Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 13. 2. 2019. V elektronické verzi na webu 11. 3. 2019. 

Téma: Elektrické přístroje – spínací, jisticí, ochranné, signalizační a speciální

Hlavní článek
Perspektivní topologie výkonových měničů
Smart Cities (7. část)

Číslo 1/2019 vyšlo tiskem 4. 2. 2019. V elektronické verzi na webu 5. 3. 2019.

Veletrhy a výstavy
Pozvánka na výstavu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE
Prolight + Sound 2019: pojďte s dobou
Světlo na veletrhu For Arch 2018

Veřejné osvětlení
Světla měst a obcí 2018 – setkání u kulatého stolu

Aktuality

50. konferencia elektrotechnikov Slovenska SEZ-KES Vás pozýva na jubilejnú 50. konferenciu elektrotechnikov Slovenska, ktorá sa…

Do přípravy Národní strategie umělé inteligence se zapojí široká veřejnost Ministerstvo průmyslu a obchodu spustilo konzultaci s odbornou veřejností, firmami i…

Ještě větší FOR PASIV a FOR WOOD 2019 Sedmý veletrh nízkoenergetických, pasivních a nulových staveb FOR PASIV, který proběhne v…

Novým děkanem FEL ČVUT v Praze byl zvolen prof. Petr Páta V pátek 25. ledna se na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze konalo 30. řádné zasedání…

Více aktualit

Výrobci automobilů klamou zákazníky ohledně emisí a spotřeby

30.05.2013 | |

Výrobci automobilů klamou zákazníky v souvislosti se spotřebou paliva tím, že jako hodnoty emisí uvádějí údaje zjištěné při laboratorních testech v různě upravených podmínkách. Rozdíl mezi spotřebou paliva, kterou uvádějí výrobci a skutečností, kterou pak zažívají řidiči, se opět o něco zvětšil – vyplývá to z nového výzkumu.

Výzkum provedený neziskovou organizací Mezinárodní výbor pro čistou přepravu (International Comitee for Clean Transportation - ICCT) zjistil, že skutečné emise uhlíku (oxidu uhličitého) jsou u nových automobilů až o 25 % vyšší než je průměr uváděný výrobci automobilů, v porovnání se zhruba 10 % rozdílem zjištěným zhruba před 10 lety. Největší rozdíly přitom byly zjištěny u německých luxusních vozidel.

Zjištění zřejmě přiměje odpovědné orgány EU k tomu, aby upravily pravidla pro testování spotřeby a emisí tak, aby uváděné hodnoty lépe odpovídaly hodnotám, kterých se pak dosahuje v reálném provozu.
Pak by ale mohlo pro výrobce být složitější splnit nové evropské cílové hodnoty pro emise oxidu uhličitého, plánované od roku 2020.

BMW uvádí hodnoty emisí svých vozidel v průměru o 30 procent nižší než jsou ty, které byly fakticky naměřeny. BMW se ke zjištěním ICCT, který se zasazuje o vyšší efektivitu v dopravě v zájmu veřejného zdraví a zmírnění klimatických změn, odmítlo vyjádřit. Audi jakožto divize Volkswagenu mělo druhý největší rozdíl oproti uváděným hodnotám – asi 28 procent. Mercedes pak 26.

Hodnoty emisí uváděné Toyotou byly asi o 15 procent nižší a Renault a PSA asi o 16 než pak bylo naměřeno u daných vozidel na skutečné silnici.

To znamená, že skutečná spotřeba paliva je v průměru o 25 procent vyšší než kolik má vozidlo vytištěno na prodejním štítku, říká Peter Mock, výkonný ředitel ICCT Europe. Rozdíl ve spotřebě stojí řidiče průměrně 300 EUR ročně navíc, říká zpráva založená na datech z téměř půl milionu soukromých i služebních vozidel z celé Evropy.

Předchozí výzkum ukázal, jak výrobci zdokonalili své umění ve vylepšování hodnot spotřeby a v návaznosti na ni také emisí v laboratorních testech tím, že používali pneumatiky s přídavnou trakcí nebo nerealisticky hladké povrchy.

Zvyky jednotlivých řidičů se liší, a proto se vždy budou lišit také individuální spotřeby, ale celý automobilový průmysl se shoduje na tom, že metodika vyžaduje změnu. Německý svaz automobilového průmyslu VDA (Verband der Automobilindustrie) jakožto zástupce výrobců prohlásil, že na návrhu změny již pracuje.

Organizace spojených národů se o úpravu pravidel snaží již od roku 1980. Souběžně s tím, Evropská unie pracuje na zpřísnění pravidel pro testování vozidel a prosazení cíle 95 gramů CO2 na ujetý kilometr do roku 2020 v celé Evropské unii.
Zákonodárci v Evropském parlamentu řekli, že přísnější podmínky pro testování vejdou v platnost v roce 2017, ale některé vlády členských zemí prosazují až rok 2020. Na 95 g na km pro nové vozy se však shodne téměř každý. Jen Německo požaduje výjimku, což by ale prosazení cíle značně omezilo.

foto: eandt.theiet.org


Původní zpráva ZDE