Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2017 vyšlo tiskem 28. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 28. 7. 2017. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Konektory; Software; Značení a štítkování

Hlavní článek
Elektrická izolace a tepelná vodivost

Číslo 4/2017 vyšlo tiskem 8. 8. 2017. V elektronické verzi na webu bude 8. 9. 2017.

Účinky a užití optického záření
Svatojánský brouček očima světelného technika

Světelnětechnická zařízení
OSRAM TecDay Česká republika 2017
Osvětlení pracovny provinciála dominikánů v Praze
innogy – rekonstrukce administrativního sídla společnosti

Aktuality

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Finálové kolo soutěže EBEC přivede do Brna 120 nejlepších inženýrů z celé Evropy Co vše je možné stihnout navrhnout, smontovat a následně odprezentovat během dvou dní? To…

Co si akce „Světlo v praxi“ klade za cíle V České republice se prvním rokem koná akce v oblasti světelné techniky, která chce…

Více aktualit

Tesla otevře pobočku v Číně

01.08.2013 | |

Přestože má Čína veliké problémy s kvalitou ovzduší, nikdy nejevila velký zájem o to řešit tento problém, a už vůbec ne podporou prodeje, výroby a provozu elektromobilů. Přestože se tento trend v posledních letech začíná pozvolna obracet, leektromobily mají stále jen zanedbatelný podíl na celkových prodejích nových automobilů v zemi.

Americká automobilka Tesla se však podle všeho rozhodla otevřít v Číně první pobočku. Uspět bude náročné, někteří komentátoři se nebojí hovořit o velmi riskantním kroku. Za první tři čtvrtletí roku 2012 se v Číně prodalo pouhých 3000 elektromobilů, což je jen o málo více, než je počet kusů nejúspěšnějších modelů jako např. Nissan Laef nebo Chevrolet Volt, prodaných za jeden měsíc USA.

V Číně dosud platí vysoké dovozní taxy a Číňané si také nejsou zcela jisti dojezdem vozidel na elektřinu. Konvenční benzinové a dieselové pohony se stávají čistšími a hospodárnějšími, což činí výhody elektrických aut méně zřetelné. Obecně se také ví, že distribuční síť v Číně je jednou z „nejšpinavějších“ na světě. To sice není technická překážka, ale nabízí se otázka, zda zrovna z takové sítě dobíjet elektromobily.

V Tesle se však zdají být již rozhodnuti. Více podrobností se pravděpodobně dozvíme po zveřejnění hospodářských výsledků firmy, které je stanoveno na 7. srpna 2013, Tesla však s největší pravděpodobností do konce tohoto roku otevře showroom v Pekingu, který bude třikrát větší než jakýkoliv její současný showroom v USA.

Může jít i o dobrý strategický krok. Čína neustále bohatne a luxusní značky jako Audi, BMW, Mercedes-Benz, Posche a jiné zde mají velice uspokojivé výsledky. Tesla se svým modelem S by z této vlny mohla také těžit. Pžředzvěstí toho je, že z Hong Kongu již společnost hlásí stovky přijatých objednávek.
Také čínská vláda se zdá být v poslední době poměrně nakloněná podpoře rozvoje elektromobility, přestože Čínané sami jsou spíše opatrní. Vláda v pslední době začala výrazně dotovat automobilky, které mají ve svém programu také výrobu elektromobilů, jako je například BYD.

Je zde spíše jiná obava – Theodore O’Neill z Litchfield Hills Research řekl San Chose Mercury News, že je také možné, že v Číně Model S vezmou, rozeberou na součástky, ty okopírují, a použijí v nízkorozpočtových imitacích.