Aktuální vydání

Číslo 1/2021 vyšlo tiskem 20. 1. 2021. V elektronické verzi na webu 10. 2. 2021. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Elektroinstalační materiál

Hlavní článek
Univerzální bezdrátové nabíjení elektromobilů

Číslo 6/2020 vyšlo tiskem 14. 12. 2020. V elektronické verzi na webu 18. 12. 2020.

Veletrhy a výstavy
Ohlédnutí za dvacátým druhým ročníkem Designbloku
Soutěž časopisu Světlo na veletrhu FOR ARCH a FOR GARDEN 2020

Architekturní a scénické osvětlení
Světelný design v kostce – Část 48
Světelný design pro show Vivaldianno
Světlík – dílna se světlem a o světle pro děti

Solární automobil ze studentské dílny překonává světové rekordy

29. 7. 2014 | |

Tým studentů z Nového jižního Walesu pokořil v Australském městě Geelong 26 let starý rychlostní rekord automobilů na solární pohon. Typ eVe studentského týmu Sunswift urazil 500 km na jedno nabití, při průměrné rychlosti přesahující 100 km/h, čímž překonal rekord z roku 1988, kdy jiný sluncem poháněný automobil dosáhl na stejně dlouhé trase průměrné rychlosti 73 km/h.

Jeden z přítomných profesionálních řidičů, Garth Walden, prohlásil: “Jako závodní řidič chcete být neustále na vrcholu, ale nestává se každý den, že překonáte světový rekord.“ Vedoucí projektu, student doktorského studia na University of New South Wales, Hayden Smith řekl: „tento výsledek posunul elektricky poháněné automobily na novou úroveň. Kategorie vysokorychlostních elektromobilů s dlouhým dojezdem na jedno nabití bude, doufejme, revoluční technologií pro automobilový průmysl.“

Studentský tým Sunswift patří mezí špičku v oboru sluncem poháněných automobilů. Model eVe je již pátý v řadě, který studenti vyvinuli od roku 1996, kdy byl projekt zahájen. Předchozí modely, které australané postavili, překonaly světové rekordy solárních automobilů na trase Perth-Sydney a také Guinessův světový rekord pro nejrychlejší automobil se solárním pohonem.

Současný eVe však míří ještě výš. Studenti očekávají, že do roka obdrží od australských úřadů povolení k provozu na silnicích. Tento model je tak mnohem blíže sériové výrobě než jeho předchůdci. Vzhledem k tomu, že je navržen pro dva pasažéry a přihlášen k registraci pro běžný silniční provoz, jeho tvůrci doufají, že zahájí novou éru bezemisního automobilismu. 

Elektromobil eVe využívá solární panely na střeše a kapotě auta, ty ale na trati nebyly zapojeny a vozidlo čerpalo energii pouze z 60ti kilogramové Li-Ion baterie. Jeho dojezd činní úctyhodných 800 km při kombinaci využití solárního pohonu a baterie nebo 500 km při jízdě pouze na baterie. Maximální rychlost pak dosahuje až 140 km/h.

Původní zpráva na stránkách UNSW
Strány týmu SUNSWIFT