Číslo 2/2021 vyšlo tiskem 10. 2. 2021. V elektronické verzi na webu 8. 3. 2021.

Téma: Elektrické přístroje; Přístroje pro inteligentní sítě; Internet věcí

Hlavní článek
Technologie Internetu věcí v prostředí chytrého měření

Číslo 1/2021 vyšlo tiskem 12. 2. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Osvětlení interiérů
Interiér roku 2020 – kanceláře v době home office
PROLICHT CZECH splnil představy architekta o osvětlení rezidence Obecní dvůr na Starém Městě pražském

Svítidla a světelné přístroje
Covid 19 – jsou vůbec v této době nějaké novinky u výrobců svítidel?
Osvětlovací systémy společnosti STEINEL

Toto malé zařízení po vystavení slunci zničí 99% bakterií

29. 8. 2016 | Stanford University | www6.slac.stanford.edu

Výzkumníci z oddělení energie SLAC National Accelerator Laboratory Stanfordské univerzity vytvořili nanostrukturované zařízení přibližně o velikosti poloviny poštovní známky, které dezinfikuje vodu mnohem rychleji než běžné UV metody, a využívá přitom viditelnou část slunečního spektra, které obsahuje 50 procent sluneční energie.

V experimentech, které výzkumníci uveřejnili v časopise Nature Technology, zapříčinilo sluneční světlo dopadající na zařízení vznik peroxidu vodíku a dalších dezinfekčních chemikálií, které zneškodnily více než 99,999 procent bakterií za 20 minut. Chemikálie se následně rozptýlily a zanechaly po sobě čistou vodu.

Toto malé zařízení zničí veškeré bakterie

Pod elektronovým mikroskopem vypadá povrch zařízení jako otisk prstu s mnoha řádky, umístěnými těsně vedle sebe. Tyto řádky jsou ve skutečnosti velmi tenké filmy - výzkumníci je nazývají „nanovločky” - sirníku molybdeničitého, které jsou poskládány na hraně na vrcholu obdélníkového skla.

Vytvořením stěn sirníku molybdeničitého o správné tloušťce dosáhli výzkumníci absorpce celého spektra viditelného světla. Následným poskládáním každé malé stěny na tenkou vrstvu mědi, která také funguje jako katalyzátor, mohli výzkumníci použít sluneční světlo a dosáhnout potřebné reakce.

Celá zpráva na Stanford University