Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 5. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 24. 6. 2019. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Hybridní pohon posunovací lokomotivy

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 17. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Logická mobilní hra „Zrecykluj to!“ naučí správně recyklovat elektrozařízení Cílem hry je zábavnou formou širokému publiku vysvětlit, že elektroodpad nepatří do…

FOR ARCH 2019 zaostří na chytrá města i na bezpečnost Objevte novou, chytřejší a bezpečnější budoucnostna 30. ročníku mezinárodního stavebního…

FEL_Camp pro středoškoláky Jak přežít v přírodě a opatřit si základní životní potřeby, jako je připojení k internetu…

Osram přebírá společnost Ring Automotive Po schválení převzetí společnosti Ring Automotive společností Osram britským Úřadem pro…

Více aktualit

Vědci z USC vyvinuli nový akumulátor – bude levný, ekologický a z organických meteriálů

09.07.2014 | |

Nový typ baterie, který neobsahuje kovy ani toxické látky, by mohl najít využití v elektrárnách, kde může zajistit vyšší stabilitu a efektivitu sítě, protože umožní skladovat energii podle aktuální potřeby. Baterie by měla vydržet okolo 5 000 nabíjecích cyklů, což znamená životnost až 15 let, říká Sri Narayan, profesor chemie na USC Dornsife College of Letters, Arts and Sciences a autor článku popisujícího tuto novou baterii, který byl zveřejněn v Journal of the Electrochemical Society letos 20 června. Lithium iontové baterie ztrácejí životnost asi po 1 000 cyklech, a jejich výroba stojí více než 10násobek nákladů na výrobu této nové baterie.

Narayan spolupracoval se Surya Prakashem, profesorem chemie a ředitelem University of Southern California Loker Hydrocarbon Research Institute a s několika dalšími pracovníky z USC. "Takovéto organické baterie změní díky své jednoduchosti, ceně, spolehlivosti a udržitelnosti, způsob skladování energie" řekl Parkash.

Baterie by mohla umožnit, aby byly obnovitelné zdroje energie využívány ve větší míře. Solární panely mohou vyrábět elektřinu, jenom když na ně dopadá sluneční záření a větrné elektrárny vyrábějí elektřinu zase jen když fouká vítr. Tato jejich neřiditelnost způsobuje, že energetické společnosti na ně nemohou spoléhat, chtějí-li vyhovět požadavkům zákazníků.

"S bateriemi, které budou schopny levně skladovat přebytečnou energii a uvolňovat ji, když to bude třeba, již tato nespolehlivost nebude tak palčivým problémem. Skladování velkých objemů energie je kritickou otázkou budoucnosti obnovitelných zdrojů, protože vyžaduje levné a ekologicky šetrné řešení", říká Narayan.

Nová baterie je postavena na principu redoxní reakce – je podobná palivovým článkům se dvěma nádobami elektroaktivních látek rozpustných ve vodě. Největší novum ale tkví v použitých elektroaktivních látkách. Zatímco dosavadní typy baterií používaly kovy nebo toxické látky, Narayan Prakash chtěl nalézt organickou látku, která by byla rozpustná ve vodě. Zkoušením různých molekul metodou pokus-omyl objevili v přírodě se běžně vyskytující chinony – což je typ organických sloučenin. Quinony se nacházejí v rostlinách, houbách a a hrají významnou roli ve fotosyntéze a buněčném dýchání.

Je to ten druh molekul, které příroda používá pro přenos energie, řekl Narayan. V současnosti chinony potřebné pro baterie vyrábějí z běžně se vyskytujících uhlovodíků. V budoucnosti by mělo být možné vyrábět je i z CO2, uvedl dále Narayan. Tým podal několik patentů na konstrukci baterie a nyní plánuje vytvořit její větší (real life) verzi.

Foto: USC Photo/Gus Ruelas
Tisková zpráva na USC EDU