Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2019 vyšlo
tiskem 3. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; 61. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně

Hlavní článek
Proudové chrániče – přehled a použití

Aktuality

ČEPS, a.s., v prvním pololetí vykázala zisk 2,3 mld., investovat bude do rozvoje soustavy Akciová společnost ČEPS uzavřela první polovinu roku 2019 se ziskem před zdaněním v…

ČEPS dokončila zaústění nejdelšího vedení zvn Společnost ČEPS dokončila realizaci zaústění nejdelšího vedení zvn v ČR V413, spojujícího…

VACON® drives zajišťují maximální provozuschopnost v největších ocelárnách v České republice Zřídkakdy je spolehlivá doba provozu tak kritická, jako při kontilití v ocelárnách. Aby…

E.ON otevřel první ultrarychlou dobíjecí stanici elektromobilů v ČR. Auto dobije za deset minut Společnost E.ON otevřela ve Vystrkově u Humpolce první veřejnou ultrarychlou dobíjecí…

Společnost ABB jmenovala generálním ředitelem Björna Rosengrena Představenstvo společnosti ABB jednohlasně jmenovalo Björna Rosengrena generálním…

Studentské formule ČVUT v Praze přivezly z Mostu zlatou a stříbrnou medaili Ve dnech 13. až 17. srpna se na polygonu u Autodromu Most konal mezinárodní závod…

Více aktualit

Kombinovaný rotačně lineární pohon

Gustav Holub,
bývalý pracovník Výzkumného ústavu elektrických strojů, Brno
 
Pro moderní tiskařské stroje nové konstrukce firmy MAN Roland vyvinula divize elektropohonů společnosti Siemens speciální mechatronickou pohonnou jednotku, která u pracovních válců k bezvadnému roztírání barvy používá místo dosavadních mechanických přenosových prostředků (převody, spojky, výstředníky atd.) prostředky mechatronické s příslušným programovým vybavením. Rotor jednotky vykonává nejen rotační, ale také vymezený malý axiální pohyb.
 
Jde o kombinovaný elektromotor se servoregulátorem, jehož rotor může regulovaně podle požadavku zákazníka vykonávat lineární pohyb v rozmezí ±25 mm při otáčkách až do 1 850 min–1. Vzhledem k těmto otáčkám a velkému počtu „odpracovaných“ provozních hodin odborníci hledali cestu ke konstrukci s nejmenším možným počtem pohyblivých
komponent.
 
U realizovaného kombinovaného motoru je rotační pohyb dán synchronním servomotorem s permanentními magnety v rotoru, který se může díky lineárnímu pohonu pohybovat v axiálním směru. Aby bylo možné oba pohyby přesně regulovat, je rotační osa vybavena vysílačem impulzů a lineární osa odměřovací jednotkou. Obě osy jsou řízeny z měniče frekvence typu Sinamics S 120, který svou integrovanou inteligencí a výkonností umožňuje modulární a pružnou automatizaci.
 
Velikost axiálního pohybu rotoru a jeho rychlost lze nastavovat za provozu. Nezávisle na tom jsou regulovatelné otáčky motoru. Díky této pružnosti mají tiskárny více funkčních možností a kvalita jejich tisku je lepší. Nový kombinovaný pohon rovněž zvyšuje celkovou účinnost procesu, zlepšuje spolehlivost a prodlužuje životnost stroje. Všechny komponenty integrované pohonné jednotky (motor, snímače otáček a polohy, řídící a vyhodnocovací elektronika) jsou spojeny předkonfekcionovanými kabely s konektory a propojeny přes rozhraní. Tak vzniká průchodný pohonný systém konfigurovatelný podle potřeby, jímž lze pokrýt široké spektrum úloh podle požadavků zákazníků. Použitím uvedené systémové stavebnice dodavatelé a uživatelé nových tiskařských strojů významně šetří náklady na zaškolování personálu, uvádění strojů do provozu a objem skladovaných náhradních dílů.
 
Literatura:
[1] Flexible drucken mit Kombinationsantrieb. Advance, 2006, č. 2, s. 36.
 
Obr. 1. Kombinovaný synchronní motor s možností lineárního pohybu rotoru ±25 mm
Obr. 2. Nové offsetové tiskařské stroje firmy MAN Roland vybavené elektropohonem a měniči frekvence Sinamics S 120