Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2017 vyšlo
tiskem 12. 4. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 5. 2017. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; Stavební veletrhy Brno 2017

Hlavní článek
Návrh aplikace pro monitorování technologických procesů v administrativní budově

Aktuality

Vadné adaptéry Tesla poškozují rychlodobíjecí stanice V uplynulých dnech na rychlodobíjecích stanicích ČEZ zaznamenal už několikátý případ…

Jaký byl Veletrh Dřevostavby a Moderní vytápění 2017? Souběh veletrhů DŘEVOSTAVBY a MODERNÍ VYTÁPĚNÍ je určen všem, kteří řeší stavbu,…

Trendy chytrého řízení budov, energetiky a měst aneb Čtvrtá průmyslová revoluce nejenom v průmyslu Přednáška Ing Jaromíra Klabana se uskuteční ve středu dne 19. 4. 2017 ve 14 hod v…

Češi chtějí bydlet lépe – návštěvnost jarních veletrhů o bydlení stoupla o čtvrtinu Výstaviště PVA EXPO PRAHA v Letňanech bylo v minulých dnech nabité k prasknutí. Téměř…

MSV 2017 zacílí na Průmysl 4.0, automatizaci, environmentální technologie, dopravu a logistiku Již potřetí se na MSV 2017 upře pozornost na nové trendy průmyslové výroby. Průmysl 4.0 s…

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Více aktualit

Vývoj v oblasti ložiskové techniky pro velké hřídele

V Německu v pobřežním městě Brunsbuttel je nainstalovaná nej­větší větrná turbína na světě. Turbína 5M hamburské společnosti REpower Systems AG s trojlistou vrtulí o průměru 126 m se nachází ve výšce 120 m nad hladinou a vyrábí 5 MW elektrické energie. Ná­vrh konstrukce uložení obrovské větrné turbíny s neobvyklou hřídelí rotoru si vyžádal výrobu dosud největšího toroidního ložiska CARB®, zpracování návodu nového montážního postupu a návrh nového způ­sobu axiálního zajištění velkých ložisek.
 
Dutá litinová hřídel rotoru musí přenášet hmotnost těžkého rotoru. Specialisté ze spo­lečnosti SKF ve spolupráci s konstruktéry REpower potřebovali odstranit vliv montáž­ních nepřesností a průhybu hřídele. Řešením bylo uložení se dvěma ložisky. Zvolili toroid­ní ložisko SKF CARB jako axiálně volné ložisko a soudečkové ložis­ko SKF jako axiálně vodicí. Toto řešení se vyznačuje velkou únosností a minimální hmotností ložisek i ložiskových těles.
 
Větrná elektrárna v Brunsbuttelu představuje pouhou „přípravu“ na sériovou montáž turbín 5M na moři. První navrhované místo se nachází 25 km od skotského pobřeží, kde je hloubka 44 m. Tato elektrárna je součástí projektu Talisman DOWNVIND, který je realizován s podporou Evropské unie.

[Tiskové materiály SKF.]