Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem
7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Integrací řídicích funkcí k efektivnosti

Gustav Holub, bývalý pracovník
Výzkumného ústavu elektrických strojů, Brno
 
Renomovaný německý časopis Elektroautomation uspořádal diskusní fórum, na kterém se odborníci předních evropských a zámořských dodavatelů elektrických pohonů vyjadřovali k často diskutované „homogenní řídicí technice“, tj. k integraci SPS (řízení s programovatelnou pamětí), funkce Motion Control, CNC a robotické funkce do jedné řídicí platformy. Experti špičkových uváděných řídicích systémů a servopohonů na základě svých dosavadních zkušeností, zejména v oboru mimořádně náročné balicí a etiketovací techniky, zhodnotili dosavadní stav a naznačili perspektivu v uvedeném zpracovatelském oboru, a to např.:
  • jaké zvláštní požadavky musí robotizovaná pracoviště v balicích aplikacích splňovat a jaké regulačnětechnické požadavky je třeba přitom řešit,
  • na co se musí dbát při integraci robotiky do celé funkčnosti stroje a jak se dá při krátkých časech pracovního taktu předejít problémům, zejména se synchronizací funkcí,
  • zda tzv. homogenní řídicí technika nezvyšuje nepřijatelně náklady a složitost balicích a etiketovaných strojů,
  • jaký konkrétní užitek nabízí integrace robotické funkce do balicí techniky pro konstruktéry strojů a jejich uživatele.
Právě balicí průmysl je charakteristický různorodostí produkce, častým střídáním produktů a vysokou produktivitou strojů. Proto roboty musí v těchto aplikacích vyvíjet vysokou dynamiku při absolutně synchronním průběhu procesu a splňovat mimořádné nároky na přesnost. Podle názoru respondentů se přiměřeně vysoké nároky na robotické řízení dají v „homogenním integrovaném řídicím systému“ splnit dokonce jednodušeji a efektivněji. Proto si také žádný z dotazovaných specialistů nemyslí, že by tato průchodná řídicí platforma zvyšovala náklady nebo složitost balicích strojů. Zejména se zjednodušuje údržba, jelikož v systému odpadají jinak početné CPU a není zde žádná překážka pro komunikaci mezi SPS. Integrací funkce Motion Control a řízení s programovatelnou pamětí (SPS) do jednoho řídicího systému klesá počet komponent, rozhraní a nutných vývojových a diagnostických nástrojů.
 
Účastníci diskusního fóra, jimiž byli odborníci významných dodavatelů elektrických pohonů a jejich řídicích systémů a robotiky (Sigmatec, Motoman, Bosch Rexroth, Rockwell, B+R, ABB, Elau a Mitsubishi) se shodují v tom, že integrace diskutované robotické funkce do jedné řídicí platformy redukuje složitost, může být realizována průchodně, je snadno zvládnutelná a v mnoha případech přináší přednosti v řadě automatizačních oblastí. To platí zejména u balicích strojů. které jsou často velmi úzce spjaty s robotikou.
[ZIEGLER, S.: Effizienz dank Integration. Elektroautomation, 2008, č. 5, s. 17–21.]
 
Obr. Ilustrační foto (zdroj: Energo-Robotics)