Aktuální vydání

Číslo 8-9/2020 vyšlo tiskem 3. 9. 2020. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; Průmyslové automatizační prvky

Trh, obchod, podnikání
Digitální transformace

Číslo 4-5/2020 vyšlo tiskem 18. 9. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Účinky a užití optického záření
Rostliny a světlo v biofilním interiéru Část 12
Rostliny a světlo ve veřejných prostorách
Melanopická denná osvetlenosť v budovách

Veletrhy a výstavy
FOR INTERIOR 2020: Inspirace pro bydlení a trendy světa nábytku a interiérů

Tesla otevře pobočku v Číně

1. 8. 2013 | |

Přestože má Čína veliké problémy s kvalitou ovzduší, nikdy nejevila velký zájem o to řešit tento problém, a už vůbec ne podporou prodeje, výroby a provozu elektromobilů. Přestože se tento trend v posledních letech začíná pozvolna obracet, leektromobily mají stále jen zanedbatelný podíl na celkových prodejích nových automobilů v zemi.

Americká automobilka Tesla se však podle všeho rozhodla otevřít v Číně první pobočku. Uspět bude náročné, někteří komentátoři se nebojí hovořit o velmi riskantním kroku. Za první tři čtvrtletí roku 2012 se v Číně prodalo pouhých 3000 elektromobilů, což je jen o málo více, než je počet kusů nejúspěšnějších modelů jako např. Nissan Laef nebo Chevrolet Volt, prodaných za jeden měsíc USA.

V Číně dosud platí vysoké dovozní taxy a Číňané si také nejsou zcela jisti dojezdem vozidel na elektřinu. Konvenční benzinové a dieselové pohony se stávají čistšími a hospodárnějšími, což činí výhody elektrických aut méně zřetelné. Obecně se také ví, že distribuční síť v Číně je jednou z „nejšpinavějších“ na světě. To sice není technická překážka, ale nabízí se otázka, zda zrovna z takové sítě dobíjet elektromobily.

V Tesle se však zdají být již rozhodnuti. Více podrobností se pravděpodobně dozvíme po zveřejnění hospodářských výsledků firmy, které je stanoveno na 7. srpna 2013, Tesla však s největší pravděpodobností do konce tohoto roku otevře showroom v Pekingu, který bude třikrát větší než jakýkoliv její současný showroom v USA.

Může jít i o dobrý strategický krok. Čína neustále bohatne a luxusní značky jako Audi, BMW, Mercedes-Benz, Posche a jiné zde mají velice uspokojivé výsledky. Tesla se svým modelem S by z této vlny mohla také těžit. Pžředzvěstí toho je, že z Hong Kongu již společnost hlásí stovky přijatých objednávek.
Také čínská vláda se zdá být v poslední době poměrně nakloněná podpoře rozvoje elektromobility, přestože Čínané sami jsou spíše opatrní. Vláda v pslední době začala výrazně dotovat automobilky, které mají ve svém programu také výrobu elektromobilů, jako je například BYD.

Je zde spíše jiná obava – Theodore O’Neill z Litchfield Hills Research řekl San Chose Mercury News, že je také možné, že v Číně Model S vezmou, rozeberou na součástky, ty okopírují, a použijí v nízkorozpočtových imitacích.