Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2017 vyšlo
tiskem 17. 2. 2017. V elektronické verzi na webu od 10. 3. 2017. 

Téma: Elektrické přístroje – spínací, jisticí, ochranné a signalizační; Přístroje pro inteligentní sítě

Hlavní článek
Atypický návrh výkonového stejnosměrného zdroje se středofrekvenčním transformátorovým filtrem rušivého napětí

Aktuality

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Více aktualit

Elektromobily pro Prahu

O tom, že elektromobilita není žádná vě­decká fikce z daleké budoucnosti, ale reál­ná současnost, se mohli přesvědčit na vlastní oči i obyvatelé v centru Prahy. Ve čtvrtek 17. března 2011 slavnostně převzal před pražským magistrátem primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda symbolic­ky klíčky od prvního ekologicky čistého elektromobilu Smart ed (electric drive) z rukou zástupkyně energetické společnosti E. ON.
 
Tato akce je součástí unikát­ního projektu společnosti E. ON, který spočívá v bezplatném za­půjčení několika elektromobilů Smart ed Magistrátu hl. m. Prahy a pražským městským částem k je­jich jednoročnímu testování a vy­zkoušení v reálném městském pro­vozu. Praha je připravena výrazně podpořit projekty chytré mobili­ty, která zvyšuje kvalitu života ve městě.
 
Za pozornosti přítomných novi­nářů a přihlížejících Pražanů poté usedli primátor Bohuslav Svoboda společně se svým prvním náměst­kem Karlem Březinou do právě pře­daného elektromobilu Smart ed a symbolicky objeli Mariánské náměstí.
 
Redakce Elektra se otázala pana primá­tora, jak se mu s prvním Smartem určeným pro Prahu jelo a zda by s ním po Praze také sám jezdil:
 
„Jelo se mi s ním výborně. Víte, už jsem ho jednou řídil, když přišly ty první elektro­mobily. Ale jedna věc člověka vždy trochu překvapí, a to že není slyšet při rozjíždění žádný zvuk, jako je tomu např. u vozu se spa­lovacím motorem. Vůz je při akceleraci vel­mi tichý, ale přitom silný. A jestli bych s ním jezdil? Ano, proč ne.“
 
Elektromobily Smart ed postupně dováží do České republiky energetická společnost E. ON ve spolupráci s výrobcem automobi­lů Mercedes-Benz. Začátkem února 2011 již předala k bezplatnému ročnímu testování je­den tento elektromobil Zdravotnické záchran­né službě hl. m. Prahy a následně druhý také pražské ZOO.
 
Elektromobily Smart ed jsou do přeplněných městských ulic vhodným ekologickým řeše­ním. Dosahují maximální rych­losti 100 km·h–1a mají dojezd na jedno nabití asi 140 km. Lze je nabíjet z běžné rozvodné sítě a plné nabití trvá sedm až osm hodin. E. ON plánuje rozšíření sítě dobíjecích stanic pro elek­tromobily na více místech Čes­ké republiky (první veřejná dobíjecí stanice pro elektromobily již stojí v centru Brna v nákup­ním centru Galerie Vaňkovka).
 
První dovezené elektromobily Smart ed nejsou prozatím určeny pro širokou veřejnost. Podle slov zástupců E. ON by měly být elek­tromobily Smart ed uvolněny pro komerční vy­užití nejdříve v příštím roce, tj. v roce 2012.
 
Pokud jde tedy o elektromobily, mají se Pražané na co těšit. Odborníci mohou právem namítnout, že pro širší využití elektromobi­lů chybí především infrastruktura. Ano, mají pravdu, jde o první vlašťovky, ale někdy se začít musí. Hromadnému využívání elektro­mobilů brání v současné době hlavně mocné ropné lobby, velké pořizovací náklady elektromobilů vyráběných zatím kusově i téměř neexistující infrastruktura. Je tedy ještě mno­ho problémů, které bude třeba vyřešit. Ale elektromobilita je realita i ekologická cesta pro řešení mobility pro nejbližší budoucnost a, jak praví klasik, i cesta dlouhá tisíc mil za­číná prvním krokem.
(Kl)
 
Obr. 1. Primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda přebírá klíčky od prvního elektromobilu Smart ed, který budou rad­nice testovat v běžném každodenním provozu
Obr. 2. První elektromobily Smart ed pro Prahu