Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2019 vyšlo tiskem 26. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 26. 7. 2019. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Správa aktiv a potřeba diagnostiky v Průmyslu 4.0

Číslo 4/2019 vyšlo tiskem 29. 7. 2019. V elektronické verzi na webu 29. 8. 2019.

Světelně-technická zařízení
Foxtrot řídí nové sídlo asociace barmanů
Dynamické osvětlení kaple Anděla Strážce v Sušici

Příslušenství osvětlovacích soustav
Bezpečnost, úspornost a komfort s KNX
Celosvětově první LED spínaný zdroj s rozhraním KNX od výrobce MEAN WELL
KNX – systém s budoucností
Schmachtl – konektorová instalace gesis

Aktuality

Studentské formule ČVUT v Praze přivezly z Mostu zlatou a stříbrnou medaili Ve dnech 13. až 17. srpna se na polygonu u Autodromu Most konal mezinárodní závod…

Nový pobočný spolek ČSO – region Praha Po mnoha letech existence České společnosti pro osvětlování byl v červnu tohoto roku…

Digitální továrna 2.0 na MSV 2019 Digitální továrna 2.0 je jedním z hlavních témat Mezinárodního strojírenského veletrhu…

Historicky nejvyšší grant Evropské unie dostal česko-slovenský energetický projekt ACON Společnosti E.ON Distribuce a Západoslovenská distribuční (ZSD) získaly od Evropské…

Více aktualit

Třetí jaderný ledoborec nové generace byl spuštěn na vodu

27.05.2019 | Rosatom | www.rosatom.cz

25. května 2019 byl v Petrohradě slavnostně spuštěn na vodu ledoborec Ural třídy LK-60 (projekt 22220), již třetí ledoborec nové generace. Znamená to dokončení další etapy v realizaci projektu ruské korporace pro atomovou energii Rosatom na zajištění celoroční plavby po Severní mořské cestě, která vede podél severních ruských břehů.

ledoborec Ural třídy LK-60 (projekt 22220), již třetí ledoborec nové generace

Ledoborec Ural o délce 173 metrů je osazen dvěma moderními a kompaktními reaktory RITM-200, které mají dohromady tepelný výkon 350 MWt. Díky tomu může ledoborec prolamovat led tlustý až tři metry. K prvnímu použití inovativních reaktorů RITM-200 dochází právě na palubě ledoborce Ural a jeho sesterských lodí Arktika a Sibir. V budoucnu budou použity podle plánů Rosatomu i v plovoucích a suchozemských elektrárnách.

Mezi unikátní rysy projektu 22220 nepatří jen nejnovější ruský typ námořních jaderných reaktorů, ale i dvojitý ponor. Díky balastním nádržím může být ponor jednoduše přizpůsoben podmínkám plavby, ať se ledoborec plaví na otevřeném moři, kde potřebuje plně využít svůj potenciál a mít větší ponor, nebo v mělkých zálivech a tocích řek, kde nesmí uváznout na mělčině. Tato zvláštnost vlastně dává Rosatomu dvě plavidla za cenu jednoho, čímž ušetří miliony dolarů. Dnes v mělkých oblastech operují ledoborce Tajmyr a Vajgač a na mořích ledoborce Jamal a 50 let Pobědy.

Během dnešní ceremonie řekl generální ředitel Rosatomu Alexej Lichačov: „Ural a ostatní ledoborce třídy LK-60 hrají důležitou roli v našem projektu na zajištění celoroční plavby po Severní mořské cestě. Naším cílem je v roce 2024 zajistit přepravu nákladů o objemu v souhrnu 80 milionů tun. Navíc v roce 2027 plánujeme rozšířit naši flotilu jaderných ledoborců o další dvě plavidla podle projektu 22220. Smlouva na jejich stavbu bude uzavřena do konce srpna letošního roku.“

Uvedených 80 milionů tun nákladů má mít podle odhadů následující složení: 47 milionů tun plynu, 23 milionů tun uhlí, 5 milionů tun ropy, 5 milionů tun nákladů určených pro další výrobu a 1 milion tun kovů.

Ruská vláda zmocnila Rosatom k rozvoji infrastruktury Severní mořské cesty. Celkové náklady projektu dosahují 734,9 miliard rublů (v přepočtu zhruba 263 miliard korun), z čehož vláda poskytne zhruba třetinu (274 miliard rubů; cca 98 miliard korun). Zbývajících více jak 460 miliard rublů (přibližně 165 miliard korun) půjde z prostředků společností Rosatom, Rosněfť, Novatek a dalších investorů, kteří mají zájem na přepravě nákladů po arktické cestě.

Tiskové materiály Rosatom