Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2018 vyšlo
tiskem 16. 5. 2018. V elektronické verzi na webu od 6. 6. 2018. 

Téma: Ochrana před bleskem a přepětím;EPS, EZS; ELO SYS 2018

Hlavní článek
Energy router a jeho úloha v inteligentní síti
Smart Cities (2. část – 1. díl)

Aktuality

Mezinárodní strojírenský veletrh oslaví šedesátku s novým vizuálem Ozubené kolo, modrá a červená barva, šipky a uprostřed písmena MSV - česká zkratka,…

ČEPS, a.s., hospodařila vloni se ziskem přes 2,8 miliardy Akciová společnost ČEPS vykázala za rok 2017 zisk 2,897 miliardy před zdaněním. K nárůstu…

Skupina LAPP překonala hranici obratu 1 miliardy eur Větší obrat, větší zisk, více zaměstnanců

ABB v České republice buduje síť rychlonabíjecích stanic Síť rychlonabíjecích stanic pro elektrická vozidla se v České republice díky technologiím…

60. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu Zapište si do kalendářů 1. – 5. října 2018. V tomto termínu se totiž na brněnském…

ČEZ ESCO instalovala na Dlouhých stráních nejvýše položenou fotovoltaickou elektrárnu v Česku Společnost ČEZ Solární ze skupiny ČEZ ESCO vybudovala u horní nádrže vodní přečerpávací…

Více aktualit

Další výrobci servomotorů s diskovým rotorem

Gustav Holub, bývalý pracovník
Výzkumného ústavu elektrických strojů, Brno
 
K dosavadním známým evropským výrobcům uvedených elektromotorů netradiční konstrukce (Baumüller, Parvex, Infranor, Mattke aj.) přibyly německé firmy Framo Morat a Heinzmann. Zatímco někteří z uvedených dodavatelů vyrábějí tyto úzce specializované elektromotory s permanentními magnety v rotoru až do výkonu 3 až 5 kW (např. firma Baumüller), omezuje se firma Framo Morat zatím pouze na dvě malé konstrukční velikosti, avšak s integrovanými planetovými převodovkami:
  • výkon do 0,55 kW, otáčky motoru do 4 500 min–1, šest převodů od 5:1 do 50:1, otáčky hřídele převodovky 60 až 600 min–1, točivý moment na výstupu 8 až 60 N·m;
  • výkony do 1,0 kW, otáčky motoru do 4 500 min–1, čtyři převodové stupně od 9:1 do 30:1, otáčky hřídele převodovky 60 až 600 min–1, točivý moment na výstupu 16 až 70 N·m.
Motory jsou určeny pro různé transportní a dopravní prostředky, od vozítek pro postižené osoby až po průmyslové přepravní prostředky, stroje a zařízení či např. také v robotice pro pohony některých os. Je možné je dodat i ve vestavném provedení do nábojů kol nezávisle ovládaných, např. pro elektromobily, skůtry, výměníky nástrojů pro obráběcí centra apod.
 
Firma Heinzmann naopak nabízí široký sortiment těchto mimořádně plochých servomotorů v několika řadách, z nichž největšími výkony disponuje:
  • řada SL-EC 140, rozsah výkonů od 1,6 do 3,0 kW, otáčky 3 000 min–1, točivý moment od 5,1 do 9,4 N·m;
  • řada SL-EC 160, výkony 2,5 a 4,0 kW, 3 000 min–1 a točivý moment 10 a 20 N·m.
Firma tyto bezkartáčové elektronicky komutované synchronní motory s axiální vzduchovou mezerou může dodat i ve zdvojeném provedení se dvěma plochými statory a rotory a permanentními magnety. Tak lze snížit setrvačné momenty a použít motory v mimořádně dynamických aplikacích.
 
Obr. 1. Servomotor s diskových rotorem a axiální vzduchovou mezerou firmy Framo Morat (vlevo) a rotor s nalepenými segmenty permanentních magnetů (vpravo)
Obr. 2. Bezkartáčový synchronní servomotor firmy Heinzmann z řady SL-EC, výkon 4,5 kW, 3 000 min–1