v Brunsbuttelu představuje pouhou „přípravu“ na sériovou montáž turbín 5M na moři. První navrhované místo se nachází 25 km od skotského pobřeží, kde je hloubka 44 m. Tato elektrárna je součástí projektu Talisman DOWNVIND, který je realizován s podporou Evropské unie.

[Tiskové materiály SKF.]