Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo
tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Další výrobci servomotorů s diskovým rotorem

Gustav Holub, bývalý pracovník
Výzkumného ústavu elektrických strojů, Brno
 
K dosavadním známým evropským výrobcům uvedených elektromotorů netradiční konstrukce (Baumüller, Parvex, Infranor, Mattke aj.) přibyly německé firmy Framo Morat a Heinzmann. Zatímco někteří z uvedených dodavatelů vyrábějí tyto úzce specializované elektromotory s permanentními magnety v rotoru až do výkonu 3 až 5 kW (např. firma Baumüller), omezuje se firma Framo Morat zatím pouze na dvě malé konstrukční velikosti, avšak s integrovanými planetovými převodovkami:
  • výkon do 0,55 kW, otáčky motoru do 4 500 min–1, šest převodů od 5:1 do 50:1, otáčky hřídele převodovky 60 až 600 min–1, točivý moment na výstupu 8 až 60 N·m;
  • výkony do 1,0 kW, otáčky motoru do 4 500 min–1, čtyři převodové stupně od 9:1 do 30:1, otáčky hřídele převodovky 60 až 600 min–1, točivý moment na výstupu 16 až 70 N·m.
Motory jsou určeny pro různé transportní a dopravní prostředky, od vozítek pro postižené osoby až po průmyslové přepravní prostředky, stroje a zařízení či např. také v robotice pro pohony některých os. Je možné je dodat i ve vestavném provedení do nábojů kol nezávisle ovládaných, např. pro elektromobily, skůtry, výměníky nástrojů pro obráběcí centra apod.
 
Firma Heinzmann naopak nabízí široký sortiment těchto mimořádně plochých servomotorů v několika řadách, z nichž největšími výkony disponuje:
  • řada SL-EC 140, rozsah výkonů od 1,6 do 3,0 kW, otáčky 3 000 min–1, točivý moment od 5,1 do 9,4 N·m;
  • řada SL-EC 160, výkony 2,5 a 4,0 kW, 3 000 min–1 a točivý moment 10 a 20 N·m.
Firma tyto bezkartáčové elektronicky komutované synchronní motory s axiální vzduchovou mezerou může dodat i ve zdvojeném provedení se dvěma plochými statory a rotory a permanentními magnety. Tak lze snížit setrvačné momenty a použít motory v mimořádně dynamických aplikacích.
 
Obr. 1. Servomotor s diskových rotorem a axiální vzduchovou mezerou firmy Framo Morat (vlevo) a rotor s nalepenými segmenty permanentních magnetů (vpravo)
Obr. 2. Bezkartáčový synchronní servomotor firmy Heinzmann z řady SL-EC, výkon 4,5 kW, 3 000 min–1