Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2018 vyšlo tiskem 6. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2018. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Energetická platforma pro systém Vehicle to Grid/Home
Smart Cities (2. část – 2. díl)

Číslo 3/2018 vyšlo tiskem 15. 6. 2018. V elektronické verzi na webu 16. 7. 2018.

Příslušenství osvětlovacích soustav
Večer s Foxtrotem na Českém nebi

Veřejné osvětlení
Nadčasové svítidlo pro veřejné osvětlení – Streetlight 11
Ovládání veřejného osvětlení

Aktuality

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Sympozium o fyzice plazmatu – trendy jaderné fúze i aplikace netermálního plazmatu v medicíně Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze pořádá ve spolupráci…

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Více aktualit

V Petrohradě začala stavba dalšího jaderného ledoborce nové generace pro Rosatom

28.07.2016 | ROSATOM | www.rosatom.cz/cz

Pracovníci podniku Baltijskij zavod – Sudostrojenije (BZS) položili v pondělí 25. července 2016 kýl pro třetí atomový ledoborec nové generace, který bude po uvedení do provozu prolamovat ledy obchodním lodím v polárních mořích. Ledoborec Ural bude mít výkon 60 MW a bude jedním z nejvýkonnějších ledoborců na světě. Jeho sesterská loď Arktika byla spuštěna na vodu minulý měsíc.

ledoborec Arktika Rosatom
Spouštění ledoborce Arktika na vodu, které se odehrálo 16. června

Ledoborec Ural je stavěn podle projektu 22220 a třída bývá nazývána LK-60. První loď této třídy nese název Arktika a má být uvedena do provozu koncem roku 2017, druhá se jmenuje Sibir a sloužit začne v roce 2019 a poslední Ural bude předán zákazníkovi koncem roku 2020. Všechna tři plavidla postaví podnik BZS a dodá je společnosti Rosatomflot, která provozuje ruskou flotilu jaderných ledoborců a která patří do struktury ruské korporace pro atomovou energii Rosatom. Jaderné reaktory projektuje konstrukční kancelář OKBM Afrikantov stejně jako v případě ostatních ruských námořních jaderných reaktorů a výrobu zajišťuje výrobní podnik ZiO-Podolsk – oba podniky také patří do Rosatomu.

„Daří se nám provádět práce v předstihu oproti plánu, protože kýl lodi Ural měl být položen až o dva měsíce později. Dosáhli jsme toho urychlením financování zakázek v podniku BZS,“ řekl Sergej Kirijenko, generální ředitel Rosatomu.

Kirijenko dále připomněl, že v tomto roce má být zahájeno projektování ledoborce budoucí generace, který ponese název Leader a bude mít výkon 110 MW.

Kontrakt na stavbu prvního ledoborce třídy LK-60 byl podepsán v srpnu 2012 mezi společnostmi Rosatomflot a BZS. Jeho hodnota představuje 37 miliard rublů. Smlouva na další dva ledoborce byla podepsána mezi společnostmi Rosatomflot a BZS v květnu 2014 a hodnotou přesahuje 84 miliard rublů.

Ledoborec Sibir Rosatom
Červnový snímek ze stavby ledoborce Sibir

Ledoborce třídy LK-60 mají délku 173,3 metru, šířku 34 metrů, výtlak 34 tisíc tun a ponor od 8,55 do 10,5 metru. Tento velký rozsah ponoru, kterého loď dosahuje pomocí systému balastních nádrží mezi stěnami dvojitého trupu, jí umožňuje plout po mělkých tocích sibiřských veletoků a také na volném moři, kde díky většímu ponoření dosáhne většího výkonu.

K pohybu ledoborců této třídy slouží dva tlakovodní reaktory typu RITM-200 s celkovým tepelným výkonem 350 MWt, který turbogenerátory přeměňují na elektřinu dodávanou pro lodní elektromotory. Elektřina je také využívána k napájení palubních systémů a k odsolování mořské vody pro výrobu pitné a technické vody.


Pro informaci:

Společnost Baltijskij zavod – Sudostrojenije (BZS) se specializuje na stavbu ledoborců a plavidel s ledovou třídou (To znamená, že konstrukce trupu lodi je uzpůsobena k provozu v polárních mořích. Konkrétní třída určuje v jak náročných podmínkách je možno loď provozovat od mírně modifikovaných obchodních lodí až po ledoborce.), dále na velkokapacitní obchodní lodě a vojenská plavidla. Vyrábí se zde jak plavidla se spalovacími motory, tak s jadernými reaktory. Kromě lodního stavitelství společnost dodává také strojírenské produkty, energetická zařízení a odlitky z oceli a barevných kovů.

Ruská Státní korporace pro atomovou energii Rosatom spojuje více než 250 podniků, ve kterých pracuje přibližně 262 tisíc lidí. Strukturu korporace tvoří čtyři vědeckovýzkumné a průmyslové komplexy, podniky jaderného palivového cyklu, objekty jaderné energetiky a flotila jaderných ledoborců, která je jediná svého druhu na světě. Rosatom je jediná korporace na světě, jejíž součástí jsou podniky kompletního jaderného cyklu – od těžby, zpracování a obohacování uranu přes projektování a výstavbu jaderných elektráren, výrobu paliva až po vyřazování jaderných zařízení z provozu a nakládání s radioaktivními odpady a použitým jaderným palivem včetně jeho přepracování.

Rosatom je vlastníkem a provozovatelem všech deseti jaderných elektráren na území Ruské federace, na nichž pracuje 35 bloků produkujících přes 17 % veškeré elektřiny vyrobené v Rusku. Mezi tyto reaktory patří i rychlý sodíkem chlazený reaktor BN-800, který je nejvýkonnějším průmyslovým reaktorem tohoto typu na světě.

Rosatom zaujímá přední pozici na světovém trhu s jadernými technologiemi. Desetileté portfolium exportních zakázek Rosatomu přesahovalo na konci roku 2015 hodnotu 110 miliard amerických dolarů a patří do něj 34 bloků jaderných elektráren ve 12 zemích světa.

Tiskové materiály Essential Communication