Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2017 vyšlo
tiskem 5. 9. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 9. 2017. 

Téma: 59. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně; Elektrotechnika v průmyslu

Hlavní článek
Palivové články
Renesance synchronních reluktančních motorů
Návrh aktuátoru pracujícího s magnetickým polem

Aktuality

Praha otestuje elektrobus s dynamickým dobíjením Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil výstavbu trolejového vedení v Prosecké ulici.…

Na veletrhu FOR ARCH najdou lidé na osm stovek expozic a bezplatná poradenská centra Ve dnech 19. – 23. září 2017 se koná 28. ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR…

Technologické Fórum 2017 – jedinečné setkání odborníků stavebního trhu Premiéru na letošním ročníku mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH bude mít…

Od 1. září začne ve společnosti ČEZ fungovat nová divize Jaderná energetika Šest jaderných bloků, přes dva tisíce zaměstnanců včetně týmu, který zodpovídání za…

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Více aktualit

Stejnosměrné motory ABB z Ostravy

Ostrava, severomoravská metropole, která zažívala průmyslový boom v šedesátých a sedmdesátých letech dvacátého století. V té době se o ní hovořilo jako o ocelovém srdci republiky a Vítkovické železárny byly pojmem nejen v tehdejším hospodářském uskupení východního bloku (RVHP). Politická a ekonomická změna v roce 1989 způsobila rozpad odbytových trhů, kola průmyslu se přestala točit a v Ostravě jako by se zastavil život. Nezaměstnanost zde dosahovala velmi znepokojujících čísel.
 
Avšak nic netrvá věčně, a to platí i v tomto případě. Kdo v těchto dnech navštíví Ostravu, nemůže si nevšimnout té obrovské změny. Zdá se, že Ostrava popadla druhý dech a jako bájný pták Fénix povstala z popela – staví se zde nové komplexy průmyslových i administrativních budov, modernizuje se soukromý i státní sektor, vznikají nové pracovní příležitosti pro schopné a kvalifikované lidi z regionu. Jedním z těch, kteří podporují tuto pozitivní změnu a přispívají k vyšší zaměstnanosti Ostravska, je i společnost AP Service – DMI motory, která je členem skupiny ABB. Tato společnost vznikla v roce 2004 jako montážní závod švédského výrobce ABB stejnosměrných elektromotorů DMI (obr. 1).
 
„Začátky výroby ve zdejší navijárně bývalých Vítkovických železáren byly skromné. V roce 2004 jsme začínali asi se čtyřmi zaměstnanci a vyráběli jsme jen několik statorů a rotorů s výškou osy 180 až 225 mm měsíčně. Situace se však v průběhu několika málo let dramaticky změnila. Dnes, po čtyřech letech existence závodu, zaměstnáváme v navijárně třicet kvalifikovaných pracovníků a vyrábíme v průměru patnáct statorů a rotorů s výškou osy 180 až 400 mm za týden,“ objasňuje vývoj firmy Ing. Radim Růžanský, manažer obchodu a marketinku (obr. 2).
 
Produkce stejnosměrných elektromotorů ABB v montážním závodě AP Service – DMI motory spočívá v oddělené výrobě, tj. montáži statorů a rotorů. Při jejich výrobě se používají moderní technologie a know-how dovezené ze Švédska. V závodě pracují kvalifikovaní odborníci (obr. 3 a obr. 4), z nichž někteří byli zaškoleni přímo ve Švédsku. Samostatné statory a rotory jsou po dokončení odesílány do Švédska, kde se provádějí finální operace, jako např. soustružení komutátorů nebo vyvažování rotoru, a konečná kompletace elektromotorů. Prodej hotových motorů DMI je řízen ze Švédska a hlavními odbytišti jsou země EU. Motory se uplatňují především v technice pohonů v gumárenském nebo metalurgickém průmyslu, ale také jako pohony lanovek.
 
Motory DMI představují novou generaci stejnosměrných elektromotorů společnosti ABB. Tyto motory byly vyvinuty počítačovou optimalizací technického řešení. Vývojové práce na statoru vedly k vytvoření více místa pro vinutí, k rovnoměrnému odvodu tepla díky kompaktnějšímu tvaru cívek, jakož i ke zlepšení výrobního procesu.
 
Největšího úspěchu bylo dosaženo u kotvy motoru, kde nasměrování chladicích kanálků pod drážkami umožnilo první plně symetrické rozložení magnetického toku.
 
Mezi charakteristické vlastnosti těchto motorů patří především:
  • velký výkon a moment vzhledem ke konstrukční velikosti,
  • velký výkon v širokém rozsahu otáček,
  • hladký chod při malých otáčkách a malý moment setrvačnosti,
  • nenáročná údržba při současném využívání všech výhod stejnosměrných strojů,
  • originální náhradní díly a logistický servis
ABB garantující rychlou a spolehlivou dostupnost náhradních dílů po celém světě.
 
„Pozitivní vývoj ve výrobě statorů a rotorů stejnosměrných elektromotorů DMI v našem ostravském závodě nás motivuje k dalším, logickým krokům do budoucna. Chtěli bychom rozčlenit technologické operace, zvýšit objem výroby, přijmout další kvalifikované pracovníky a zintenzivnit spolupráci mezi výrobou a servisem,“ dodává Radim Růžanský.
 
Když švédský výrobce stejnosměrných motorů DMI společnosti ABB přemístil produkci statorů a rotorů do Ostravy, na jedné straně vsadil na řemeslnou zručnost a vysokou technickou úroveň českých elektrotechniků, na druhé straně využil konkurenční výhodu levnější pracovní síly ve zdejším regionu. Zdá se, že to byla šťastná volba, neboť spokojenost je, jak se zdá, na obou stranách.
(Kl)
 
Obr. 1. Stejnosměrný motor DMI společnosti ABB
Obr. 2. Ing. Radim Růžanský (uprostřed) v rozhovoru s novináři
Obr. 3. Upevňování cívek do drážek statoru
Obr. 4. Práce na rotoru – připojování vývodů cívek ke komutátoru