Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2017 vyšlo
tiskem 5. 9. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 9. 2017. 

Téma: 59. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně; Elektrotechnika v průmyslu

Hlavní článek
Palivové články
Renesance synchronních reluktančních motorů
Návrh aktuátoru pracujícího s magnetickým polem

Aktuality

Na veletrhu FOR ARCH najdou lidé na osm stovek expozic a bezplatná poradenská centra Ve dnech 19. – 23. září 2017 se koná 28. ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR…

Technologické Fórum 2017 – jedinečné setkání odborníků stavebního trhu Premiéru na letošním ročníku mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH bude mít…

Od 1. září začne ve společnosti ČEZ fungovat nová divize Jaderná energetika Šest jaderných bloků, přes dva tisíce zaměstnanců včetně týmu, který zodpovídání za…

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Generační změna ve skupině LAPP S účinností od 1. července 2017 odstoupila Ursula Ida Lapp, spoluzakladatelka skupiny…

Více aktualit

Exponáty oceněné cenou Zlatá medaile MSV 2009

Energeticky efektivní komerční produkt

Turbína TR Hi 150

(točivá redukce TR Hi 150)
G-Team, a. s.
 
Turbína TR Hi 150 (obr. 1) je jednostupňová vysokootáčková turbína s axiálním oběžným kolem do výkonu 150 kWe. Je umístěna do malého zástavového prostoru na rámu 400 × 700 mm, vedle kterého je umístěno kompletní olejové hospodářství, včetně potřebných elektrorozváděčů, a vytváří tak funkční celek. Turbína je speciální stroj na redukci tlaku vodní páry vyvinutý pro extrémně nízké průtoky páry s vysokým požadavkem na bezpečný mechanický chod a vysokou účinnost. Turbínová skříň se statorem elektrického generátoru tvoří celek bez spojky a bez druhotných rotujících částí. Turbínové kolo je letmo uchyceno na rotor vysokofrekvenčního elektrického generátoru. Těsnost rotoru proti úniku páry je zajištěna speciální ucpávkou. Součástí turbíny je kompletní olejové hospodářství pro dodávku regulačního a mazacího oleje.
 
Komerční produkt (bez další specifikace)

Hydraulické nůžky na šrot – CNS 700 SM

Žďas, a. s.
 
Hydraulické nůžky na šrot CNS 700 SM (obr. 2), navržené jako snadno přemístitelné, jsou určeny ke stříhání středně těžkého a tyčového šrotu. Rozměrová úprava velikosti šrotu před střihem se provádí v zavážecím prostoru za použití přidržovače a šířková redukce odstřiženého šrotu je realizována tvarem střižných nožů, který je přihlášen k patentové ochraně. Posouvání slisovaného šrotu do střižné části, je uskutečňováno za působení gravitační síly. Hydraulický pohon a pohyby všech hydraulických válců řídí zpravidla operátor zavážecího mechanizmu pomocí dálkového ovládání.
 
Inovační exponát vzniklý prokazatelně ve spolupráci firem s českými výzkumnými organizacemi

Tramvaj Škoda FORCITY

Škoda Transportation, a. s.
 
Vozidlo ŠKODA ForCity (obr. 3) je tříčlánková modulární tramvaj pro Dopravní podnik hl. m. Prahy. Jedná se o vozidlo nejmodernějšího typu, se 100% podílem nízké podlahy a nástupní výškou až 320 mm nad temenem kolejnice. Díky otočnému spojení skříní s podvozky dosahuje tramvaj ForCity vynikajících jízdních vlastností. Pohon je řešen individuálně řízenými bezpřevodovkovými synchronními motory řízenými IGBT měniči.
 
Technickou koncepcí tvoří tramvaj ForCity v současnosti špičku mezi ostatními nízkopodlažními
tramvajovými vozidly této třídy.
 
Zlatá medaile pro osobnost – za celoživotní technickou tvůrčí práci a inovační činy – prof. Ing. Antonín Píštěk, CSc. – ředitel leteckého ústavu fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně.
 
Obr. 1. Turbína TR Hi 150
Obr. 2. Hydraulické nůžky na šrot – CNS 700
Obr. 3. Tramvaj Škoda FORCITY