Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2017 vyšlo
tiskem 18. 1. 2017. V elektronické verzi na webu od 17. 2. 2017. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Nástroje a pomůcky; Značení

Hlavní článek
Analýza dat fotovoltaického systému během zatmění Slunce
Rizikovost zapojení biometrických identifikačních systémů

Aktuality

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Společnost ABF převzala značku projektu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE Specializovanou výstavu svítidel, designu a příslušenství s názvem SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE…

Chytré lampy v Praze Do hlavního města Prahy vstoupily „chytré lampy“. Nová technologie je součástí chytrých…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze zve na finále ROBOSOUTĚŽE Zajímavá technické řešení a soutěžní napětí nabídne 16. prosince finále letošní…

Více aktualit

Malá vřetena od společnosti ATAS Náchod

Ing. Josef Šimon, marketing,
ATAS elektromotory Náchod, a. s.
 

Historie

 
Společnost ATAS elektromotory Náchod, a. s., vyrábí a prodává malé elektromotory od roku 1928. Tehdy začínající podnikatel Antonín Taichman otevřel v Náchodě pro­dejnu (obr. 1) s elektrotechnickými výrobky dováženými ze zahraničí.
 
Brzy začal poptávané motory a ventilá­tory vyrábět ve vlastní dílně (obr. 2) pod názvem ATAS. Asi tehdy netušil, že zaklá­dá novou tradici elektrotechnické výroby v Náchodě na desítky let. Firma úspěšně překonala obtíže velké hospodářské krize i okupace a v padesátých letech byla, jako všechny ostatní soukromé společnosti, zná­rodněna. Do podvědomí odběratelů pronik­la pod novým názvem MEZ Náchod, pod kterým ji někteří konstruktéři znají dosud. V průběhu privatizace společnost navázala na původní jméno a nyní úspěšně vystupuje pod obchodním názvem ATAS elektromoto­ry Náchod, a. s.
 

Výrobní přehled

 
Dosavadní nabídka spo­lečnosti ATAS elektromo­tory Náchod, a. s., zahrnu­je široký sortiment motorů (obr. 3) s výkony do 1 kW, které jsou často zákazníko­vi upravovány „na míru“ ve snaze o zachování zá­kladních stavebních prvků. Tato nabídka sahá od lev­ných asynchronních moto­rů se stíněným pólem, přes asynchronní motory třífá­zové a jednofázové s kon­denzátorem, komutátorové motory buzené i s permanentními magnety, převodové motory, hobby program až po pre­cizní rezolvery, dentální motory a elektronic­ky řízené motory se schopností jak autonom­ní činnosti, tak spolupráce s řídicími systémy výpočetní techniky.
 
Motory společnosti ATAS elektromotory Náchod nacházejí uplatnění téměř ve všech oblastech lidské činnosti. Počínaje vytápěcí a klimatizační technikou, kancelářskou tech­nikou, dále přes pohony akumulátorových vozíků, mechanizaci a automatizaci průmys­lových procesů či aplikace v polygrafickém průmyslu až po špičkové obory, jakými jsou např. lékařství, letectví a jaderný výzkum.
 

Vřetena

 
Do širokého sortimentu speciálních elek­tromotorů patří skupina vysokootáčkových indukčních motorů. Zvláštní nároky jsou kla­deny na konstrukci moto­ru, uložení hřídele a izola­ci vinutí, neboť tyto stroje je nutné napájet napětím o vysoké frekvenci a zajistit elektromagnetickou kom­patibilitu. U velkých strojů jsou indukční motory spe­ciální konstrukce již běž­ně používány. Jde o náklad­né a velmi precizní stro­je. V poslední době došlo k výraznému zlevnění mě­ničů frekvence a sestava in­dukčního motoru s měni­čem frekvence je dostupná běžným uživatelům, kteří v minulosti o této alternati­vě ani neuvažovali. Pro po­hon méně náročných apli­kací se používají pohony vřeten asynchronními mo­tory s převodem dorychla nebo častěji vy­sokootáčkové komutátorové motory. Převod je do jisté míry nepohodlný; komutátorový motor má omezenou životnost kartáčů a vel­kou hlučnost.
 
Ve společnosti ATAS elektromotory Ná­chod byl vyvinut speciální vysokootáčkový asynchronní motor pro jednoúčelové použi­tí ve funkci pohonu vřetena malého výkonu (obr. 4). Motor napájený frekvenčním mě­ničem dosahuje max. otáček 23 700 min–1  a max. výkonu 500 W, což je pro většinu aplikací do­statečné. Hřídel je upravena přímo pro montáž kleštiny.
 
V současné době se vy­rábí typ FT4C52S pro kleš­tinu CM. Příruba motoru FT--4C52S je nyní upravena osazením na průměr 43 mm. To umožňuje uživateli použít univerzální upínku ručního nářadí, jehož průměr se ustá­lil právě na velikosti 43 mm. V krátké době bude zahájena výroba typu FT4C52R, jehož hřídel je upravena pro použití kleštiny ER16 se závitem M19 × 1 pro matici mini. FT4C52R nemá úpravu pro upínku o průměru 43 mm, ale přírubu pro čty­ři šrouby M5 (viz obr. 5). Motory-vřetena FT-4C52S a FT4C52R jsou prvními z připravo­vané skupiny vřeten. Další varianty budou ná­sledovat podle zájmu odběratelů. Už nyní je požadován větší výkon, delší hřídel, popř. po­užití nástavce pro hlubší obrábění a alternativ­ní kleštiny. Na přání zákazníka dodává společ­nost ATAS stíněný kabel, kleštiny či matice.
 
Motory-vřetena FT4C52S a FT4C52R na­cházejí uplatnění ve velmi širokém okruhu zákazníků od drobných hobby zájemců, kteří ladí své unikátní CNC, až po výrobce strojů na obrábění dřeva, plastů, hliníkových profilů, gravírování a příbuzné technologie.
 
Společnost ATAS elektromotory Náchod, a. s., vychází zákazníkům vstříc mj. také svou cenovou politikou. Zákazník tak může výhodně koupit např. sestavy vřetena ATAS FT4C52S a FT4C52R s měničem frekvence Control Techniques za velmi přijatelné ceny až do konce tohoto roku.
 
Další informace o společnosti, výrobcích i cenách na: http://www.atas.cz
 
Obr. 1. První prodejna
Obr. 2. Antonín Taichman a spol.
Obr. 3. Přehled vyráběného sortimentu elektromotorů
Obr. 4. Speciální vysokootáčkový asynchron­ní motor pro pohon vřetena
Obr. 5. Technický výkres speciálního asynchronního motoru