Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2017 vyšlo
tiskem 18. 1. 2017. V elektronické verzi na webu od 17. 2. 2017. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Nástroje a pomůcky; Značení

Hlavní článek
Analýza dat fotovoltaického systému během zatmění Slunce
Rizikovost zapojení biometrických identifikačních systémů

Aktuality

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Společnost ABF převzala značku projektu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE Specializovanou výstavu svítidel, designu a příslušenství s názvem SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE…

Chytré lampy v Praze Do hlavního města Prahy vstoupily „chytré lampy“. Nová technologie je součástí chytrých…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze zve na finále ROBOSOUTĚŽE Zajímavá technické řešení a soutěžní napětí nabídne 16. prosince finále letošní…

Více aktualit

Vývoj v oblasti ložiskové techniky pro velké hřídele

V Německu v pobřežním městě Brunsbuttel je nainstalovaná nej­větší větrná turbína na světě. Turbína 5M hamburské společnosti REpower Systems AG s trojlistou vrtulí o průměru 126 m se nachází ve výšce 120 m nad hladinou a vyrábí 5 MW elektrické energie. Ná­vrh konstrukce uložení obrovské větrné turbíny s neobvyklou hřídelí rotoru si vyžádal výrobu dosud největšího toroidního ložiska CARB®, zpracování návodu nového montážního postupu a návrh nového způ­sobu axiálního zajištění velkých ložisek.
 
Dutá litinová hřídel rotoru musí přenášet hmotnost těžkého rotoru. Specialisté ze spo­lečnosti SKF ve spolupráci s konstruktéry REpower potřebovali odstranit vliv montáž­ních nepřesností a průhybu hřídele. Řešením bylo uložení se dvěma ložisky. Zvolili toroid­ní ložisko SKF CARB jako axiálně volné ložisko a soudečkové ložis­ko SKF jako axiálně vodicí. Toto řešení se vyznačuje velkou únosností a minimální hmotností ložisek i ložiskových těles.
 
Větrná elektrárna v Brunsbuttelu představuje pouhou „přípravu“ na sériovou montáž turbín 5M na moři. První navrhované místo se nachází 25 km od skotského pobřeží, kde je hloubka 44 m. Tato elektrárna je součástí projektu Talisman DOWNVIND, který je realizován s podporou Evropské unie.

[Tiskové materiály SKF.]