Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 5. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 24. 6. 2019. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Hybridní pohon posunovací lokomotivy

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 17. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Drony z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze budou obhajovat vítězství v Abu Dhabi Utkají se o hlavní cenu 1 milion dolarů. Testy systému spolupracujících autonomních dronů…

Logická mobilní hra „Zrecykluj to!“ naučí správně recyklovat elektrozařízení Cílem hry je zábavnou formou širokému publiku vysvětlit, že elektroodpad nepatří do…

FOR ARCH 2019 zaostří na chytrá města i na bezpečnost Objevte novou, chytřejší a bezpečnější budoucnostna 30. ročníku mezinárodního stavebního…

FEL_Camp pro středoškoláky Jak přežít v přírodě a opatřit si základní životní potřeby, jako je připojení k internetu…

Více aktualit

Třetí jaderný ledoborec nové generace byl spuštěn na vodu

27.05.2019 | Rosatom | www.rosatom.cz

25. května 2019 byl v Petrohradě slavnostně spuštěn na vodu ledoborec Ural třídy LK-60 (projekt 22220), již třetí ledoborec nové generace. Znamená to dokončení další etapy v realizaci projektu ruské korporace pro atomovou energii Rosatom na zajištění celoroční plavby po Severní mořské cestě, která vede podél severních ruských břehů.

ledoborec Ural třídy LK-60 (projekt 22220), již třetí ledoborec nové generace

Ledoborec Ural o délce 173 metrů je osazen dvěma moderními a kompaktními reaktory RITM-200, které mají dohromady tepelný výkon 350 MWt. Díky tomu může ledoborec prolamovat led tlustý až tři metry. K prvnímu použití inovativních reaktorů RITM-200 dochází právě na palubě ledoborce Ural a jeho sesterských lodí Arktika a Sibir. V budoucnu budou použity podle plánů Rosatomu i v plovoucích a suchozemských elektrárnách.

Mezi unikátní rysy projektu 22220 nepatří jen nejnovější ruský typ námořních jaderných reaktorů, ale i dvojitý ponor. Díky balastním nádržím může být ponor jednoduše přizpůsoben podmínkám plavby, ať se ledoborec plaví na otevřeném moři, kde potřebuje plně využít svůj potenciál a mít větší ponor, nebo v mělkých zálivech a tocích řek, kde nesmí uváznout na mělčině. Tato zvláštnost vlastně dává Rosatomu dvě plavidla za cenu jednoho, čímž ušetří miliony dolarů. Dnes v mělkých oblastech operují ledoborce Tajmyr a Vajgač a na mořích ledoborce Jamal a 50 let Pobědy.

Během dnešní ceremonie řekl generální ředitel Rosatomu Alexej Lichačov: „Ural a ostatní ledoborce třídy LK-60 hrají důležitou roli v našem projektu na zajištění celoroční plavby po Severní mořské cestě. Naším cílem je v roce 2024 zajistit přepravu nákladů o objemu v souhrnu 80 milionů tun. Navíc v roce 2027 plánujeme rozšířit naši flotilu jaderných ledoborců o další dvě plavidla podle projektu 22220. Smlouva na jejich stavbu bude uzavřena do konce srpna letošního roku.“

Uvedených 80 milionů tun nákladů má mít podle odhadů následující složení: 47 milionů tun plynu, 23 milionů tun uhlí, 5 milionů tun ropy, 5 milionů tun nákladů určených pro další výrobu a 1 milion tun kovů.

Ruská vláda zmocnila Rosatom k rozvoji infrastruktury Severní mořské cesty. Celkové náklady projektu dosahují 734,9 miliard rublů (v přepočtu zhruba 263 miliard korun), z čehož vláda poskytne zhruba třetinu (274 miliard rubů; cca 98 miliard korun). Zbývajících více jak 460 miliard rublů (přibližně 165 miliard korun) půjde z prostředků společností Rosatom, Rosněfť, Novatek a dalších investorů, kteří mají zájem na přepravě nákladů po arktické cestě.

Tiskové materiály Rosatom