Číslo 8-9/2020 vyšlo tiskem 3. 9. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; Průmyslové automatizační prvky

Digitální transformace

Číslo 4-5/2020 vyšlo tiskem 18. 9. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Účinky a užití optického záření
Rostliny a světlo v biofilním interiéru Část 12
Rostliny a světlo ve veřejných prostorách
Melanopická denná osvetlenosť v budovách

Veletrhy a výstavy
FOR INTERIOR 2020: Inspirace pro bydlení a trendy světa nábytku a interiérů

Toto malé zařízení po vystavení slunci zničí 99% bakterií

29. 8. 2016 | Stanford University | www6.slac.stanford.edu

Výzkumníci z oddělení energie SLAC National Accelerator Laboratory Stanfordské univerzity vytvořili nanostrukturované zařízení přibližně o velikosti poloviny poštovní známky, které dezinfikuje vodu mnohem rychleji než běžné UV metody, a využívá přitom viditelnou část slunečního spektra, které obsahuje 50 procent sluneční energie.

V experimentech, které výzkumníci uveřejnili v časopise Nature Technology, zapříčinilo sluneční světlo dopadající na zařízení vznik peroxidu vodíku a dalších dezinfekčních chemikálií, které zneškodnily více než 99,999 procent bakterií za 20 minut. Chemikálie se následně rozptýlily a zanechaly po sobě čistou vodu.

Toto malé zařízení zničí veškeré bakterie

Pod elektronovým mikroskopem vypadá povrch zařízení jako otisk prstu s mnoha řádky, umístěnými těsně vedle sebe. Tyto řádky jsou ve skutečnosti velmi tenké filmy - výzkumníci je nazývají „nanovločky” - sirníku molybdeničitého, které jsou poskládány na hraně na vrcholu obdélníkového skla.

Vytvořením stěn sirníku molybdeničitého o správné tloušťce dosáhli výzkumníci absorpce celého spektra viditelného světla. Následným poskládáním každé malé stěny na tenkou vrstvu mědi, která také funguje jako katalyzátor, mohli výzkumníci použít sluneční světlo a dosáhnout potřebné reakce.

Celá zpráva na Stanford University