Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2017 vyšlo
tiskem 17. 2. 2017. V elektronické verzi na webu od 10. 3. 2017. 

Téma: Elektrické přístroje – spínací, jisticí, ochranné a signalizační; Přístroje pro inteligentní sítě

Hlavní článek
Atypický návrh výkonového stejnosměrného zdroje se středofrekvenčním transformátorovým filtrem rušivého napětí

Aktuality

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Společnost ABF převzala značku projektu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE Specializovanou výstavu svítidel, designu a příslušenství s názvem SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE…

Více aktualit

Malá vřetena od společnosti ATAS Náchod

Ing. Josef Šimon, marketing,
ATAS elektromotory Náchod, a. s.
 

Historie

 
Společnost ATAS elektromotory Náchod, a. s., vyrábí a prodává malé elektromotory od roku 1928. Tehdy začínající podnikatel Antonín Taichman otevřel v Náchodě pro­dejnu (obr. 1) s elektrotechnickými výrobky dováženými ze zahraničí.
 
Brzy začal poptávané motory a ventilá­tory vyrábět ve vlastní dílně (obr. 2) pod názvem ATAS. Asi tehdy netušil, že zaklá­dá novou tradici elektrotechnické výroby v Náchodě na desítky let. Firma úspěšně překonala obtíže velké hospodářské krize i okupace a v padesátých letech byla, jako všechny ostatní soukromé společnosti, zná­rodněna. Do podvědomí odběratelů pronik­la pod novým názvem MEZ Náchod, pod kterým ji někteří konstruktéři znají dosud. V průběhu privatizace společnost navázala na původní jméno a nyní úspěšně vystupuje pod obchodním názvem ATAS elektromoto­ry Náchod, a. s.
 

Výrobní přehled

 
Dosavadní nabídka spo­lečnosti ATAS elektromo­tory Náchod, a. s., zahrnu­je široký sortiment motorů (obr. 3) s výkony do 1 kW, které jsou často zákazníko­vi upravovány „na míru“ ve snaze o zachování zá­kladních stavebních prvků. Tato nabídka sahá od lev­ných asynchronních moto­rů se stíněným pólem, přes asynchronní motory třífá­zové a jednofázové s kon­denzátorem, komutátorové motory buzené i s permanentními magnety, převodové motory, hobby program až po pre­cizní rezolvery, dentální motory a elektronic­ky řízené motory se schopností jak autonom­ní činnosti, tak spolupráce s řídicími systémy výpočetní techniky.
 
Motory společnosti ATAS elektromotory Náchod nacházejí uplatnění téměř ve všech oblastech lidské činnosti. Počínaje vytápěcí a klimatizační technikou, kancelářskou tech­nikou, dále přes pohony akumulátorových vozíků, mechanizaci a automatizaci průmys­lových procesů či aplikace v polygrafickém průmyslu až po špičkové obory, jakými jsou např. lékařství, letectví a jaderný výzkum.
 

Vřetena

 
Do širokého sortimentu speciálních elek­tromotorů patří skupina vysokootáčkových indukčních motorů. Zvláštní nároky jsou kla­deny na konstrukci moto­ru, uložení hřídele a izola­ci vinutí, neboť tyto stroje je nutné napájet napětím o vysoké frekvenci a zajistit elektromagnetickou kom­patibilitu. U velkých strojů jsou indukční motory spe­ciální konstrukce již běž­ně používány. Jde o náklad­né a velmi precizní stro­je. V poslední době došlo k výraznému zlevnění mě­ničů frekvence a sestava in­dukčního motoru s měni­čem frekvence je dostupná běžným uživatelům, kteří v minulosti o této alternati­vě ani neuvažovali. Pro po­hon méně náročných apli­kací se používají pohony vřeten asynchronními mo­tory s převodem dorychla nebo častěji vy­sokootáčkové komutátorové motory. Převod je do jisté míry nepohodlný; komutátorový motor má omezenou životnost kartáčů a vel­kou hlučnost.
 
Ve společnosti ATAS elektromotory Ná­chod byl vyvinut speciální vysokootáčkový asynchronní motor pro jednoúčelové použi­tí ve funkci pohonu vřetena malého výkonu (obr. 4). Motor napájený frekvenčním mě­ničem dosahuje max. otáček 23 700 min–1  a max. výkonu 500 W, což je pro většinu aplikací do­statečné. Hřídel je upravena přímo pro montáž kleštiny.
 
V současné době se vy­rábí typ FT4C52S pro kleš­tinu CM. Příruba motoru FT--4C52S je nyní upravena osazením na průměr 43 mm. To umožňuje uživateli použít univerzální upínku ručního nářadí, jehož průměr se ustá­lil právě na velikosti 43 mm. V krátké době bude zahájena výroba typu FT4C52R, jehož hřídel je upravena pro použití kleštiny ER16 se závitem M19 × 1 pro matici mini. FT4C52R nemá úpravu pro upínku o průměru 43 mm, ale přírubu pro čty­ři šrouby M5 (viz obr. 5). Motory-vřetena FT-4C52S a FT4C52R jsou prvními z připravo­vané skupiny vřeten. Další varianty budou ná­sledovat podle zájmu odběratelů. Už nyní je požadován větší výkon, delší hřídel, popř. po­užití nástavce pro hlubší obrábění a alternativ­ní kleštiny. Na přání zákazníka dodává společ­nost ATAS stíněný kabel, kleštiny či matice.
 
Motory-vřetena FT4C52S a FT4C52R na­cházejí uplatnění ve velmi širokém okruhu zákazníků od drobných hobby zájemců, kteří ladí své unikátní CNC, až po výrobce strojů na obrábění dřeva, plastů, hliníkových profilů, gravírování a příbuzné technologie.
 
Společnost ATAS elektromotory Náchod, a. s., vychází zákazníkům vstříc mj. také svou cenovou politikou. Zákazník tak může výhodně koupit např. sestavy vřetena ATAS FT4C52S a FT4C52R s měničem frekvence Control Techniques za velmi přijatelné ceny až do konce tohoto roku.
 
Další informace o společnosti, výrobcích i cenách na: http://www.atas.cz
 
Obr. 1. První prodejna
Obr. 2. Antonín Taichman a spol.
Obr. 3. Přehled vyráběného sortimentu elektromotorů
Obr. 4. Speciální vysokootáčkový asynchron­ní motor pro pohon vřetena
Obr. 5. Technický výkres speciálního asynchronního motoru