Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo
tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Alza.cz se chystá revolučně ovlivnit prodej elektromobilů Jako první e-shop je totiž zalistuje do své stálé nabídky. První upoutávkou na tento…

Projekt studentů FEL ČVUT v Praze míří na celosvětové finále Microsoft Imagine Studentský startup XGLU, zabývající se vývojem bezbateriového glukometru, vybojoval…

Více aktualit

Další výrobci servomotorů s diskovým rotorem

Gustav Holub, bývalý pracovník
Výzkumného ústavu elektrických strojů, Brno
 
K dosavadním známým evropským výrobcům uvedených elektromotorů netradiční konstrukce (Baumüller, Parvex, Infranor, Mattke aj.) přibyly německé firmy Framo Morat a Heinzmann. Zatímco někteří z uvedených dodavatelů vyrábějí tyto úzce specializované elektromotory s permanentními magnety v rotoru až do výkonu 3 až 5 kW (např. firma Baumüller), omezuje se firma Framo Morat zatím pouze na dvě malé konstrukční velikosti, avšak s integrovanými planetovými převodovkami:
  • výkon do 0,55 kW, otáčky motoru do 4 500 min–1, šest převodů od 5:1 do 50:1, otáčky hřídele převodovky 60 až 600 min–1, točivý moment na výstupu 8 až 60 N·m;
  • výkony do 1,0 kW, otáčky motoru do 4 500 min–1, čtyři převodové stupně od 9:1 do 30:1, otáčky hřídele převodovky 60 až 600 min–1, točivý moment na výstupu 16 až 70 N·m.
Motory jsou určeny pro různé transportní a dopravní prostředky, od vozítek pro postižené osoby až po průmyslové přepravní prostředky, stroje a zařízení či např. také v robotice pro pohony některých os. Je možné je dodat i ve vestavném provedení do nábojů kol nezávisle ovládaných, např. pro elektromobily, skůtry, výměníky nástrojů pro obráběcí centra apod.
 
Firma Heinzmann naopak nabízí široký sortiment těchto mimořádně plochých servomotorů v několika řadách, z nichž největšími výkony disponuje:
  • řada SL-EC 140, rozsah výkonů od 1,6 do 3,0 kW, otáčky 3 000 min–1, točivý moment od 5,1 do 9,4 N·m;
  • řada SL-EC 160, výkony 2,5 a 4,0 kW, 3 000 min–1 a točivý moment 10 a 20 N·m.
Firma tyto bezkartáčové elektronicky komutované synchronní motory s axiální vzduchovou mezerou může dodat i ve zdvojeném provedení se dvěma plochými statory a rotory a permanentními magnety. Tak lze snížit setrvačné momenty a použít motory v mimořádně dynamických aplikacích.
 
Obr. 1. Servomotor s diskových rotorem a axiální vzduchovou mezerou firmy Framo Morat (vlevo) a rotor s nalepenými segmenty permanentních magnetů (vpravo)
Obr. 2. Bezkartáčový synchronní servomotor firmy Heinzmann z řady SL-EC, výkon 4,5 kW, 3 000 min–1