Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2017 vyšlo
tiskem 5. 9. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 9. 2017. 

Téma: 59. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně; Elektrotechnika v průmyslu

Hlavní článek
Palivové články
Renesance synchronních reluktančních motorů
Návrh aktuátoru pracujícího s magnetickým polem

Aktuality

Na veletrhu FOR ARCH najdou lidé na osm stovek expozic a bezplatná poradenská centra Ve dnech 19. – 23. září 2017 se koná 28. ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR…

Technologické Fórum 2017 – jedinečné setkání odborníků stavebního trhu Premiéru na letošním ročníku mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH bude mít…

Od 1. září začne ve společnosti ČEZ fungovat nová divize Jaderná energetika Šest jaderných bloků, přes dva tisíce zaměstnanců včetně týmu, který zodpovídání za…

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Generační změna ve skupině LAPP S účinností od 1. července 2017 odstoupila Ursula Ida Lapp, spoluzakladatelka skupiny…

Více aktualit

Vývoj v oblasti ložiskové techniky pro velké hřídele

V Německu v pobřežním městě Brunsbuttel je nainstalovaná nej­větší větrná turbína na světě. Turbína 5M hamburské společnosti REpower Systems AG s trojlistou vrtulí o průměru 126 m se nachází ve výšce 120 m nad hladinou a vyrábí 5 MW elektrické energie. Ná­vrh konstrukce uložení obrovské větrné turbíny s neobvyklou hřídelí rotoru si vyžádal výrobu dosud největšího toroidního ložiska CARB®, zpracování návodu nového montážního postupu a návrh nového způ­sobu axiálního zajištění velkých ložisek.
 
Dutá litinová hřídel rotoru musí přenášet hmotnost těžkého rotoru. Specialisté ze spo­lečnosti SKF ve spolupráci s konstruktéry REpower potřebovali odstranit vliv montáž­ních nepřesností a průhybu hřídele. Řešením bylo uložení se dvěma ložisky. Zvolili toroid­ní ložisko SKF CARB jako axiálně volné ložisko a soudečkové ložis­ko SKF jako axiálně vodicí. Toto řešení se vyznačuje velkou únosností a minimální hmotností ložisek i ložiskových těles.
 
Větrná elektrárna v Brunsbuttelu představuje pouhou „přípravu“ na sériovou montáž turbín 5M na moři. První navrhované místo se nachází 25 km od skotského pobřeží, kde je hloubka 44 m. Tato elektrárna je součástí projektu Talisman DOWNVIND, který je realizován s podporou Evropské unie.

[Tiskové materiály SKF.]