Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Amper 2019 – 27. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Smart Cities (8. část)

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 15. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Architekturní a scénické osvětlení
Architekturní osvětlení hradu Bečov nad Teplou
Světelný design v kostce (41)
Analýza světelného obrazu trochu více teoreticky

Denní světlo
Největší chyby v návrhu denního osvětlení budov

Aktuality

Největší větrná elektrárna v Česku pomohla skupině Portiva překonat rekord Energetická divize investiční skupiny Portiva loni dokázala vyrobit nejvíce elektrické…

Světlo v architektuře - 6. ročník specializované výstavy V březnu budou zářit nejen hvězdy, ale i svítidla na výstavě SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE!

Diskuze u kulatého stolu nastínila trendy v oblasti chytrých budov Kulatý stůl uspořádaný Kanceláří Evropského parlamentu ve spolupráci s Aliancí pro…

CANDELA 2019 – 7. ročník konference o veřejném osvětlení Jsou opravdu dominantním zdrojem rušivého světla soustavy veřejného osvětlení jak…

Více aktualit

Soubor norem pro osvětlování pozemních komunikací je závazný!

10.04.2012 | |

Technické normy jsou obecně nezávazné, jsou jen doporučené. To je chápáno tak, že jsou požadavky norem pokládány za minimální. Nic nebrání projektantovi, aby ve zdůvodněných případech navrhl řešení překračující ustanovení norem.

Překračující v takovém smyslu, že jeho řešení bude lepší, kvalitnější. Žel, dosavadní praxe je taková, že je ona nezávaznost pojímána tak, že normy není třeba dodržovat. Není žalobce, není soudce … Ovšem, když nastane nějaká neblahá událostia do věci se vloží soudy, znalec se samozřejmě drží ustanovení těchto předpisů a posuzuje jejich naplnění. To byl doposud mnohdy jediný důvod vedoucí k dodržování norem.

Jiná situace nastává v případě, když je na určitou technickou normu učiněn odkaz ve vyšším právním předpisu. Tím může být zákon, nařízení vlády, vyhláška ministerstva apod. V té chvíli se zmíněná norma stává závaznou ve smyslu daném oním právním předpisem.

Existuje nařízení vlády č. 361/2007 Sb., které se věnuje ochraně zdraví při práci. Při jeho poslední novelizaci byla vzata v potaz následující úvaha: pro řidiče je přece pracovištěm vozovka, po které jede. A není sebemenšího důvodu, aby na něj nařízení nepamatovalo. Není důvod, aby byl diskriminován oproti jiným profesím. Z toho vyplývá poměrně jednoduchý závěr: v případě, že je komunikace osvětlena, musí být osvětlena správně, tedy podle technických norem.

Tato argumentace byla přijata. V poslední novele je doplněn nový odstavec: § 45a Osvětlení venkovních pracovišť, který zní: „Umělé osvětlení venkovních pracovišť a spojovacích cest musí odpovídat náročnosti vykonávané práce na zrakovou činnost a ochranu zdraví v souladu s normovými hodnotami a požadavky české technické normy na osvětlení venkovních pracovních prostor.“ Dotčené normy jsou uvedeny v poznámce 23. Tam je uveden i soubor norem skupiny 13201, věnovaných osvětlování pozemních komunikací. Novelizované vládní nařízení vstoupilo v platnost 1. dubna 2012.

Normy pro osvětlování pozemních komunikací jsou závazné. Závazné jsou jejich požadavky i normové hodnoty.
http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/12-093.htm

foto: SFloridaMusic, zdroj: Wikimedia Commons