Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 11. 12. 2017. V elektronické verzi na webu bude 11. 1. 2018.

Světelnětechnická zařízení
Osvětlení univerzitní budovy Centrale Supélec v Saclay ve Francii
Světlo pro naši budoucnost

Denní světlo
Použití a posuzování světlovodů Solatube®

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Vědci objevili metodu, s jejíž pomocí mohou vyrobit zcela rozložitelnou gumu

23.08.2016 | American Chemical Society | www.acs.org

Odpad ze starých pneumatik je noční můrou ochránců přírody již desítky let. Výzkumníci se tímto problémem zabývají již nějakou dobu a nyní vyvinuli novou metodu výroby syntetické gumy. Po odhození na skládku se tento materiál jednoduše rozloží a může být použit na výrobu nových pneumatik nebo jiných produktů.

“Základní myšlenkou tohoto projektu je vzít vedlejší produkt petrochemického průmyslu a proměnit jej v recyklovatelné chemikálie s přidanou hodnotou, které by se daly použít při výrobě pneumatik a dalších produktů,” uvedl Ph.D. Robert Tuba, jeden z vedoucích výzkumu.

Zcela rozložitelná pneumatika

Výrobci syntetické gumy používají v současné době jako základní materiál butadien, ale jeho cena poslední dobou stoupá a otevírá tak dveře konkurenci. Výzkumníci proto obrátili svou pozornost na cyklopenten. Jejich kalkulace ukázaly, že polymerizace cyklopentenu a jeho rozložení v relativně mírných podmínkách - které tedy vyžadují minimum energie a nákladů - je zajisté možné.

Výzkumníci použili ruthenium k polymerizaci cyklopentenu při 0 °C a dokázali rozložit výsledný materiál při teplotě 40 až 50 °C. Tyto teploty jsou ideální pro výrobu materiálu, protože nevyžadují velké množství energie. Vědci také dokázali v laboratorních podmínkách obnovit 100 % materiálu, složenéhos z několika přísad použitých při výrobě pneumatik.

Celá zpráva na American Chemical Society

Image Credit: Wikipedia

-jk-