Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2019 vyšlo tiskem 4. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2020. 

Téma: Měřicí přístroje, metody měření a dálkové měření

Hlavní článek
Inovativní postupy při diagnostice částečných výbojů při AC a DC napětí

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

Cenu ABB za výzkum získal projekt bezbateriového senzoru Grant ve výši 300 000 amerických dolarů získal Ambuj Varshney, který jej využije na…

Rating ČEPS na úrovni Aa3 se stabilním výhledem Ratingová agentura Moody´s aktualizovala ohodnocení akciové společnosti ČEPS na úroveň…

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Více aktualit

Zima klepe na dveře také u energetiků, do terénu vyrazí na skútrech i čtyřkolkách

15.11.2011 | |

Elektromontéry čekají v následujících měsících nástrahy zimního období, které často doprovází zvýšený počet poruch a následných výjezdů. Těch během minulé zimy v rámci střední a severní Moravy energetici absolvovali téměř tři tisíce. V terénu se pracovníci neobejdou bez těžké techniky, k poruchám někdy vyrážejí na čtyřkolce, sněžném skútru či sněžnicích.

K dobře a rychleji odvedené práci napomáhá modernizace vybavení. „Letos jsme investovali především do vozového parku. Došlo k obnově šesti vozidel a dvou plošin do těžkého terénu. Nakoupili jsme rovněž pět vozidel s pohonem 4x4 do běžného terénu. Investice směřovaly také do nového technické vybavení, např. bylo pořízeno pětadvacet sad moderních zkratovacích souprav, sloužících k práci na venkovním vedení ze země, bez použití montážních plošin. Naši pracovníci mají k dispozici i nové motorové pily, desetimetrové manipulační tyče a soupravy nářadí pro práci pod nízkým napětím. Důležitá je i bezpečnost našich zaměstnanců, proto jsme nakoupili nové ochranné prostředky pro montéry, všichni jsou vybaveni nehořlavými pracovními oděvy," uvedl Jan Roszka, vedoucí odboru vysokého a nízkého napětí pro oblast Morava.

V pohotovosti je na Moravě více než padesát pracovníků, a to v rámci 12 pohotovostních míst. V případě kalamitního stavu, způsobeného nepřízní počasí, dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a k povolání dodavatelských firem.

V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie nastává nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení. Vyskytují se rovněž teplotní výkyvy. Zpravidla s oteplením po třeskutých mrazech se energetici vydávají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání“ námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou elektřiny, jelikož svoji vahou může prověsit, či dokonce přetrhat vodiče. „Samy silné mrazy a s tím související nízké teploty nám problémy nedělají, námraza se tvoří zejména při teplotách okolo nuly, kdy je vysoká koncentrace vlhkosti,“ dodává Jan Roszka.

V případě kalamitní situace mají elektromontéři Skupiny ČEZ připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci, včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých i těžkých terénních vozidel. Vozidla v horských oblastech jsou vybavena sněhovými řetězy a pomocnými navijáky. Na střední a severní Moravě posádky disponují dvěma sněžnými skútry s vlečnými saněmi, dvěma čtyřkolkami v lokalitách Frýdek – Místek a Šumperk, které lze v krátkém čase vybavit pásy. Nezbytné pro pracovníky v horských oblastech jsou také sněžnice, které zlepšují mobilitu pracovníků v hlubokém sněhu a běžky.

V nepřetržitém spojení s techniky a montéry jednotlivých pohotovostních míst je dispečink Skupiny ČEZ. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek, umožňuje v případě kalamitních situací ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich.

Zdroj: ČEZ