Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Amper 2019 – 27. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Smart Cities (8. část)

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 15. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Architekturní a scénické osvětlení
Architekturní osvětlení hradu Bečov nad Teplou
Světelný design v kostce (41)
Analýza světelného obrazu trochu více teoreticky

Denní světlo
Největší chyby v návrhu denního osvětlení budov

Aktuality

Největší větrná elektrárna v Česku pomohla skupině Portiva překonat rekord Energetická divize investiční skupiny Portiva loni dokázala vyrobit nejvíce elektrické…

Světlo v architektuře - 6. ročník specializované výstavy V březnu budou zářit nejen hvězdy, ale i svítidla na výstavě SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE!

Diskuze u kulatého stolu nastínila trendy v oblasti chytrých budov Kulatý stůl uspořádaný Kanceláří Evropského parlamentu ve spolupráci s Aliancí pro…

CANDELA 2019 – 7. ročník konference o veřejném osvětlení Jsou opravdu dominantním zdrojem rušivého světla soustavy veřejného osvětlení jak…

Více aktualit

Spaxels - balet zářících dronů na noční obloze

06.10.2014 | |

Spaxels, to jsou quadkoptéry vybavené programovatelným LED systémem. Ve vzduchu vytvoří roj, který je schopen létat v různých formacích a na noční oblozevytvářet dynamické trojrozměrné objekty. Ars Electronica Futurelab jako jedni z mála dovedou pracovat se světlem tímto způsobem a vyjadřit tak estetické formy, které byly dříve možné pouze na obrazovkách počítačů. Skrze Spaxels přichází světlo do trojrozměrného prostoru skutečného světa.

Původní vizí bylo vyvinout displej, který půjde za hranice běžných médií na bázi obrazovky. Hlavní výhodou tohoto způsobu vizualizace je, že při zobrazení konkrétní vizuální formy lze využít výhod digitálního designu, které mnohonásobně přesahují možnosti monitporu počítače, velkých displejů i projektoru. Dovolují vytvořit zcela nový estetický slovník, který skýtá daleko větší svobodu projevu, než jaká kdy byla před tím k dispozici.

Zdrojem inspirace pro spaxels je koncepce pixelu, avšak koordinací jednotlivých světelných bodů v prostoru a jejich charakteristik je možné vytvořit libovolný statický nebo pohyblivý obraz. V této souvislosti, je každá quadkoptéra samostatným spaxelem (prostorovým pixelem), který, jako součást choreografie skupiny, může představovat řadu forem, tvarů a dynamických sekvencí.

Spaxels debutovaly s rojem 49 quadkoptér na Linzer Klangwolke v roce 2012. Po nich následovala řada dalších show po celém Rakousku i v zahraničí. Počáteční fáze vývoje Spaxels je nyní kompletní a jak tým tvrdí, pro další realizace je limitem jen nebe (sky is the limit)! Od architektonických vizualizací až po dynamické prostorové prvky v interiérech, jsou možnosti pro nasazení koordinovaných spaxelových útvarů v široké škále podob prakticky neomezené.

Image credit: Ars Electronica Futurelab