Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2019 vyšlo tiskem 26. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 26. 7. 2019. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Správa aktiv a potřeba diagnostiky v Průmyslu 4.0

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 15. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Digitální továrna 2.0 na MSV 2019 Digitální továrna 2.0 je jedním z hlavních témat Mezinárodního strojírenského veletrhu…

Historicky nejvyšší grant Evropské unie dostal česko-slovenský energetický projekt ACON Společnosti E.ON Distribuce a Západoslovenská distribuční (ZSD) získaly od Evropské…

Viceprezidentem asociace ENTSO-E zvolen člen představenstva ČEPS, a.s., Zbyněk Boldiš Zbyněk Boldiš, člen představenstva ČEPS, a.s., byl zvolen do funkce viceprezidenta…

Drony z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze budou obhajovat vítězství v Abu Dhabi Utkají se o hlavní cenu 1 milion dolarů. Testy systému spolupracujících autonomních dronů…

Více aktualit

Svěží konkurence lithium-iontových baterií

07.07.2017 | University of Texas at Dallas | www.utdallas.edu

V bitvě baterií je lithium-iontový akumulátor jasným králem, který pohání prakticky všechna elektronická zařízení od chytrých telefonů po notebooky a v neposlední řadě také expandující trh elektrických automobilů. 

Nový materiál na bázi manganu a sodíkových iontů, který vyvinuli výzkumníci z dallaské University of Texas ve spolupráci s Seoul National University, by mohl na pole baterií vnést svěží konkurenci díky nízkým nákladům na výrobu a šetrnosti vůči životnímu prostředí.

Nový typ baterie

Nový materiál, který je schopen uchovat vysokou hustotu energie lithium-iontové katody, nahrazuje většinu lithiových atomů (na obrázku vyznačených zeleně) sodíkem (ve žluté barvě). Vrstvená struktura nového materiál rovněž začleňuje mangan (fialová barva) a kyslík (červená barva).

Baterie se skládá z pozitivní elektrody neboli katody a negativní elektrody neboli anody a elektrolytu, který je umístěn mezi nimi. Katoda standardní lithium-iontové baterie se skládá z lithia, kobaltu, niklu a kyslíku, zatímco anoda je vyrobena z grafitu, což je druh uhlíku. Při nabíjení se ionty lithia pohybují elektrolytem k anodě a spojí se s uhlíkem. Při vybíjení baterie se ionty lithia přesouvají zpět do katody a vytváří tak elektrickou energii.

Celý článek na University of Texas at Dallas

Image Credit: University of Texas at Dallas

-jk-