Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem 17. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Inspirativní osvětlení ze zahraničních veletrhů 

Příslušenství osvětlovacích soustav
Na osvětlení provozu lze šetřit s minimem investic
Maxos fusion – nový rychlomontážní systém Philips
Inteligentní řešení DALISYS® pro řízení osvětlení

Aktuality

MSV 2017 zacílí na Průmysl 4.0, automatizaci, environmentální technologie, dopravu a logistiku Již potřetí se na MSV 2017 upře pozornost na nové trendy průmyslové výroby. Průmysl 4.0 s…

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Více aktualit

Těžební roboti budou dobývat zlato na mořském dně

23.12.2015 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Po mnoho desetiletí lidé předpovídali, že jednoho dne se komerční těžba dostane k bohatství minerálů ukrývajících se na mořském dně. A skutečně, podmořská zlatá horečka může začít.

První těžební roboti určení k práci pod mořskou hladinou jsou připraveni zavrtat se do bohatých nalezišť mědi, zlata a stříbra v hloubce 1,6 km na mořském dně Bismarckova moře u Papui- Nové Guinei. Obrovské stroje, jejichž testování započne v roce 2016, jsou součástí hazardní hry Torontské těžební společnosti Nautilus Minerals.

Těžební roboti začnou dobývat rudu na mořském dně

Za výrobou těchto robotů stojí anglická společnost Soil Machine Dynamics, dodavatel stavebního vybavení pro pokládku podvodních kabelů, ropné plošiny a strojů pro práci na moři. Svou velikostí jsou těžební stroje srovnatelné se suchozemskými bagry. Jeden z robotů používá 4 m široké protiběžné hlavy s čelistmi potaženými karbidem wolframu k vrtání ložisek bohatých na rudy kovů, které se vytvářejí v okolí podmořských sopek,které ohřívají vodu a vypouštějí do okolí síru. Druhý robot přidává brutální sílu - využívá speciální válec o průměru 2,5 m a šířce 4 m k rozmělnění vyatěžené horniny.

Bagrovací čerpadlo zabudované v robotech vynese rudu zpět na povrch, kde ji třetí robot přemístí na loď. Zde se z rudy odstraní voda a materiál je naložen na loď a odvezen do Číny pro další zpracování.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: Nautilus Minerals

-jk-