Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2016 vyšlo tiskem 7. 11. 2016. V elektronické verzi na webu od 1. 12. 2016. 

Téma: Rozváděče a rozváděčová technika; Točivé stroje a výkonová elektronika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu

Číslo 5/2016 vyšlo v tištěné podobě 19. září 2016. Na internetu v elektronické verzi bude k dispozici ihned.

Normy, předpisy a doporučení

Nařízení č. 10/2016 (pražské stavební předpisy) z hlediska stavební světelné techniky

 

Světelnětechnická zařízení

PROLICHT CZECH – dodavatel osvětlení pro nové kanceláře SAP

Posviťte si v práci na práci

Moderní a úsporné LED osvětlení bazénové haly

Aktuality

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Tvilight – to je chytré veřejné osvětlení

02.09.2013 | |

Pouliční lampa, která je většinu noci zhasnutá nebo svítí jen slabě, ale už na dálku pozná, že se blížíte a pak se rozsvítí naplno. Něco takového již existuje a úspěšně  funguje na několika místech v Evropě. Systém se jmenuje Tvilight a vymyslel ho holandský designér Chintan Shah, když studoval na Technické univerzitě v Delftu a uvědomil si, že běžné veřejné osvětlení svítí po většinu noci naprosto zbytečně. Začal se tehdy zajímat, kolik to stojí, nechat veřejné osvětlení zapnuté celou noc. Vyšlo mu, že Evropu veřejné osvětlení přijde na více než 10 miliard EUR ročně, což je více než 40 procent celkové roční evropské útraty za energii z veřejných peněz. To dále představuje asi 40 milionů tun CO2 ročně, což odpovídá emisím z 20 milionů automobilů.

Shah proto přišel s nápadem vytvořit osvětlení, které by svítilo, jenom když je to skutečně potřeba. Bylo by totiž vybaveno bezdrátovými senzory a rozsvítilo by se jen tehdy, když by v okolí byla osoba, kolo a nebo auto - po zbytek času by bylo zhasnuté, nebo ztlumené. Občané by tak nemuseli platit za osvětlení, které nevyužijí. Shah také pro senzory vyvinul technologii, která rozezná lidi od malých zvířat jako jsou kočky nebo myši, které by lampy rozsvěcovaly zbytečně.

Mladý designér nápad rozpracoval nejdříve na půdě univerzity v Delftu, kde studoval. Vyhrál s ním studentskou soutěž a město mu dalo prostředky na realizaci systému v prostoru kampusu. Od té doby Tvilight funguje ve čtyřech městech v Holandsku a v jednom v Irsku. Další realizace se připravují v Turecku, Izraeli, Spojených státech, Austrálii, Indii a Japonsku. Systém pomůže ušetřit až 80 % energie a stejným dílem sníží emise CO2. Údržba vychází levněji asi o 50 %, mimo jiné díky integrovanému bezdrátovému senzoru, který umí ohlásit, že je čas na opravu.

Primárním posláním systému Tvilight bylo šetřit energii. Když však stanice CNN seznámila Shaha s holandským výtvarníkem Daanem Roosegaardeem, přišli na několik možností, jak ze systému, který je responzivní, udělat systém interaktivní, a tím přispět k tomu, aby prostředí bylo přívětivější. Světla řízená senzory totiž mohou komunikovat různá sdělení - požárnické auto nebo ambulance mohou na dálku dát vědět o svém průjezdu a tím ušetřit drahocený čas. Osvětlení se také může měnit podle různých příležitostí. Tím se projekt posouvá z pouhého opatření k úsporám energie na součást městského životního prostředí.  

Podrobnosti na www.tvilight.com