Aktuální vydání

Číslo 7/2020 vyšlo tiskem 24. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 24. 7. 2020. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika

Hlavní článek
Nové technologie trakčního napájení 25 kV/50 Hz (2. část)

Číslo 3/2020 vyšlo tiskem 8. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 8. 7. 2020.

Činnost odborných organizací
Oznam: LUMEN V4 2020 je zrušený
Co je nového v CIE, duben 2020

Příslušenství osvětlovacích soustav
Foxtrot jako „Master Control“ v Hotelu Breukelen
Regulátory osvětlení – řízení osvětlení na konstantní úroveň

Slovenská strela vyjela před 75 lety

29. 4. 2011 | |

Letos v červenci uplyne 75 let od okamžiku, kdy byl zahájen pravidelný provoz mezi Prahou a Bratislavou, který zajišťovaly dva motorové vozy řady M 290.001 a M 290.002 přezdívané Slovenská strela. Tyto expresní motorové vozy nezávislé trakce se nikdy nevyráběly sériově (vyrobily se pouze dva prototypy), brány kopřivnické Tatrovky opustily v červnu 1936 a mezi Prahou a Bratislavou pendlovaly pravidelně od zavedení grafikonu železniční dopravy 1936/1937 až do roku 1939 (jejich provoz přerušila druhá světová válka).
 
Oba vozy Slovenské strely byly vybaveny původním českým elektromechanickým přenosem výkonu. Tento trakční systém, chráněný československým patentem, byl ve své době pokrokovým a svou podstatou geniálním řešením přenosu síly ze spalovacího motoru na hnací nápravu. Jeho duchovním otcem byl význačný český elektrotechnik a původní majitel továrny ve Vsetíně Josef Sousedík. Sousedíkova originální koncepce přenosu byla v motorové trakci převratná a neměla ve světě obdoby.
 
 
 
Vozy Slovenské strely se střídaly v provozu v jednodenním taktu a trať dlouhou 397 km projížděly za 4 h a 51 min, zatímco nejrychlejší rychlík tažený lokomotivou projížděl v této době stejnou trať za 5 h 51 min (zpět do Prahy to bylo 6 h 1 min). Čistá jízda Slovenské strely trvala jen 4 h 16 min a průměrná cestovní rychlost byla 92 km·h–1.
 
Po druhé světové válce tyto expresní vozy již nevyhovovaly frekvenci dopravy a byly s nástupem „jednotného“ způsobu přepravy využívány jen pro dopravu vládních delegací (např. v době norimberského procesu jezdily z Prahy do Norimberku jako přímé kurýrní vlaky). Expresní motorový vůz M 290.001 byl v roce 1953 vyřazen z provozu a převezen do železničních dílen v Šumperku a následně do Vagónky Studénka. Ve Studénce stál na odstavné koleji, kde ho ničili vandalové. Počátkem šedesátých let minulého století kompletně vyhořel (údajně se vzňal od jisker z projíždějící parní lokomotivy). Druhý vůz M 290.002 sloužil jako ministerská záloha v lokomotivním depu Praha-Libeň až do roku 1960, kdy byl zrušen a předán do podnikového muzea Tatry Kopřivnice.
 
Slovenská strela byla 1. července 2010 oficiálně prohlášena za národní kulturní památku.
(Kl)

Instalace modelu Slovenské strely ve Vsetíně

 
18. června letošního roku se chystá slavnostní instalace modelu Slovenské strely v expozici Muzea Vsetín na Horním náměstí. S tímto projektem přišlo Sdružení na uctění památky Josefa Sousedíka a o jeho realizaci se symbolicky postarali žáci Střední odborné školy Josefa Sousedíka Vsetín pod vedením mistrů odborného výcviku.
 
Sdružení na uctění památky Josefa Sousedíka bylo založeno letos v lednu a jeho cílem je šíření povědomí o geniálním vynálezci, továrníkovi, starostovi a vlastenci Josefu Sousedíkovi, který byl v roce 1944 zavražděn nacisty a jehož jméno bylo za komunistického režimu záměrně vymazáváno z dějin a jeho rodina perzekuována.
(Kl)