Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2019 vyšlo
tiskem 26. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 26. 7. 2019. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Správa aktiv a potřeba diagnostiky v Průmyslu 4.0

Aktuality

Digitální továrna 2.0 na MSV 2019 Digitální továrna 2.0 je jedním z hlavních témat Mezinárodního strojírenského veletrhu…

Historicky nejvyšší grant Evropské unie dostal česko-slovenský energetický projekt ACON Společnosti E.ON Distribuce a Západoslovenská distribuční (ZSD) získaly od Evropské…

Kaufland v Blansku nabízí rychlodobíjecí stanici pro elektromobily Nejnovější lokalitou řetězce Kaufland, která nabízí rychlé dobíjení pro elektromobily, je…

Viceprezidentem asociace ENTSO-E zvolen člen představenstva ČEPS, a.s., Zbyněk Boldiš Zbyněk Boldiš, člen představenstva ČEPS, a.s., byl zvolen do funkce viceprezidenta…

Drony z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze budou obhajovat vítězství v Abu Dhabi Utkají se o hlavní cenu 1 milion dolarů. Testy systému spolupracujících autonomních dronů…

Logická mobilní hra „Zrecykluj to!“ naučí správně recyklovat elektrozařízení Cílem hry je zábavnou formou širokému publiku vysvětlit, že elektroodpad nepatří do…

Více aktualit

Malá vřetena od společnosti ATAS Náchod

Ing. Josef Šimon, marketing,
ATAS elektromotory Náchod, a. s.
 

Historie

 
Společnost ATAS elektromotory Náchod, a. s., vyrábí a prodává malé elektromotory od roku 1928. Tehdy začínající podnikatel Antonín Taichman otevřel v Náchodě pro­dejnu (obr. 1) s elektrotechnickými výrobky dováženými ze zahraničí.
 
Brzy začal poptávané motory a ventilá­tory vyrábět ve vlastní dílně (obr. 2) pod názvem ATAS. Asi tehdy netušil, že zaklá­dá novou tradici elektrotechnické výroby v Náchodě na desítky let. Firma úspěšně překonala obtíže velké hospodářské krize i okupace a v padesátých letech byla, jako všechny ostatní soukromé společnosti, zná­rodněna. Do podvědomí odběratelů pronik­la pod novým názvem MEZ Náchod, pod kterým ji někteří konstruktéři znají dosud. V průběhu privatizace společnost navázala na původní jméno a nyní úspěšně vystupuje pod obchodním názvem ATAS elektromoto­ry Náchod, a. s.
 

Výrobní přehled

 
Dosavadní nabídka spo­lečnosti ATAS elektromo­tory Náchod, a. s., zahrnu­je široký sortiment motorů (obr. 3) s výkony do 1 kW, které jsou často zákazníko­vi upravovány „na míru“ ve snaze o zachování zá­kladních stavebních prvků. Tato nabídka sahá od lev­ných asynchronních moto­rů se stíněným pólem, přes asynchronní motory třífá­zové a jednofázové s kon­denzátorem, komutátorové motory buzené i s permanentními magnety, převodové motory, hobby program až po pre­cizní rezolvery, dentální motory a elektronic­ky řízené motory se schopností jak autonom­ní činnosti, tak spolupráce s řídicími systémy výpočetní techniky.
 
Motory společnosti ATAS elektromotory Náchod nacházejí uplatnění téměř ve všech oblastech lidské činnosti. Počínaje vytápěcí a klimatizační technikou, kancelářskou tech­nikou, dále přes pohony akumulátorových vozíků, mechanizaci a automatizaci průmys­lových procesů či aplikace v polygrafickém průmyslu až po špičkové obory, jakými jsou např. lékařství, letectví a jaderný výzkum.
 

Vřetena

 
Do širokého sortimentu speciálních elek­tromotorů patří skupina vysokootáčkových indukčních motorů. Zvláštní nároky jsou kla­deny na konstrukci moto­ru, uložení hřídele a izola­ci vinutí, neboť tyto stroje je nutné napájet napětím o vysoké frekvenci a zajistit elektromagnetickou kom­patibilitu. U velkých strojů jsou indukční motory spe­ciální konstrukce již běž­ně používány. Jde o náklad­né a velmi precizní stro­je. V poslední době došlo k výraznému zlevnění mě­ničů frekvence a sestava in­dukčního motoru s měni­čem frekvence je dostupná běžným uživatelům, kteří v minulosti o této alternati­vě ani neuvažovali. Pro po­hon méně náročných apli­kací se používají pohony vřeten asynchronními mo­tory s převodem dorychla nebo častěji vy­sokootáčkové komutátorové motory. Převod je do jisté míry nepohodlný; komutátorový motor má omezenou životnost kartáčů a vel­kou hlučnost.
 
Ve společnosti ATAS elektromotory Ná­chod byl vyvinut speciální vysokootáčkový asynchronní motor pro jednoúčelové použi­tí ve funkci pohonu vřetena malého výkonu (obr. 4). Motor napájený frekvenčním mě­ničem dosahuje max. otáček 23 700 min–1  a max. výkonu 500 W, což je pro většinu aplikací do­statečné. Hřídel je upravena přímo pro montáž kleštiny.
 
V současné době se vy­rábí typ FT4C52S pro kleš­tinu CM. Příruba motoru FT--4C52S je nyní upravena osazením na průměr 43 mm. To umožňuje uživateli použít univerzální upínku ručního nářadí, jehož průměr se ustá­lil právě na velikosti 43 mm. V krátké době bude zahájena výroba typu FT4C52R, jehož hřídel je upravena pro použití kleštiny ER16 se závitem M19 × 1 pro matici mini. FT4C52R nemá úpravu pro upínku o průměru 43 mm, ale přírubu pro čty­ři šrouby M5 (viz obr. 5). Motory-vřetena FT-4C52S a FT4C52R jsou prvními z připravo­vané skupiny vřeten. Další varianty budou ná­sledovat podle zájmu odběratelů. Už nyní je požadován větší výkon, delší hřídel, popř. po­užití nástavce pro hlubší obrábění a alternativ­ní kleštiny. Na přání zákazníka dodává společ­nost ATAS stíněný kabel, kleštiny či matice.
 
Motory-vřetena FT4C52S a FT4C52R na­cházejí uplatnění ve velmi širokém okruhu zákazníků od drobných hobby zájemců, kteří ladí své unikátní CNC, až po výrobce strojů na obrábění dřeva, plastů, hliníkových profilů, gravírování a příbuzné technologie.
 
Společnost ATAS elektromotory Náchod, a. s., vychází zákazníkům vstříc mj. také svou cenovou politikou. Zákazník tak může výhodně koupit např. sestavy vřetena ATAS FT4C52S a FT4C52R s měničem frekvence Control Techniques za velmi přijatelné ceny až do konce tohoto roku.
 
Další informace o společnosti, výrobcích i cenách na: http://www.atas.cz
 
Obr. 1. První prodejna
Obr. 2. Antonín Taichman a spol.
Obr. 3. Přehled vyráběného sortimentu elektromotorů
Obr. 4. Speciální vysokootáčkový asynchron­ní motor pro pohon vřetena
Obr. 5. Technický výkres speciálního asynchronního motoru