Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2018 vyšlo tiskem 14. 2. 2018. V elektronické verzi na webu od 12. 3. 2018. 

Téma: Elektrické přístroje; Přístroje pro chytré sítě; Internet věcí

Hlavní článek
Řízení toku výkonu v síti pomocí výkonových měničů

Číslo 1/2018 vyšlo tiskem 5. 2. 2018. V elektronické verzi na webu bude 5. 3. 2018.

Architekturní a scénické osvětlení
Mexické světlo

Světelný design v kostce Část 34
Světelnětechnická dokumentace – část 2
Schémata pro scénické osvětlení

Svítidla a světelné přístroje
LED svítidla NITEKO – zaručená životnost a teple bílé světlo nejen pro veřejné osvětlení

Aktuality

Brněnská technika představila novou kampaň jako generační výpověď mladých Nová náborová kampaň brněnské techniky s názvem Generace VUT upozorňuje na časté…

Výroba z biomasy vzrostla o 14 %, dodala čistou elektřinu pro 230 tisíc domácností Téměř 573 milionů kWh ekologické elektřiny vyprodukovaly v loňském roce výrobny Skupiny…

Dva veletrhy úsporného, komfortního a moderního bydlení – DŘEVOSTAVBY, MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 13. ročník veletrhu DŘEVOSTAVBY se koná souběžně s veletrhem MODERNÍ VYTÁPĚNÍ. Společná…

Synergie oborů na veletrhu FOR ARCH přináší větší zájem vystavovatelů Mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH se uskuteční v PVA EXPO PRAHA v Letňanech 18.–22.…

Více aktualit

Spaxels - balet zářících dronů na noční obloze

06.10.2014 | |

Spaxels, to jsou quadkoptéry vybavené programovatelným LED systémem. Ve vzduchu vytvoří roj, který je schopen létat v různých formacích a na noční oblozevytvářet dynamické trojrozměrné objekty. Ars Electronica Futurelab jako jedni z mála dovedou pracovat se světlem tímto způsobem a vyjadřit tak estetické formy, které byly dříve možné pouze na obrazovkách počítačů. Skrze Spaxels přichází světlo do trojrozměrného prostoru skutečného světa.

Původní vizí bylo vyvinout displej, který půjde za hranice běžných médií na bázi obrazovky. Hlavní výhodou tohoto způsobu vizualizace je, že při zobrazení konkrétní vizuální formy lze využít výhod digitálního designu, které mnohonásobně přesahují možnosti monitporu počítače, velkých displejů i projektoru. Dovolují vytvořit zcela nový estetický slovník, který skýtá daleko větší svobodu projevu, než jaká kdy byla před tím k dispozici.

Zdrojem inspirace pro spaxels je koncepce pixelu, avšak koordinací jednotlivých světelných bodů v prostoru a jejich charakteristik je možné vytvořit libovolný statický nebo pohyblivý obraz. V této souvislosti, je každá quadkoptéra samostatným spaxelem (prostorovým pixelem), který, jako součást choreografie skupiny, může představovat řadu forem, tvarů a dynamických sekvencí.

Spaxels debutovaly s rojem 49 quadkoptér na Linzer Klangwolke v roce 2012. Po nich následovala řada dalších show po celém Rakousku i v zahraničí. Počáteční fáze vývoje Spaxels je nyní kompletní a jak tým tvrdí, pro další realizace je limitem jen nebe (sky is the limit)! Od architektonických vizualizací až po dynamické prostorové prvky v interiérech, jsou možnosti pro nasazení koordinovaných spaxelových útvarů v široké škále podob prakticky neomezené.

Image credit: Ars Electronica Futurelab