Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 9. 6. 2017. V elektronické verzi na webu bude 10. 7. 2017.

Světelné zdroje
Terminologie LED světelných zdrojů 

Denní světlo
Denní osvětlení velkých obytných místností
Svetelnotechnické posudzovanie líniových stavieb

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Více aktualit

Tvilight – to je chytré veřejné osvětlení

02.09.2013 | |

Pouliční lampa, která je většinu noci zhasnutá nebo svítí jen slabě, ale už na dálku pozná, že se blížíte a pak se rozsvítí naplno. Něco takového již existuje a úspěšně  funguje na několika místech v Evropě. Systém se jmenuje Tvilight a vymyslel ho holandský designér Chintan Shah, když studoval na Technické univerzitě v Delftu a uvědomil si, že běžné veřejné osvětlení svítí po většinu noci naprosto zbytečně. Začal se tehdy zajímat, kolik to stojí, nechat veřejné osvětlení zapnuté celou noc. Vyšlo mu, že Evropu veřejné osvětlení přijde na více než 10 miliard EUR ročně, což je více než 40 procent celkové roční evropské útraty za energii z veřejných peněz. To dále představuje asi 40 milionů tun CO2 ročně, což odpovídá emisím z 20 milionů automobilů.

Shah proto přišel s nápadem vytvořit osvětlení, které by svítilo, jenom když je to skutečně potřeba. Bylo by totiž vybaveno bezdrátovými senzory a rozsvítilo by se jen tehdy, když by v okolí byla osoba, kolo a nebo auto - po zbytek času by bylo zhasnuté, nebo ztlumené. Občané by tak nemuseli platit za osvětlení, které nevyužijí. Shah také pro senzory vyvinul technologii, která rozezná lidi od malých zvířat jako jsou kočky nebo myši, které by lampy rozsvěcovaly zbytečně.

Mladý designér nápad rozpracoval nejdříve na půdě univerzity v Delftu, kde studoval. Vyhrál s ním studentskou soutěž a město mu dalo prostředky na realizaci systému v prostoru kampusu. Od té doby Tvilight funguje ve čtyřech městech v Holandsku a v jednom v Irsku. Další realizace se připravují v Turecku, Izraeli, Spojených státech, Austrálii, Indii a Japonsku. Systém pomůže ušetřit až 80 % energie a stejným dílem sníží emise CO2. Údržba vychází levněji asi o 50 %, mimo jiné díky integrovanému bezdrátovému senzoru, který umí ohlásit, že je čas na opravu.

Primárním posláním systému Tvilight bylo šetřit energii. Když však stanice CNN seznámila Shaha s holandským výtvarníkem Daanem Roosegaardeem, přišli na několik možností, jak ze systému, který je responzivní, udělat systém interaktivní, a tím přispět k tomu, aby prostředí bylo přívětivější. Světla řízená senzory totiž mohou komunikovat různá sdělení - požárnické auto nebo ambulance mohou na dálku dát vědět o svém průjezdu a tím ušetřit drahocený čas. Osvětlení se také může měnit podle různých příležitostí. Tím se projekt posouvá z pouhého opatření k úsporám energie na součást městského životního prostředí.  

Podrobnosti na www.tvilight.com