Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo
tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Alza.cz se chystá revolučně ovlivnit prodej elektromobilů Jako první e-shop je totiž zalistuje do své stálé nabídky. První upoutávkou na tento…

Projekt studentů FEL ČVUT v Praze míří na celosvětové finále Microsoft Imagine Studentský startup XGLU, zabývající se vývojem bezbateriového glukometru, vybojoval…

Více aktualit

Integrací řídicích funkcí k efektivnosti

Gustav Holub, bývalý pracovník
Výzkumného ústavu elektrických strojů, Brno
 
Renomovaný německý časopis Elektroautomation uspořádal diskusní fórum, na kterém se odborníci předních evropských a zámořských dodavatelů elektrických pohonů vyjadřovali k často diskutované „homogenní řídicí technice“, tj. k integraci SPS (řízení s programovatelnou pamětí), funkce Motion Control, CNC a robotické funkce do jedné řídicí platformy. Experti špičkových uváděných řídicích systémů a servopohonů na základě svých dosavadních zkušeností, zejména v oboru mimořádně náročné balicí a etiketovací techniky, zhodnotili dosavadní stav a naznačili perspektivu v uvedeném zpracovatelském oboru, a to např.:
  • jaké zvláštní požadavky musí robotizovaná pracoviště v balicích aplikacích splňovat a jaké regulačnětechnické požadavky je třeba přitom řešit,
  • na co se musí dbát při integraci robotiky do celé funkčnosti stroje a jak se dá při krátkých časech pracovního taktu předejít problémům, zejména se synchronizací funkcí,
  • zda tzv. homogenní řídicí technika nezvyšuje nepřijatelně náklady a složitost balicích a etiketovaných strojů,
  • jaký konkrétní užitek nabízí integrace robotické funkce do balicí techniky pro konstruktéry strojů a jejich uživatele.
Právě balicí průmysl je charakteristický různorodostí produkce, častým střídáním produktů a vysokou produktivitou strojů. Proto roboty musí v těchto aplikacích vyvíjet vysokou dynamiku při absolutně synchronním průběhu procesu a splňovat mimořádné nároky na přesnost. Podle názoru respondentů se přiměřeně vysoké nároky na robotické řízení dají v „homogenním integrovaném řídicím systému“ splnit dokonce jednodušeji a efektivněji. Proto si také žádný z dotazovaných specialistů nemyslí, že by tato průchodná řídicí platforma zvyšovala náklady nebo složitost balicích strojů. Zejména se zjednodušuje údržba, jelikož v systému odpadají jinak početné CPU a není zde žádná překážka pro komunikaci mezi SPS. Integrací funkce Motion Control a řízení s programovatelnou pamětí (SPS) do jednoho řídicího systému klesá počet komponent, rozhraní a nutných vývojových a diagnostických nástrojů.
 
Účastníci diskusního fóra, jimiž byli odborníci významných dodavatelů elektrických pohonů a jejich řídicích systémů a robotiky (Sigmatec, Motoman, Bosch Rexroth, Rockwell, B+R, ABB, Elau a Mitsubishi) se shodují v tom, že integrace diskutované robotické funkce do jedné řídicí platformy redukuje složitost, může být realizována průchodně, je snadno zvládnutelná a v mnoha případech přináší přednosti v řadě automatizačních oblastí. To platí zejména u balicích strojů. které jsou často velmi úzce spjaty s robotikou.
[ZIEGLER, S.: Effizienz dank Integration. Elektroautomation, 2008, č. 5, s. 17–21.]
 
Obr. Ilustrační foto (zdroj: Energo-Robotics)