Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2018 vyšlo tiskem 27. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 27. 7. 2018. 

Téma: Kabely, vodiče, kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Parametrizace obvodových modelů lithiových akumulátorů pro elektromobilitu
Smart Cities (3. část – 1. díl)

Číslo 4/2018 vyšlo tiskem 30. 7. 2018. V elektronické verzi na webu 31. 8. 2018.

Pro osvěžení paměti
Excentrická svítidla Reného Roubíčka z let 1965 až 1977
Základy fotometrie – 1. část
Velká postava české vědy pobělohorské doby: lékař, filozof, přírodovědec a fyzik Jan Marek Marci z Kronlandu

Účinky a užití optického záření
Světlo a cirkadiánní rytmy

Aktuality

ČEZ ESCO získala svou historicky největší zakázku v osvětlení ČEZ Energetické služby, dceřiná společnost ČEZ ESCO, dodá osvětlení pro 59 obchodů…

Energetici v Dukovanech spustili čtvrtý blok, elektřinu vyrábí všechny bloky V Jaderné elektrárně Dukovany energetici spustili čtvrtý výrobní blok. Ukončili tak…

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Více aktualit

Svěží konkurence lithium-iontových baterií

07.07.2017 | University of Texas at Dallas | www.utdallas.edu

V bitvě baterií je lithium-iontový akumulátor jasným králem, který pohání prakticky všechna elektronická zařízení od chytrých telefonů po notebooky a v neposlední řadě také expandující trh elektrických automobilů. 

Nový materiál na bázi manganu a sodíkových iontů, který vyvinuli výzkumníci z dallaské University of Texas ve spolupráci s Seoul National University, by mohl na pole baterií vnést svěží konkurenci díky nízkým nákladům na výrobu a šetrnosti vůči životnímu prostředí.

Nový typ baterie

Nový materiál, který je schopen uchovat vysokou hustotu energie lithium-iontové katody, nahrazuje většinu lithiových atomů (na obrázku vyznačených zeleně) sodíkem (ve žluté barvě). Vrstvená struktura nového materiál rovněž začleňuje mangan (fialová barva) a kyslík (červená barva).

Baterie se skládá z pozitivní elektrody neboli katody a negativní elektrody neboli anody a elektrolytu, který je umístěn mezi nimi. Katoda standardní lithium-iontové baterie se skládá z lithia, kobaltu, niklu a kyslíku, zatímco anoda je vyrobena z grafitu, což je druh uhlíku. Při nabíjení se ionty lithia pohybují elektrolytem k anodě a spojí se s uhlíkem. Při vybíjení baterie se ionty lithia přesouvají zpět do katody a vytváří tak elektrickou energii.

Celý článek na University of Texas at Dallas

Image Credit: University of Texas at Dallas

-jk-