Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2018 vyšlo
tiskem 16. 1. 2018. V elektronické verzi na webu od 12. 2. 2018. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Elektroinstalační materiál

Hlavní článek
Nová elektroizolační kapalina a možnosti jejího nasazení do praxe

Aktuality

13. mezinárodní konference Centra pasivního domu poprvé v Praze O inovativních postupech a materiálech, které jsou vhodné pro výstavu  a rekonstrukce…

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Více aktualit

Vývoj v oblasti ložiskové techniky pro velké hřídele

V Německu v pobřežním městě Brunsbuttel je nainstalovaná nej­větší větrná turbína na světě. Turbína 5M hamburské společnosti REpower Systems AG s trojlistou vrtulí o průměru 126 m se nachází ve výšce 120 m nad hladinou a vyrábí 5 MW elektrické energie. Ná­vrh konstrukce uložení obrovské větrné turbíny s neobvyklou hřídelí rotoru si vyžádal výrobu dosud největšího toroidního ložiska CARB®, zpracování návodu nového montážního postupu a návrh nového způ­sobu axiálního zajištění velkých ložisek.
 
Dutá litinová hřídel rotoru musí přenášet hmotnost těžkého rotoru. Specialisté ze spo­lečnosti SKF ve spolupráci s konstruktéry REpower potřebovali odstranit vliv montáž­ních nepřesností a průhybu hřídele. Řešením bylo uložení se dvěma ložisky. Zvolili toroid­ní ložisko SKF CARB jako axiálně volné ložisko a soudečkové ložis­ko SKF jako axiálně vodicí. Toto řešení se vyznačuje velkou únosností a minimální hmotností ložisek i ložiskových těles.
 
Větrná elektrárna v Brunsbuttelu představuje pouhou „přípravu“ na sériovou montáž turbín 5M na moři. První navrhované místo se nachází 25 km od skotského pobřeží, kde je hloubka 44 m. Tato elektrárna je součástí projektu Talisman DOWNVIND, který je realizován s podporou Evropské unie.

[Tiskové materiály SKF.]