Číslo 8-9/2020 vyšlo tiskem 3. 9. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; Průmyslové automatizační prvky

Digitální transformace

Číslo 4-5/2020 vyšlo tiskem 18. 9. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Účinky a užití optického záření
Rostliny a světlo v biofilním interiéru Část 12
Rostliny a světlo ve veřejných prostorách
Melanopická denná osvetlenosť v budovách

Veletrhy a výstavy
FOR INTERIOR 2020: Inspirace pro bydlení a trendy světa nábytku a interiérů

Vědci dosáhli komplexní kvantové teleportace

23. 8. 2019 | University of Vienna | www.univie.ac.at/en

Výzkumníci z rakouské Akademie věd a Vídeňské univerzity, ve spolupráci s fyziky z čínské Univerzity věd a technologie, uspěli při teleportování komplexních vysoce dimenzionálních kvantových stavů. Výsledky výzkumu byly zveřejněny v časopise Physical Review Letters.

V rámci studie se výzkumníkům podařilo teleportovat kvantový stav jednoho fotonu (částice světla) do jiného vzdáleného fotonu. V rámci předchozího výzkumu vědci uspěli pouze při přenášení dvouúrovňových stavů (tzv. qubitů) neboli informací s hodnotou „0“ a „1“. Nyní výzkumníci uspěli při teleportování trojúrovňového stavu, tzv. qutritu. V kvantové fyzice, na rozdíl od klasické informatiky, nepředstavují „nuly“ a „jedničky“ „buď/anebo“ – ale mohou reprezentovat jak oba stavy, tak cokoliv mezi nimi. Týmu se tedy podařilo demonstrovat v praxi tento stav, označovaný jako „2“.

Kvantová teleportace

Čínští výzkumníci rovněž vidí velký potenciál v multidimenzionální kvantové teleportaci. „Základy kvantových síťových systémů příští generace vycházejí ze základního výzkumu dneška,“ uvedl Jian-Wei Pan z čínské Univerzity věd a technologie. Kvantoví fyzici nyní plánují využít nové poznatky k teleportaci kompletního kvantového stavu jednoho fotonu nebo atomu.

Celý článek na University of Vienna