Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem 17. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Inspirativní osvětlení ze zahraničních veletrhů 

Příslušenství osvětlovacích soustav
Na osvětlení provozu lze šetřit s minimem investic
Maxos fusion – nový rychlomontážní systém Philips
Inteligentní řešení DALISYS® pro řízení osvětlení

Aktuality

MSV 2017 zacílí na Průmysl 4.0, automatizaci, environmentální technologie, dopravu a logistiku Již potřetí se na MSV 2017 upře pozornost na nové trendy průmyslové výroby. Průmysl 4.0 s…

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Více aktualit

Studie ELAB: alternativní pohony nabízejí nové příležitosti pro zaměstnanost v automobilovém sektoru

03.07.2012 | |

Vůbec první obecně pojatá analýza vlivu rostoucího významu zelených technologií na oblast zaměstnanosti v oblasti výroby automobilových pohonů. Podle všech v současnosti představitelných scénářů vývoje trhu celková zaměstnanost v oboru poroste.

Technologické změny v automobilovém průmyslu s ohledem na rostoucí podíl alternativních pohonů skýtají nové pracovní příležitosti v odvětví. To je hlavní zjištění studie ELAB, první obecně pojaté a prakticky orientované analýzy dopadů technologických změn v automobilovém průmyslu na zaměstnanost. Zkratka ELAB znamená Auswirkungen der Elektrifizierung des Antriebsstrangs auf und Beschäftigung Standortumgebung, tj. "účinky elektrifikace pohonů na zaměstnanost a podnikatelské prostředí". Klíčová zjištění této studie byla představena 2. července 2012 ve Stuttgartu.

Studie zkoumá jaký dopad na zaměstnanost v oboru bude mít zavedení masové výroby několika typů ekologických pohonů, o nichž se předpokládá, že budou mít v roce 2030 největší podíl na trhu. Studie je založena na čtyřech scénářích vývoje trhu - každého s jiným poměrem jednotlivých typů pohonů, a zohledňuje z nich vyplývající možnosti zaměstnání v celém dodavatelsko-výrobním řetězci. Podle závěrů studie bude mít ze změn prospěch celý segment.

Předpoklady studie

Přesné stanovení budoucího tržního podílu jednotlivých koncepcí v roce 2030 není možné. Z toho důvodu studie přináší hned čtyři různé scénáře vývoje; referenční scénář nejpravděpodobnější z dnešního pohledu, a dále tři extrémní. Každý scénář předpokládá jinou rychlost nahrazování konvenčního spalovacího motoru různými "zeleným i" technologiemi.

Závěry studie

Výzkumníci určili šest různých typů pohonů jako klíčových pro budoucnost a detailně je popsali jejich komponenty i proces výroby: mild hybrid, full hybrid, plug-in hybrid, tak zvaný range extender, všechna vozidla s bateriemi nebo palivovými články a vozidla se spalovacími motory.

Všechny scénáře předpokládají rostoucí podíl alternativních pohonů, ale také přetrvávající poměrně významný podíl spalovacích motorů na trhu. Existence několika různých konceptů pohonů vedle sebe bude mít za následek vnitřně proměnlivou, ale obecně rostoucí zaměstnanost v tomto odvětví. Vyplývá to analýzy vývoje poptávky po jednotlivých komponentách v kontextu celého dodavatelského řetězce.

To, že se komplexní vývoj a výroba elektrických automobilů v současné době vyznačují nejistotou způsobenou vědomím obchodních a ekonomických rizik pro výrobce i dodavatele komponent, je také třeba vzít v úvahu. Technologická změna povede také k novým transferům technologií. Budou zavedeny dosud ne běžně využívané nebo zcela nové výrobní metody. Změní se požadavky na kvalifikaci zaměstnanců. Tato hluboká proměna pracovních míst ve výrobě bude znamenat, že zástupci zaměstnavatelů a zaměstnanců budou muset redefinovat, kvalifikační požadavky na zaměstnance a podpořit je odpovídajícími školeními a učinit součástí každodenní rutiny. Výsledky studie nyní poskytují všem podnikovým, hráčům v oboru základnu pro aktivní vstup do procesu změny a dialogu v této klíčové otázce budoucnosti.

www.daimler.com
foto: WikimediaCommons