Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2019 vyšlo tiskem 26. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 26. 7. 2019. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Správa aktiv a potřeba diagnostiky v Průmyslu 4.0

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 15. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Digitální továrna 2.0 na MSV 2019 Digitální továrna 2.0 je jedním z hlavních témat Mezinárodního strojírenského veletrhu…

Historicky nejvyšší grant Evropské unie dostal česko-slovenský energetický projekt ACON Společnosti E.ON Distribuce a Západoslovenská distribuční (ZSD) získaly od Evropské…

Viceprezidentem asociace ENTSO-E zvolen člen představenstva ČEPS, a.s., Zbyněk Boldiš Zbyněk Boldiš, člen představenstva ČEPS, a.s., byl zvolen do funkce viceprezidenta…

Drony z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze budou obhajovat vítězství v Abu Dhabi Utkají se o hlavní cenu 1 milion dolarů. Testy systému spolupracujících autonomních dronů…

Více aktualit

Spaxels - balet zářících dronů na noční obloze

06.10.2014 | |

Spaxels, to jsou quadkoptéry vybavené programovatelným LED systémem. Ve vzduchu vytvoří roj, který je schopen létat v různých formacích a na noční oblozevytvářet dynamické trojrozměrné objekty. Ars Electronica Futurelab jako jedni z mála dovedou pracovat se světlem tímto způsobem a vyjadřit tak estetické formy, které byly dříve možné pouze na obrazovkách počítačů. Skrze Spaxels přichází světlo do trojrozměrného prostoru skutečného světa.

Původní vizí bylo vyvinout displej, který půjde za hranice běžných médií na bázi obrazovky. Hlavní výhodou tohoto způsobu vizualizace je, že při zobrazení konkrétní vizuální formy lze využít výhod digitálního designu, které mnohonásobně přesahují možnosti monitporu počítače, velkých displejů i projektoru. Dovolují vytvořit zcela nový estetický slovník, který skýtá daleko větší svobodu projevu, než jaká kdy byla před tím k dispozici.

Zdrojem inspirace pro spaxels je koncepce pixelu, avšak koordinací jednotlivých světelných bodů v prostoru a jejich charakteristik je možné vytvořit libovolný statický nebo pohyblivý obraz. V této souvislosti, je každá quadkoptéra samostatným spaxelem (prostorovým pixelem), který, jako součást choreografie skupiny, může představovat řadu forem, tvarů a dynamických sekvencí.

Spaxels debutovaly s rojem 49 quadkoptér na Linzer Klangwolke v roce 2012. Po nich následovala řada dalších show po celém Rakousku i v zahraničí. Počáteční fáze vývoje Spaxels je nyní kompletní a jak tým tvrdí, pro další realizace je limitem jen nebe (sky is the limit)! Od architektonických vizualizací až po dynamické prostorové prvky v interiérech, jsou možnosti pro nasazení koordinovaných spaxelových útvarů v široké škále podob prakticky neomezené.

Image credit: Ars Electronica Futurelab