Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 11. 12. 2017. V elektronické verzi na webu bude 11. 1. 2018.

Světelnětechnická zařízení
Osvětlení univerzitní budovy Centrale Supélec v Saclay ve Francii
Světlo pro naši budoucnost

Denní světlo
Použití a posuzování světlovodů Solatube®

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Tvilight – to je chytré veřejné osvětlení

02.09.2013 | |

Pouliční lampa, která je většinu noci zhasnutá nebo svítí jen slabě, ale už na dálku pozná, že se blížíte a pak se rozsvítí naplno. Něco takového již existuje a úspěšně  funguje na několika místech v Evropě. Systém se jmenuje Tvilight a vymyslel ho holandský designér Chintan Shah, když studoval na Technické univerzitě v Delftu a uvědomil si, že běžné veřejné osvětlení svítí po většinu noci naprosto zbytečně. Začal se tehdy zajímat, kolik to stojí, nechat veřejné osvětlení zapnuté celou noc. Vyšlo mu, že Evropu veřejné osvětlení přijde na více než 10 miliard EUR ročně, což je více než 40 procent celkové roční evropské útraty za energii z veřejných peněz. To dále představuje asi 40 milionů tun CO2 ročně, což odpovídá emisím z 20 milionů automobilů.

Shah proto přišel s nápadem vytvořit osvětlení, které by svítilo, jenom když je to skutečně potřeba. Bylo by totiž vybaveno bezdrátovými senzory a rozsvítilo by se jen tehdy, když by v okolí byla osoba, kolo a nebo auto - po zbytek času by bylo zhasnuté, nebo ztlumené. Občané by tak nemuseli platit za osvětlení, které nevyužijí. Shah také pro senzory vyvinul technologii, která rozezná lidi od malých zvířat jako jsou kočky nebo myši, které by lampy rozsvěcovaly zbytečně.

Mladý designér nápad rozpracoval nejdříve na půdě univerzity v Delftu, kde studoval. Vyhrál s ním studentskou soutěž a město mu dalo prostředky na realizaci systému v prostoru kampusu. Od té doby Tvilight funguje ve čtyřech městech v Holandsku a v jednom v Irsku. Další realizace se připravují v Turecku, Izraeli, Spojených státech, Austrálii, Indii a Japonsku. Systém pomůže ušetřit až 80 % energie a stejným dílem sníží emise CO2. Údržba vychází levněji asi o 50 %, mimo jiné díky integrovanému bezdrátovému senzoru, který umí ohlásit, že je čas na opravu.

Primárním posláním systému Tvilight bylo šetřit energii. Když však stanice CNN seznámila Shaha s holandským výtvarníkem Daanem Roosegaardeem, přišli na několik možností, jak ze systému, který je responzivní, udělat systém interaktivní, a tím přispět k tomu, aby prostředí bylo přívětivější. Světla řízená senzory totiž mohou komunikovat různá sdělení - požárnické auto nebo ambulance mohou na dálku dát vědět o svém průjezdu a tím ušetřit drahocený čas. Osvětlení se také může měnit podle různých příležitostí. Tím se projekt posouvá z pouhého opatření k úsporám energie na součást městského životního prostředí.  

Podrobnosti na www.tvilight.com