Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo
tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Integrací řídicích funkcí k efektivnosti

Gustav Holub, bývalý pracovník
Výzkumného ústavu elektrických strojů, Brno
 
Renomovaný německý časopis Elektroautomation uspořádal diskusní fórum, na kterém se odborníci předních evropských a zámořských dodavatelů elektrických pohonů vyjadřovali k často diskutované „homogenní řídicí technice“, tj. k integraci SPS (řízení s programovatelnou pamětí), funkce Motion Control, CNC a robotické funkce do jedné řídicí platformy. Experti špičkových uváděných řídicích systémů a servopohonů na základě svých dosavadních zkušeností, zejména v oboru mimořádně náročné balicí a etiketovací techniky, zhodnotili dosavadní stav a naznačili perspektivu v uvedeném zpracovatelském oboru, a to např.:
  • jaké zvláštní požadavky musí robotizovaná pracoviště v balicích aplikacích splňovat a jaké regulačnětechnické požadavky je třeba přitom řešit,
  • na co se musí dbát při integraci robotiky do celé funkčnosti stroje a jak se dá při krátkých časech pracovního taktu předejít problémům, zejména se synchronizací funkcí,
  • zda tzv. homogenní řídicí technika nezvyšuje nepřijatelně náklady a složitost balicích a etiketovaných strojů,
  • jaký konkrétní užitek nabízí integrace robotické funkce do balicí techniky pro konstruktéry strojů a jejich uživatele.
Právě balicí průmysl je charakteristický různorodostí produkce, častým střídáním produktů a vysokou produktivitou strojů. Proto roboty musí v těchto aplikacích vyvíjet vysokou dynamiku při absolutně synchronním průběhu procesu a splňovat mimořádné nároky na přesnost. Podle názoru respondentů se přiměřeně vysoké nároky na robotické řízení dají v „homogenním integrovaném řídicím systému“ splnit dokonce jednodušeji a efektivněji. Proto si také žádný z dotazovaných specialistů nemyslí, že by tato průchodná řídicí platforma zvyšovala náklady nebo složitost balicích strojů. Zejména se zjednodušuje údržba, jelikož v systému odpadají jinak početné CPU a není zde žádná překážka pro komunikaci mezi SPS. Integrací funkce Motion Control a řízení s programovatelnou pamětí (SPS) do jednoho řídicího systému klesá počet komponent, rozhraní a nutných vývojových a diagnostických nástrojů.
 
Účastníci diskusního fóra, jimiž byli odborníci významných dodavatelů elektrických pohonů a jejich řídicích systémů a robotiky (Sigmatec, Motoman, Bosch Rexroth, Rockwell, B+R, ABB, Elau a Mitsubishi) se shodují v tom, že integrace diskutované robotické funkce do jedné řídicí platformy redukuje složitost, může být realizována průchodně, je snadno zvládnutelná a v mnoha případech přináší přednosti v řadě automatizačních oblastí. To platí zejména u balicích strojů. které jsou často velmi úzce spjaty s robotikou.
[ZIEGLER, S.: Effizienz dank Integration. Elektroautomation, 2008, č. 5, s. 17–21.]
 
Obr. Ilustrační foto (zdroj: Energo-Robotics)