Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 9. 6. 2017. V elektronické verzi na webu bude 10. 7. 2017.

Světelné zdroje
Terminologie LED světelných zdrojů 

Denní světlo
Denní osvětlení velkých obytných místností
Svetelnotechnické posudzovanie líniových stavieb

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Více aktualit

Výrobci automobilů klamou zákazníky ohledně emisí a spotřeby

30.05.2013 | |

Výrobci automobilů klamou zákazníky v souvislosti se spotřebou paliva tím, že jako hodnoty emisí uvádějí údaje zjištěné při laboratorních testech v různě upravených podmínkách. Rozdíl mezi spotřebou paliva, kterou uvádějí výrobci a skutečností, kterou pak zažívají řidiči, se opět o něco zvětšil – vyplývá to z nového výzkumu.

Výzkum provedený neziskovou organizací Mezinárodní výbor pro čistou přepravu (International Comitee for Clean Transportation - ICCT) zjistil, že skutečné emise uhlíku (oxidu uhličitého) jsou u nových automobilů až o 25 % vyšší než je průměr uváděný výrobci automobilů, v porovnání se zhruba 10 % rozdílem zjištěným zhruba před 10 lety. Největší rozdíly přitom byly zjištěny u německých luxusních vozidel.

Zjištění zřejmě přiměje odpovědné orgány EU k tomu, aby upravily pravidla pro testování spotřeby a emisí tak, aby uváděné hodnoty lépe odpovídaly hodnotám, kterých se pak dosahuje v reálném provozu.
Pak by ale mohlo pro výrobce být složitější splnit nové evropské cílové hodnoty pro emise oxidu uhličitého, plánované od roku 2020.

BMW uvádí hodnoty emisí svých vozidel v průměru o 30 procent nižší než jsou ty, které byly fakticky naměřeny. BMW se ke zjištěním ICCT, který se zasazuje o vyšší efektivitu v dopravě v zájmu veřejného zdraví a zmírnění klimatických změn, odmítlo vyjádřit. Audi jakožto divize Volkswagenu mělo druhý největší rozdíl oproti uváděným hodnotám – asi 28 procent. Mercedes pak 26.

Hodnoty emisí uváděné Toyotou byly asi o 15 procent nižší a Renault a PSA asi o 16 než pak bylo naměřeno u daných vozidel na skutečné silnici.

To znamená, že skutečná spotřeba paliva je v průměru o 25 procent vyšší než kolik má vozidlo vytištěno na prodejním štítku, říká Peter Mock, výkonný ředitel ICCT Europe. Rozdíl ve spotřebě stojí řidiče průměrně 300 EUR ročně navíc, říká zpráva založená na datech z téměř půl milionu soukromých i služebních vozidel z celé Evropy.

Předchozí výzkum ukázal, jak výrobci zdokonalili své umění ve vylepšování hodnot spotřeby a v návaznosti na ni také emisí v laboratorních testech tím, že používali pneumatiky s přídavnou trakcí nebo nerealisticky hladké povrchy.

Zvyky jednotlivých řidičů se liší, a proto se vždy budou lišit také individuální spotřeby, ale celý automobilový průmysl se shoduje na tom, že metodika vyžaduje změnu. Německý svaz automobilového průmyslu VDA (Verband der Automobilindustrie) jakožto zástupce výrobců prohlásil, že na návrhu změny již pracuje.

Organizace spojených národů se o úpravu pravidel snaží již od roku 1980. Souběžně s tím, Evropská unie pracuje na zpřísnění pravidel pro testování vozidel a prosazení cíle 95 gramů CO2 na ujetý kilometr do roku 2020 v celé Evropské unii.
Zákonodárci v Evropském parlamentu řekli, že přísnější podmínky pro testování vejdou v platnost v roce 2017, ale některé vlády členských zemí prosazují až rok 2020. Na 95 g na km pro nové vozy se však shodne téměř každý. Jen Německo požaduje výjimku, což by ale prosazení cíle značně omezilo.

foto: eandt.theiet.org


Původní zpráva ZDE