Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2018 vyšlo
tiskem 18. 4. 2018. V elektronické verzi na webu od 15. 5. 2018. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; IoT; HVAC

Hlavní článek
Smart Cities (1. část)

Aktuality

Mezinárodní strojírenský veletrh oslaví šedesátku s novým vizuálem Ozubené kolo, modrá a červená barva, šipky a uprostřed písmena MSV - česká zkratka,…

ČEPS, a.s., hospodařila vloni se ziskem přes 2,8 miliardy Akciová společnost ČEPS vykázala za rok 2017 zisk 2,897 miliardy před zdaněním. K nárůstu…

Skupina LAPP překonala hranici obratu 1 miliardy eur Větší obrat, větší zisk, více zaměstnanců

ABB v České republice buduje síť rychlonabíjecích stanic Síť rychlonabíjecích stanic pro elektrická vozidla se v České republice díky technologiím…

60. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu Zapište si do kalendářů 1. – 5. října 2018. V tomto termínu se totiž na brněnském…

ČEZ ESCO instalovala na Dlouhých stráních nejvýše položenou fotovoltaickou elektrárnu v Česku Společnost ČEZ Solární ze skupiny ČEZ ESCO vybudovala u horní nádrže vodní přečerpávací…

Více aktualit

Projekt Marabu

Od svého založení v roce 1993 se Letecký ústav (LÚ) Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně pod vedením prof. Ing. Antonína Píšťka, CSc., podílel ve spolupráci s leteckým průmyslem na všech velkých projektech českého leteckého průmyslu, a některé dokonce sám inicioval. Myšlenka realizovat experimentální letoun, který by podpořil vývoj vybavení pro bezpilotní letouny i vývoj bezpilotních letounů jako takových, našla naplnění v roce 2006. Tehdy prof. Píštěk oslovil průmyslové partnery a navrhl jim nový koncept vývoje bezpilotních letounů založený na vytvoření experimentálního letounu a postupném přechodu z plně pilotní verze na verzi bezpilotní. Tak vznikl projekt VUT 001 Marabu.
 
Výrazem odborné úrovně LÚ VUT v Brně je skutečnost, že letoun Marabu bude realizován od počátku do konce na této univerzitě (včetně stavby prototypu a jeho přípravy k záletu). Unikátní je i konstrukční řešení letounu (kompozitový trup, kovové křídlo a vodorovné ocasní plochy, příprava pro letové zkoušky proudové pohonné jednotky) a také navázání projektu na aktivity průmyslových partnerů (např. vývoj malých proudových motorů pro bezpilotní letouny, vývoj avionického vybavení atd.). Na projektu od počátku spolupracují průmyslové podniky První brněnská strojírna Velká Bíteš, Jihlavan airplanes a Plast Servis. Celá myšlenka našla podporu i u MPO ČR ve formě grantového projektu, jehož řešitelem je prof. Píštěk. V současnosti se připravuje prototyp letounu včetně všech nezbytných zkoušek a průkazů. Bezpilotní letoun Marabu, který může pomoci při povodních, rozsáhlých požárech nebo hledání pohřešovaných lidí, by se mohl poprvé vznést letos na přelomu září a října.
 
Projekt nese název Marabu, protože navrhovaný letoun tohoto ptáka svojí přídí a konstrukcí trupu vzdáleně připomíná. Bezpilotní prostředek totiž potřebuje v přední části trupu dostatečný prostor pro přístroje. Letoun musí mít také kabinu pro dva piloty – stroj bude muset projít fází bezpečného zalétávání (pilot a inženýr) a teprve poté bude osazen přístroji pro bezpilotní létání. Zahrnuje to i tzv. fázi bezpilotního létání s dohledem pilota – inženýra, který sleduje činnost bezpilotního systému ve vzduchu.
 
Úzká spolupráce s průmyslem a řešení praktického vývoje letadel (a zejména VUT 001 Marabu) se pozitivně promítá do úrovně studentů a pedagogů v LÚ. Příkladem může být současný úspěch jeho studentů v soutěži vypsané společností Airbus. Cílem mezinárodní soutěž Fly Your Ideas je motivovat studenty technických oborů na snižování ekologických dopadů letecké dopravy. Celé soutěže se ve 230 týmech zúčastnilo více než 2 300 studentů z celého světa. Postup týmu Kometa Brno do finále mezi pět nejlepších týmů je obrovským úspěchem Leteckého ústavu, Fakulty strojního inženýrství a celého VUT v Brně.
[Tiskové materiály VUT v Brně.]
 
Obr. Konečná varianta letounu VUT 001 Marabu