Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 13. 2. 2019. V elektronické verzi na webu 11. 3. 2019. 

Téma: Elektrické přístroje – spínací, jisticí, ochranné, signalizační a speciální

Hlavní článek
Perspektivní topologie výkonových měničů
Smart Cities (7. část)

Číslo 1/2019 vyšlo tiskem 4. 2. 2019. V elektronické verzi na webu 5. 3. 2019.

Veletrhy a výstavy
Pozvánka na výstavu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE
Prolight + Sound 2019: pojďte s dobou
Světlo na veletrhu For Arch 2018

Veřejné osvětlení
Světla měst a obcí 2018 – setkání u kulatého stolu

Aktuality

50. konferencia elektrotechnikov Slovenska SEZ-KES Vás pozýva na jubilejnú 50. konferenciu elektrotechnikov Slovenska, ktorá sa…

Do přípravy Národní strategie umělé inteligence se zapojí široká veřejnost Ministerstvo průmyslu a obchodu spustilo konzultaci s odbornou veřejností, firmami i…

Ještě větší FOR PASIV a FOR WOOD 2019 Sedmý veletrh nízkoenergetických, pasivních a nulových staveb FOR PASIV, který proběhne v…

Novým děkanem FEL ČVUT v Praze byl zvolen prof. Petr Páta V pátek 25. ledna se na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze konalo 30. řádné zasedání…

Více aktualit

Zima klepe na dveře také u energetiků, do terénu vyrazí na skútrech i čtyřkolkách

15.11.2011 | |

Elektromontéry čekají v následujících měsících nástrahy zimního období, které často doprovází zvýšený počet poruch a následných výjezdů. Těch během minulé zimy v rámci střední a severní Moravy energetici absolvovali téměř tři tisíce. V terénu se pracovníci neobejdou bez těžké techniky, k poruchám někdy vyrážejí na čtyřkolce, sněžném skútru či sněžnicích.

K dobře a rychleji odvedené práci napomáhá modernizace vybavení. „Letos jsme investovali především do vozového parku. Došlo k obnově šesti vozidel a dvou plošin do těžkého terénu. Nakoupili jsme rovněž pět vozidel s pohonem 4x4 do běžného terénu. Investice směřovaly také do nového technické vybavení, např. bylo pořízeno pětadvacet sad moderních zkratovacích souprav, sloužících k práci na venkovním vedení ze země, bez použití montážních plošin. Naši pracovníci mají k dispozici i nové motorové pily, desetimetrové manipulační tyče a soupravy nářadí pro práci pod nízkým napětím. Důležitá je i bezpečnost našich zaměstnanců, proto jsme nakoupili nové ochranné prostředky pro montéry, všichni jsou vybaveni nehořlavými pracovními oděvy," uvedl Jan Roszka, vedoucí odboru vysokého a nízkého napětí pro oblast Morava.

V pohotovosti je na Moravě více než padesát pracovníků, a to v rámci 12 pohotovostních míst. V případě kalamitního stavu, způsobeného nepřízní počasí, dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a k povolání dodavatelských firem.

V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie nastává nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení. Vyskytují se rovněž teplotní výkyvy. Zpravidla s oteplením po třeskutých mrazech se energetici vydávají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání“ námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou elektřiny, jelikož svoji vahou může prověsit, či dokonce přetrhat vodiče. „Samy silné mrazy a s tím související nízké teploty nám problémy nedělají, námraza se tvoří zejména při teplotách okolo nuly, kdy je vysoká koncentrace vlhkosti,“ dodává Jan Roszka.

V případě kalamitní situace mají elektromontéři Skupiny ČEZ připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci, včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých i těžkých terénních vozidel. Vozidla v horských oblastech jsou vybavena sněhovými řetězy a pomocnými navijáky. Na střední a severní Moravě posádky disponují dvěma sněžnými skútry s vlečnými saněmi, dvěma čtyřkolkami v lokalitách Frýdek – Místek a Šumperk, které lze v krátkém čase vybavit pásy. Nezbytné pro pracovníky v horských oblastech jsou také sněžnice, které zlepšují mobilitu pracovníků v hlubokém sněhu a běžky.

V nepřetržitém spojení s techniky a montéry jednotlivých pohotovostních míst je dispečink Skupiny ČEZ. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek, umožňuje v případě kalamitních situací ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich.

Zdroj: ČEZ