Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2017 vyšlo
tiskem 11. 5. 2017. V elektronické verzi na webu od 2. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Ochrana před bleskem a přepětím;
23. ELO SYS 2017

Hlavní článek
Vibrace točivých strojů s magnetickými ložisky

Aktuality

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Alza.cz se chystá revolučně ovlivnit prodej elektromobilů Jako první e-shop je totiž zalistuje do své stálé nabídky. První upoutávkou na tento…

Projekt studentů FEL ČVUT v Praze míří na celosvětové finále Microsoft Imagine Studentský startup XGLU, zabývající se vývojem bezbateriového glukometru, vybojoval…

ČEZ zřizuje novou divizi jaderná energetika. Povede ji Bohdan Zronek Vedení Skupiny ČEZ rozhodlo o vzniku nové divize jaderná energetika s platností od 1.…

Příští týden začne v Praze strojírenský veletrh FOR INDUSTRY Letos na něm předvedou jedinečné novinky české společnosti. Spojení designu a moderní…

Vadné adaptéry Tesla poškozují rychlodobíjecí stanice V uplynulých dnech na rychlodobíjecích stanicích ČEZ zaznamenal už několikátý případ…

Více aktualit

Kombinovaný rotačně lineární pohon

Gustav Holub,
bývalý pracovník Výzkumného ústavu elektrických strojů, Brno
 
Pro moderní tiskařské stroje nové konstrukce firmy MAN Roland vyvinula divize elektropohonů společnosti Siemens speciální mechatronickou pohonnou jednotku, která u pracovních válců k bezvadnému roztírání barvy používá místo dosavadních mechanických přenosových prostředků (převody, spojky, výstředníky atd.) prostředky mechatronické s příslušným programovým vybavením. Rotor jednotky vykonává nejen rotační, ale také vymezený malý axiální pohyb.
 
Jde o kombinovaný elektromotor se servoregulátorem, jehož rotor může regulovaně podle požadavku zákazníka vykonávat lineární pohyb v rozmezí ±25 mm při otáčkách až do 1 850 min–1. Vzhledem k těmto otáčkám a velkému počtu „odpracovaných“ provozních hodin odborníci hledali cestu ke konstrukci s nejmenším možným počtem pohyblivých
komponent.
 
U realizovaného kombinovaného motoru je rotační pohyb dán synchronním servomotorem s permanentními magnety v rotoru, který se může díky lineárnímu pohonu pohybovat v axiálním směru. Aby bylo možné oba pohyby přesně regulovat, je rotační osa vybavena vysílačem impulzů a lineární osa odměřovací jednotkou. Obě osy jsou řízeny z měniče frekvence typu Sinamics S 120, který svou integrovanou inteligencí a výkonností umožňuje modulární a pružnou automatizaci.
 
Velikost axiálního pohybu rotoru a jeho rychlost lze nastavovat za provozu. Nezávisle na tom jsou regulovatelné otáčky motoru. Díky této pružnosti mají tiskárny více funkčních možností a kvalita jejich tisku je lepší. Nový kombinovaný pohon rovněž zvyšuje celkovou účinnost procesu, zlepšuje spolehlivost a prodlužuje životnost stroje. Všechny komponenty integrované pohonné jednotky (motor, snímače otáček a polohy, řídící a vyhodnocovací elektronika) jsou spojeny předkonfekcionovanými kabely s konektory a propojeny přes rozhraní. Tak vzniká průchodný pohonný systém konfigurovatelný podle potřeby, jímž lze pokrýt široké spektrum úloh podle požadavků zákazníků. Použitím uvedené systémové stavebnice dodavatelé a uživatelé nových tiskařských strojů významně šetří náklady na zaškolování personálu, uvádění strojů do provozu a objem skladovaných náhradních dílů.
 
Literatura:
[1] Flexible drucken mit Kombinationsantrieb. Advance, 2006, č. 2, s. 36.
 
Obr. 1. Kombinovaný synchronní motor s možností lineárního pohybu rotoru ±25 mm
Obr. 2. Nové offsetové tiskařské stroje firmy MAN Roland vybavené elektropohonem a měniči frekvence Sinamics S 120