Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem 17. 2. 2017. V elektronické verzi na webu od 10. 3. 2017. 

Téma: Elektrické přístroje – spínací, jisticí, ochranné a signalizační; Přístroje pro inteligentní sítě

Hlavní článek
Atypický návrh výkonového stejnosměrného zdroje se středofrekvenčním transformátorovým filtrem rušivého napětí

Číslo 1/2017 vyšlo tiskem 7. 2. 2017. V elektronické verzi na webu od 7. 3. 2017.

Veletrhy a výstavy
Pozvánka na výstavu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE 2017 

Architekturní a scénické osvětlení
Světelný design v kostce – Část 28
Osvětlení spiegeltentu a jeho specifika

Aktuality

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Více aktualit

Solární automobil ze studentské dílny překonává světové rekordy

29.07.2014 | |

Tým studentů z Nového jižního Walesu pokořil v Australském městě Geelong 26 let starý rychlostní rekord automobilů na solární pohon. Typ eVe studentského týmu Sunswift urazil 500 km na jedno nabití, při průměrné rychlosti přesahující 100 km/h, čímž překonal rekord z roku 1988, kdy jiný sluncem poháněný automobil dosáhl na stejně dlouhé trase průměrné rychlosti 73 km/h.

Jeden z přítomných profesionálních řidičů, Garth Walden, prohlásil: “Jako závodní řidič chcete být neustále na vrcholu, ale nestává se každý den, že překonáte světový rekord.“ Vedoucí projektu, student doktorského studia na University of New South Wales, Hayden Smith řekl: „tento výsledek posunul elektricky poháněné automobily na novou úroveň. Kategorie vysokorychlostních elektromobilů s dlouhým dojezdem na jedno nabití bude, doufejme, revoluční technologií pro automobilový průmysl.“

Studentský tým Sunswift patří mezí špičku v oboru sluncem poháněných automobilů. Model eVe je již pátý v řadě, který studenti vyvinuli od roku 1996, kdy byl projekt zahájen. Předchozí modely, které australané postavili, překonaly světové rekordy solárních automobilů na trase Perth-Sydney a také Guinessův světový rekord pro nejrychlejší automobil se solárním pohonem.

Současný eVe však míří ještě výš. Studenti očekávají, že do roka obdrží od australských úřadů povolení k provozu na silnicích. Tento model je tak mnohem blíže sériové výrobě než jeho předchůdci. Vzhledem k tomu, že je navržen pro dva pasažéry a přihlášen k registraci pro běžný silniční provoz, jeho tvůrci doufají, že zahájí novou éru bezemisního automobilismu. 

Elektromobil eVe využívá solární panely na střeše a kapotě auta, ty ale na trati nebyly zapojeny a vozidlo čerpalo energii pouze z 60ti kilogramové Li-Ion baterie. Jeho dojezd činní úctyhodných 800 km při kombinaci využití solárního pohonu a baterie nebo 500 km při jízdě pouze na baterie. Maximální rychlost pak dosahuje až 140 km/h.

Původní zpráva na stránkách UNSW
Strány týmu SUNSWIFT