Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Amper 2019 – 27. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Smart Cities (8. část)

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 15. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Architekturní a scénické osvětlení
Architekturní osvětlení hradu Bečov nad Teplou
Světelný design v kostce – Část 41
Analýza světelného obrazu trochu více teoreticky

Denní světlo
Největší chyby v návrhu denního osvětlení budov

Aktuality

Největší větrná elektrárna v Česku pomohla skupině Portiva překonat rekord Energetická divize investiční skupiny Portiva loni dokázala vyrobit nejvíce elektrické…

Světlo v architektuře - 6. ročník specializované výstavy V březnu budou zářit nejen hvězdy, ale i svítidla na výstavě SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE!

Diskuze u kulatého stolu nastínila trendy v oblasti chytrých budov Kulatý stůl uspořádaný Kanceláří Evropského parlamentu ve spolupráci s Aliancí pro…

CANDELA 2019 – 7. ročník konference o veřejném osvětlení Jsou opravdu dominantním zdrojem rušivého světla soustavy veřejného osvětlení jak…

Více aktualit

Vědci umístili dva hologramy na jeden povrch

11.12.2017 | Caltech | www.caltech.edu

Výzkumníci Kalifornského technologického institutu nalezli způsob, jakým zaznamenat více než jeden trojrozměrný obraz na samostatný povrch bez ztráty rozlišení. Výsledky jejich výzkumu vyvrací domněnku, že samostatný povrch dokáže vykreslit pouze jeden obraz bez ohledu na úhel dopadajícího světla.

Pod vedením Andreie Faraona, odborného asistenta aplikované fyziky a materiálové vědy Oddělení Inženýrství a aplikované vědy, vyvinul tým několik povrchů z oxidu křemíku a hliníku, které následně vědci pokryli desítkami milionů drobných křemíkových sloupků – každý o výšce stovek nanometrů (pro porovnání, lidský vlas má šířku 100 000 nanometrů).  V závislosti na tvaru a velikosti, stejně jako na úhlu dopadajícího světla, odráží každý sloupek světlo jedinečným způsobem.

Dva hologramy na jednom povrchu

Každý sloupek tak funguje jako pixel ve více než jednom obraze: pokud na něj kupříkladu dopadá světlo pod nulovým úhlem, sloupek bude černý. Při dopadu světla pod úhlem třicet stupňů se jeho barva změní na bílou.

Celý článek na Caltech

 

Image Credit: Andrei Faraon/Caltech

-jk-