Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2017 vyšlo tiskem 4. 10. 2017. V elektronické verzi na webu od 4. 10. 2017. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Palivové články; Baterie a akumulátory

Hlavní článek
Skladování elektrické energie
Elektrochemická impedanční spektroskopie akumulátorů

Číslo 5/2017 vyšlo tiskem 18. 9. 2017. V elektronické verzi na webu bude 18. 9. 2017.

Svítidla a světelné přístroje
MAYBE STYLE představuje LED designová svítidla německého výrobce Lightnet
TREVOS – nová svítidla pro průmysl i kanceláře
Kolik typů LED panelů vyrábí MODUS?
Inteligentní LED svítidlo RENO PROFI

Osvětlení interiérů
Světlo v bytovém interiéru – otázky a odpovědi

Aktuality

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

ABB na MSV 2017 v Brně vystavuje stavební kameny továrny budoucnosti Společnost ABB na Mezinárodním strojírenském veletrhu 2017 v hale G2/30 představuje…

Výroční SIGNAL festival provede diváky po nových trasách i svou historií Festival světla SIGNAL divákům předvede 20 instalací od umělců z České republiky i…

Více aktualit

Solární automobil ze studentské dílny překonává světové rekordy

29.07.2014 | |

Tým studentů z Nového jižního Walesu pokořil v Australském městě Geelong 26 let starý rychlostní rekord automobilů na solární pohon. Typ eVe studentského týmu Sunswift urazil 500 km na jedno nabití, při průměrné rychlosti přesahující 100 km/h, čímž překonal rekord z roku 1988, kdy jiný sluncem poháněný automobil dosáhl na stejně dlouhé trase průměrné rychlosti 73 km/h.

Jeden z přítomných profesionálních řidičů, Garth Walden, prohlásil: “Jako závodní řidič chcete být neustále na vrcholu, ale nestává se každý den, že překonáte světový rekord.“ Vedoucí projektu, student doktorského studia na University of New South Wales, Hayden Smith řekl: „tento výsledek posunul elektricky poháněné automobily na novou úroveň. Kategorie vysokorychlostních elektromobilů s dlouhým dojezdem na jedno nabití bude, doufejme, revoluční technologií pro automobilový průmysl.“

Studentský tým Sunswift patří mezí špičku v oboru sluncem poháněných automobilů. Model eVe je již pátý v řadě, který studenti vyvinuli od roku 1996, kdy byl projekt zahájen. Předchozí modely, které australané postavili, překonaly světové rekordy solárních automobilů na trase Perth-Sydney a také Guinessův světový rekord pro nejrychlejší automobil se solárním pohonem.

Současný eVe však míří ještě výš. Studenti očekávají, že do roka obdrží od australských úřadů povolení k provozu na silnicích. Tento model je tak mnohem blíže sériové výrobě než jeho předchůdci. Vzhledem k tomu, že je navržen pro dva pasažéry a přihlášen k registraci pro běžný silniční provoz, jeho tvůrci doufají, že zahájí novou éru bezemisního automobilismu. 

Elektromobil eVe využívá solární panely na střeše a kapotě auta, ty ale na trati nebyly zapojeny a vozidlo čerpalo energii pouze z 60ti kilogramové Li-Ion baterie. Jeho dojezd činní úctyhodných 800 km při kombinaci využití solárního pohonu a baterie nebo 500 km při jízdě pouze na baterie. Maximální rychlost pak dosahuje až 140 km/h.

Původní zpráva na stránkách UNSW
Strány týmu SUNSWIFT