Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2016 vyšlo tiskem
7. 11. 2016. V elektronické verzi na webu od 1. 12. 2016. 

Téma: Rozváděče a rozváděčová technika; Točivé stroje a výkonová elektronika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Další výrobci servomotorů s diskovým rotorem

Gustav Holub, bývalý pracovník
Výzkumného ústavu elektrických strojů, Brno
 
K dosavadním známým evropským výrobcům uvedených elektromotorů netradiční konstrukce (Baumüller, Parvex, Infranor, Mattke aj.) přibyly německé firmy Framo Morat a Heinzmann. Zatímco někteří z uvedených dodavatelů vyrábějí tyto úzce specializované elektromotory s permanentními magnety v rotoru až do výkonu 3 až 5 kW (např. firma Baumüller), omezuje se firma Framo Morat zatím pouze na dvě malé konstrukční velikosti, avšak s integrovanými planetovými převodovkami:
  • výkon do 0,55 kW, otáčky motoru do 4 500 min–1, šest převodů od 5:1 do 50:1, otáčky hřídele převodovky 60 až 600 min–1, točivý moment na výstupu 8 až 60 N·m;
  • výkony do 1,0 kW, otáčky motoru do 4 500 min–1, čtyři převodové stupně od 9:1 do 30:1, otáčky hřídele převodovky 60 až 600 min–1, točivý moment na výstupu 16 až 70 N·m.
Motory jsou určeny pro různé transportní a dopravní prostředky, od vozítek pro postižené osoby až po průmyslové přepravní prostředky, stroje a zařízení či např. také v robotice pro pohony některých os. Je možné je dodat i ve vestavném provedení do nábojů kol nezávisle ovládaných, např. pro elektromobily, skůtry, výměníky nástrojů pro obráběcí centra apod.
 
Firma Heinzmann naopak nabízí široký sortiment těchto mimořádně plochých servomotorů v několika řadách, z nichž největšími výkony disponuje:
  • řada SL-EC 140, rozsah výkonů od 1,6 do 3,0 kW, otáčky 3 000 min–1, točivý moment od 5,1 do 9,4 N·m;
  • řada SL-EC 160, výkony 2,5 a 4,0 kW, 3 000 min–1 a točivý moment 10 a 20 N·m.
Firma tyto bezkartáčové elektronicky komutované synchronní motory s axiální vzduchovou mezerou může dodat i ve zdvojeném provedení se dvěma plochými statory a rotory a permanentními magnety. Tak lze snížit setrvačné momenty a použít motory v mimořádně dynamických aplikacích.
 
Obr. 1. Servomotor s diskových rotorem a axiální vzduchovou mezerou firmy Framo Morat (vlevo) a rotor s nalepenými segmenty permanentních magnetů (vpravo)
Obr. 2. Bezkartáčový synchronní servomotor firmy Heinzmann z řady SL-EC, výkon 4,5 kW, 3 000 min–1