Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2019 vyšlo tiskem 4. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2020. 

Téma: Měřicí přístroje, metody měření a dálkové měření

Hlavní článek
Inovativní postupy při diagnostice částečných výbojů při AC a DC napětí

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 9. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 9. 1. 2020.

Činnost odborných organizací
Svetelnotechnická konferencia Vyšehradských krajín LUMEN V4 2020 – 1. oznámenie
23. mezinárodní konference SVĚTLO – LIGHT 2019
56. konference Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení v Plzni
Co je nového v CIE

Osvětlení interiérů
Halla osvětlila nové kanceláře Booking.com v centru Prahy

Aktuality

Veletrh Light+Building slaví dvacáté narozeniny Přijeďte se podívat do Frankfurtu nad Mohanem. V areálu frankfurtského výstaviště se bude…

Cenu ABB za výzkum získal projekt bezbateriového senzoru Grant ve výši 300 000 amerických dolarů získal Ambuj Varshney, který jej využije na…

Rating ČEPS na úrovni Aa3 se stabilním výhledem Ratingová agentura Moody´s aktualizovala ohodnocení akciové společnosti ČEPS na úroveň…

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Více aktualit

Solární automobil ze studentské dílny překonává světové rekordy

29.07.2014 | |

Tým studentů z Nového jižního Walesu pokořil v Australském městě Geelong 26 let starý rychlostní rekord automobilů na solární pohon. Typ eVe studentského týmu Sunswift urazil 500 km na jedno nabití, při průměrné rychlosti přesahující 100 km/h, čímž překonal rekord z roku 1988, kdy jiný sluncem poháněný automobil dosáhl na stejně dlouhé trase průměrné rychlosti 73 km/h.

Jeden z přítomných profesionálních řidičů, Garth Walden, prohlásil: “Jako závodní řidič chcete být neustále na vrcholu, ale nestává se každý den, že překonáte světový rekord.“ Vedoucí projektu, student doktorského studia na University of New South Wales, Hayden Smith řekl: „tento výsledek posunul elektricky poháněné automobily na novou úroveň. Kategorie vysokorychlostních elektromobilů s dlouhým dojezdem na jedno nabití bude, doufejme, revoluční technologií pro automobilový průmysl.“

Studentský tým Sunswift patří mezí špičku v oboru sluncem poháněných automobilů. Model eVe je již pátý v řadě, který studenti vyvinuli od roku 1996, kdy byl projekt zahájen. Předchozí modely, které australané postavili, překonaly světové rekordy solárních automobilů na trase Perth-Sydney a také Guinessův světový rekord pro nejrychlejší automobil se solárním pohonem.

Současný eVe však míří ještě výš. Studenti očekávají, že do roka obdrží od australských úřadů povolení k provozu na silnicích. Tento model je tak mnohem blíže sériové výrobě než jeho předchůdci. Vzhledem k tomu, že je navržen pro dva pasažéry a přihlášen k registraci pro běžný silniční provoz, jeho tvůrci doufají, že zahájí novou éru bezemisního automobilismu. 

Elektromobil eVe využívá solární panely na střeše a kapotě auta, ty ale na trati nebyly zapojeny a vozidlo čerpalo energii pouze z 60ti kilogramové Li-Ion baterie. Jeho dojezd činní úctyhodných 800 km při kombinaci využití solárního pohonu a baterie nebo 500 km při jízdě pouze na baterie. Maximální rychlost pak dosahuje až 140 km/h.

Původní zpráva na stránkách UNSW
Strány týmu SUNSWIFT