Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2018 vyšlo
tiskem 18. 4. 2018. V elektronické verzi na webu od 15. 5. 2018. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; IoT; HVAC

Hlavní článek
Smart Cities (1. část)

Aktuality

Skupina LAPP překonala hranici obratu 1 miliardy eur Větší obrat, větší zisk, více zaměstnanců

ABB v České republice buduje síť rychlonabíjecích stanic Síť rychlonabíjecích stanic pro elektrická vozidla se v České republice díky technologiím…

60. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu Zapište si do kalendářů 1. – 5. října 2018. V tomto termínu se totiž na brněnském…

ČEZ ESCO instalovala na Dlouhých stráních nejvýše položenou fotovoltaickou elektrárnu v Česku Společnost ČEZ Solární ze skupiny ČEZ ESCO vybudovala u horní nádrže vodní přečerpávací…

ABB řešení pro řízení výroby získalo Zlatý Amper 2018 Společnost ABB obdržela prestižní cenu Zlatý Amper 2018 za ABB Ability™ Manufacturing…

ABB představí standard rychlého nabíjení elektrobusů OppCharge ABB na veletrhu Amper 2018 poprvé v České republice představí stanici pro nabíjení…

Více aktualit

Kombinovaný rotačně lineární pohon

Gustav Holub,
bývalý pracovník Výzkumného ústavu elektrických strojů, Brno
 
Pro moderní tiskařské stroje nové konstrukce firmy MAN Roland vyvinula divize elektropohonů společnosti Siemens speciální mechatronickou pohonnou jednotku, která u pracovních válců k bezvadnému roztírání barvy používá místo dosavadních mechanických přenosových prostředků (převody, spojky, výstředníky atd.) prostředky mechatronické s příslušným programovým vybavením. Rotor jednotky vykonává nejen rotační, ale také vymezený malý axiální pohyb.
 
Jde o kombinovaný elektromotor se servoregulátorem, jehož rotor může regulovaně podle požadavku zákazníka vykonávat lineární pohyb v rozmezí ±25 mm při otáčkách až do 1 850 min–1. Vzhledem k těmto otáčkám a velkému počtu „odpracovaných“ provozních hodin odborníci hledali cestu ke konstrukci s nejmenším možným počtem pohyblivých
komponent.
 
U realizovaného kombinovaného motoru je rotační pohyb dán synchronním servomotorem s permanentními magnety v rotoru, který se může díky lineárnímu pohonu pohybovat v axiálním směru. Aby bylo možné oba pohyby přesně regulovat, je rotační osa vybavena vysílačem impulzů a lineární osa odměřovací jednotkou. Obě osy jsou řízeny z měniče frekvence typu Sinamics S 120, který svou integrovanou inteligencí a výkonností umožňuje modulární a pružnou automatizaci.
 
Velikost axiálního pohybu rotoru a jeho rychlost lze nastavovat za provozu. Nezávisle na tom jsou regulovatelné otáčky motoru. Díky této pružnosti mají tiskárny více funkčních možností a kvalita jejich tisku je lepší. Nový kombinovaný pohon rovněž zvyšuje celkovou účinnost procesu, zlepšuje spolehlivost a prodlužuje životnost stroje. Všechny komponenty integrované pohonné jednotky (motor, snímače otáček a polohy, řídící a vyhodnocovací elektronika) jsou spojeny předkonfekcionovanými kabely s konektory a propojeny přes rozhraní. Tak vzniká průchodný pohonný systém konfigurovatelný podle potřeby, jímž lze pokrýt široké spektrum úloh podle požadavků zákazníků. Použitím uvedené systémové stavebnice dodavatelé a uživatelé nových tiskařských strojů významně šetří náklady na zaškolování personálu, uvádění strojů do provozu a objem skladovaných náhradních dílů.
 
Literatura:
[1] Flexible drucken mit Kombinationsantrieb. Advance, 2006, č. 2, s. 36.
 
Obr. 1. Kombinovaný synchronní motor s možností lineárního pohybu rotoru ±25 mm
Obr. 2. Nové offsetové tiskařské stroje firmy MAN Roland vybavené elektropohonem a měniči frekvence Sinamics S 120