Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2018 vyšlo tiskem 26. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Baterie a akumulátory; E-mobilita

Hlavní článek
Smart Cities (4. část – 1. díl)

Číslo 5/2018 vyšlo tiskem 17. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned.

Osvětlení interiérů
Výběr svítidla podle konceptu interiéru
Unikátní kniha o interiérech právě v prodeji
Pozvánka na seminář Interiéry 2018 – výjimečná akce již posedmé

Aktuality
Pan profesor Jiří Habel odešel – vzpomínky zůstanou

Aktuality

ČOI začala kontrolovat dobíjecí stanice pro elektromobily Automobily s elektrickým pohonem jsou v České republice stále populárnější. Výrobci…

„Světelný buben“ může změnit automobilový průmysl, architekturu i počítačové hry Tým vedený docentem Vlastimilem Havranem z katedry počítačové grafiky a interakce Fakulty…

FOR ARCH představil novinky ve stavebnictví a konfrontoval Programové prohlášení vlády Proběhl mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH 2018, kdy se na ploše zhruba 40 000 metrů…

VUT na strojírenském veletrhu představí kolaborativního robota i továrnu budoucnosti Celkem osmnáct exponátů ze tří různých fakult představí letos Vysoké učení technické na…

Více aktualit

Stříbrný bandita

11.10.2018 | Siemens, s. r. o. | www.siemens.cz

Na zakázku vyrobené automobily a motocykly stisknutím tlačítka. Kalifornský startup Hackrod se chystá revolucionalizovat výrobu dopravních prostředků individuálními návrhy a 3D tiskem.


Obr. 1. La Bandita od Hackrodu: První auto, které by mohlo být vyvinuto ve virtuální realitě a vyrobeno pomocí umělé inteligence a 3D tisku

Představte si, že si sami s pomocí aplikace navrhnete svůj sportovní vůz a jediným stisknutím tlačítka jej odešlete do výroby. Nemusíte u prodejce pracně vybírat barvu ráfků nebo čalounění sedadel či rozhodovat o doplňcích, místo toho si sami na obrazovce navrhnete karoserii, podvozek nebo interiér automobilu. I když se zatím stále jedná jen o představu, zakladatelé kalifornského startupu ji již testují. S pomocí softwaru od společnosti Siemens chtějí dosáhnout toho, aby se tento futuristický scénář stal v následujících letech realitou.

Auto snů vytištěné na přání

V červenci na Goodwoodském festivalu rychlosti v západním Sussexu společnost Hackrod představila ve stanu Siemens Future Lab studii proveditelnosti s názvem „La Bandita“. Jedná se o speedster vyrobený z uhlíku a hliníku, který využívá nejmodernější výrobní technologie, jako je tisk na zakázku. Forma byla nejdříve navržena ve virtuálním prostoru a až poté se začal vytvářet optimalizovaný rámec vozidla s využitím inteligentních návrhových programů ze softwaru společnosti Siemens pro správu životního cyklu výrobku (PLM). Speedster je nyní realizován vrstvou po vrstvě v 3D tiskárně o velikosti garáže. Výrobu řídí přesný produkční software. Prototyp by měl být dokončen ještě letos.


Obr. 2. Pohled do výroby: 3D tiskárna

Využívá se i simulační software, který umožňuje týmu předpovídat, jak se bude vozidlo chovat při jízdě. Tím se výrazně snižuje počet nutných fyzických testů. Data ze skutečných crash testů a z testů reálného chování vozidla se vracejí zpět do konstrukčního softwaru a ihned se implementují do návrhových změn.

Organický design

Speedster je zabalen do aerodynamického, ale strukturálně jednoduché karbonové kastle připomínajícího klasický Silver Arrow od Mercedesu. Vozidlo je poháněno elektrickým motorem Tesla, který lze do vytištěného těla oproti motoru s vnitřním spalováním snadněji integrovat, poněvadž má mnohem méně komponentů a je bez manuální převodovky. Podvozek z hliníkové slitiny je lehký, vhodný pro 3D tisk a nevyžaduje prakticky žádné svařované švy ani šroubování.


Obr. č. 3: Díky softwaru od společnosti Siemens bylo vše až do nejmenšího detailu, dříve než se to začalo tisknout, vyvíjeno a testováno ve virtuální realitě

Rozhodující výhodou platformy Siemens je integrace výroby. Pomáhá překonat tzv. „údolí smrti“, čili přechod od záměru a návrhu k uvedení produktu na trh. Průmyslová aditivní výroba zcela eliminuje opotřebovávání nákladných nástrojů během velkého výrobního cyklu a je v podstatě nenahraditelná, poněvadž organicky vypadající design vytvořený umělou inteligencí nelze realizovat tradičními frézovacími nebo tvářecími stroji. Hackrod vyvinul pro speciální futuristické designy víceosé 3D tiskárny, které jsou řízeny řídicími jednotkami Siemens-Sinumerik. 3D tiskárna, kterou používají k výrobě této uhlíkové karoserie, je možná dokonce největší na světě. Je téměř čtyři metry široká, dlouhá přibližně sedm a půl metru a asi tři metry vysoká. Ještě důležitější ale je, že je zcela univerzální – nejenže tiskne, ale také skenuje a k úplnému dokončená vytištěného dílu používá přesné obráběcí stroje. Je to unikátní zařízení, které nemá ve světě obdoby.

Vizí zakladatelů firmy Hackrod je, že zákazníci začnou již brzy využívat tuto všestrannou výrobní platformu prostřednictvím on-line portálu a s její pomocí si navrhnou své auto snů, podobně jako ve videohře. Tuto platformu budou moct využívat i jiní výrobci a dodavatelé vozidel, aby si jejich zákazníci sami mohli vytvářet a tisknout individuální návrhy. Za tuto službu by pak společnost Hackrod dostávala provizi. Jedná se o zcela nový způsob výroby a obchodu, který má bezesporu obrovský potenciál.

Tiskové materiály Siemens