Číslo 7/2020 vyšlo tiskem 24. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 24. 7. 2020.

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika

Hlavní článek
Nové technologie trakčního napájení 25 kV/50 Hz (2. část)

Číslo 3/2020 vyšlo tiskem 8. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 8. 7. 2020.

Činnost odborných organizací
Oznam: LUMEN V4 2020 je zrušený
Co je nového v CIE, duben 2020

Příslušenství osvětlovacích soustav
Foxtrot jako „Master Control“ v Hotelu Breukelen
Regulátory osvětlení – řízení osvětlení na konstantní úroveň

Toto malé zařízení po vystavení slunci zničí 99% bakterií

29. 8. 2016 | Stanford University | www6.slac.stanford.edu

Výzkumníci z oddělení energie SLAC National Accelerator Laboratory Stanfordské univerzity vytvořili nanostrukturované zařízení přibližně o velikosti poloviny poštovní známky, které dezinfikuje vodu mnohem rychleji než běžné UV metody, a využívá přitom viditelnou část slunečního spektra, které obsahuje 50 procent sluneční energie.

V experimentech, které výzkumníci uveřejnili v časopise Nature Technology, zapříčinilo sluneční světlo dopadající na zařízení vznik peroxidu vodíku a dalších dezinfekčních chemikálií, které zneškodnily více než 99,999 procent bakterií za 20 minut. Chemikálie se následně rozptýlily a zanechaly po sobě čistou vodu.

Toto malé zařízení zničí veškeré bakterie

Pod elektronovým mikroskopem vypadá povrch zařízení jako otisk prstu s mnoha řádky, umístěnými těsně vedle sebe. Tyto řádky jsou ve skutečnosti velmi tenké filmy - výzkumníci je nazývají „nanovločky” - sirníku molybdeničitého, které jsou poskládány na hraně na vrcholu obdélníkového skla.

Vytvořením stěn sirníku molybdeničitého o správné tloušťce dosáhli výzkumníci absorpce celého spektra viditelného světla. Následným poskládáním každé malé stěny na tenkou vrstvu mědi, která také funguje jako katalyzátor, mohli výzkumníci použít sluneční světlo a dosáhnout potřebné reakce.

Celá zpráva na Stanford University