Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 5. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 24. 6. 2019. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Hybridní pohon posunovací lokomotivy

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 17. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Logická mobilní hra „Zrecykluj to!“ naučí správně recyklovat elektrozařízení Cílem hry je zábavnou formou širokému publiku vysvětlit, že elektroodpad nepatří do…

FOR ARCH 2019 zaostří na chytrá města i na bezpečnost Objevte novou, chytřejší a bezpečnější budoucnostna 30. ročníku mezinárodního stavebního…

FEL_Camp pro středoškoláky Jak přežít v přírodě a opatřit si základní životní potřeby, jako je připojení k internetu…

Osram přebírá společnost Ring Automotive Po schválení převzetí společnosti Ring Automotive společností Osram britským Úřadem pro…

Více aktualit

Tecomaty zahájily po Praze službu i na dálnici D1

27.09.2018 | Ing. Jaromír Klaban | TECO, a. s. | www.tecomat.cz

Po Praze, kde byly v roce 2013 nasazeny ve většině nových informačních tabulí pro řidiče na hlavních pražských dopravních tepnách, začínají se Foxtroty od roku 2017 objevovat v nových proměnných tabulích na rekonstruovaných úsecích dálnice D1. Vlastní ZPI – zařízení provozní informace – je produktem firmy SWARCO.


Obr. 1. Na třech portálech, postupně na 33,6 km, na 54,4 km a na 55,2 km dálnice D1 pracují nad hlavami řidičů Tecomaty Foxtrot ve funkci komunikační jednotky, které pro portál zpracovávají povely z Národní dopravní informační centrály

Tecomat Foxtrot v nich slouží k jejich připojení na Národní dopravní informační centrálu (NDIC), která sídlí v Ostravě. Dodavatele řešení tohoto propojení najdete na obr. 1 k tomuto článku. Byl pořízen násobnou expozicí během zkušebního provozu jednoho ze tří dosud zprovozněných portálů. Pan Jadrníček je nejen zkušeným a univerzálním programátorem systémů Tecomat Foxtrot, ale i fotografem hledajícím a praktikujícím nové možnosti pořizování a zpracování digitální fotografie.


Obr. 2., 3. Foxtroty odvádějí svoji nepřetržitou práci také v informační tabuli
o teplotě 
vzduchu 1 a povrchu dálnice na jejím šestém úseku a také na dvou výstražných proměnných dopravních značkách (PDZ) s informací o meteo situaci

V Praze pracují Foxtroty ve 36 tabulích. Jako celek dodávalo tyto dopravní informační zařízení konsorcium firem. Foxtrot samotný ve značkách jako inteligentní komunikační a řídicí modul zprovozňovala pardubická firma Proteco, která má s Tecomaty letité zkušenosti, například z instalace kompletního řízení tunelu Valík provozovaného od roku 2006.


Obr. 4., 5. Dopravní informace řidičům v Praze zprostředkovávají Foxtroty vestavěné 
do informačních tabulí již od roku 2013

Pražské informační tabule jsou na rozdíl od těch dálničních napojeny na městskou dopravní ústřednu a informace z ní dostávají přes metropolitní bezdrátovou síť TETRA. Foxtroty tu komunikují nejen textová data, ale mají na starost i všechny tři tabule se situačními mapami, tedy V Holešovičkách, před Barrandovským mostem a na dálnici D8 na příjezdu od Ústí nad Labem.

(foto: Vít Jadrníček)


Vyšlo v časopise Elektro č. 10/2018 na straně 28. 
Tištěná verze – objednejte si předplatné: pro ČR zde, pro SR zde.
Elektronická verze vyšlých časopisů zde.