Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2018 vyšlo tiskem 5. 12. 2018. V elektronické verzi na webu 5. 1. 2019. 

Téma: Měření a měřicí přístroje; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Termovízne merania v energetike
Smart Cities (5. část)

Číslo 6/2018 vyšlo tiskem 3. 12. 2018. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2019.

Svítidla a světelné přístroje
Modulární světlomety Siteco
Dekorativní svítidlo PRESBETON H-E-X z ucelené řady městského mobiliáře
LED svítidla ESALITE – revoluce v oblasti průmyslového osvětlení

Denní světlo
O mediánové osvětlenosti denním světlem
Odborný seminář Denní světlo v praxi

Aktuality

Elektromobil nabitý za 30 minut Společnost ABB jako celosvětový lídr v oblasti e-mobility pro hromadnou i osobní přepravu…

Zavedení družicové navigace na pražské tramvaje může zvýšit jejich bezpečnost Technologii dnes otestovali odborníci z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ve…

ŠKODA AUTO DigiLab začíná v Praze testovat mobilní nabíjecí stanice pro elektromobily ŠKODA AUTO DigiLab spustila v Praze pilotní fázi nového projektu mobilních nabíjecích…

Nejlepší projekt energetických úspor na Slovensku je z dílny ENESA z ČEZ ESCO V Bratislavě se předávaly ceny za nejlepší slovenské energeticky úsporné projekty. Letos…

Více aktualit

Tvilight – to je chytré veřejné osvětlení

02.09.2013 | |

Pouliční lampa, která je většinu noci zhasnutá nebo svítí jen slabě, ale už na dálku pozná, že se blížíte a pak se rozsvítí naplno. Něco takového již existuje a úspěšně  funguje na několika místech v Evropě. Systém se jmenuje Tvilight a vymyslel ho holandský designér Chintan Shah, když studoval na Technické univerzitě v Delftu a uvědomil si, že běžné veřejné osvětlení svítí po většinu noci naprosto zbytečně. Začal se tehdy zajímat, kolik to stojí, nechat veřejné osvětlení zapnuté celou noc. Vyšlo mu, že Evropu veřejné osvětlení přijde na více než 10 miliard EUR ročně, což je více než 40 procent celkové roční evropské útraty za energii z veřejných peněz. To dále představuje asi 40 milionů tun CO2 ročně, což odpovídá emisím z 20 milionů automobilů.

Shah proto přišel s nápadem vytvořit osvětlení, které by svítilo, jenom když je to skutečně potřeba. Bylo by totiž vybaveno bezdrátovými senzory a rozsvítilo by se jen tehdy, když by v okolí byla osoba, kolo a nebo auto - po zbytek času by bylo zhasnuté, nebo ztlumené. Občané by tak nemuseli platit za osvětlení, které nevyužijí. Shah také pro senzory vyvinul technologii, která rozezná lidi od malých zvířat jako jsou kočky nebo myši, které by lampy rozsvěcovaly zbytečně.

Mladý designér nápad rozpracoval nejdříve na půdě univerzity v Delftu, kde studoval. Vyhrál s ním studentskou soutěž a město mu dalo prostředky na realizaci systému v prostoru kampusu. Od té doby Tvilight funguje ve čtyřech městech v Holandsku a v jednom v Irsku. Další realizace se připravují v Turecku, Izraeli, Spojených státech, Austrálii, Indii a Japonsku. Systém pomůže ušetřit až 80 % energie a stejným dílem sníží emise CO2. Údržba vychází levněji asi o 50 %, mimo jiné díky integrovanému bezdrátovému senzoru, který umí ohlásit, že je čas na opravu.

Primárním posláním systému Tvilight bylo šetřit energii. Když však stanice CNN seznámila Shaha s holandským výtvarníkem Daanem Roosegaardeem, přišli na několik možností, jak ze systému, který je responzivní, udělat systém interaktivní, a tím přispět k tomu, aby prostředí bylo přívětivější. Světla řízená senzory totiž mohou komunikovat různá sdělení - požárnické auto nebo ambulance mohou na dálku dát vědět o svém průjezdu a tím ušetřit drahocený čas. Osvětlení se také může měnit podle různých příležitostí. Tím se projekt posouvá z pouhého opatření k úsporám energie na součást městského životního prostředí.  

Podrobnosti na www.tvilight.com