Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Skupina ČEZ zahájila výstavbu dobíjecích stanic pro elektromobily

5. 12. 2011 | |

Majitelé elektromobilů mohou ode dneška dobíjet svá vozidla u stanic Skupiny ČEZ. První dobíjecí stanice stojí před centrálou společnosti v Duhové ulici v Praze. Vedle Prahy budou stanice do konce letošního roku k dispozici také ve Vrchlabí a v Plzni.


Společnost ČEZ otevřela svojí první dobíjecí stanici pro elektromobily v České republice. Stanici pro normální dobíjení postavil ČEZ před svým hlavním sídlem v Duhové ulici v Praze a další vzniknou v české metropoli ještě koncem tohoto roku. Všechny dobíjecí stanice energetická společnost nainstaluje u svých infrastrukturních partnerů, kterými jsou obchodní centra, supermarkety či provozovatelé vozových parků, a také ve městech a obcích, s nimiž společnost ČEZ spolupracuje na rozvoji elektromobility v České republice.

Projekt Elektromobilita je před důležitým milníkem. Budovat infrastrukturu dobíjecích stanic je pro nás klíčový bod, na který se v tuto chvíli plně soustředíme. Chceme, aby naše síť byla promyšlená, plně funkční a zároveň s tím odpovídala špičkovým standardům, na které klademe velký důraz,“ říká Pavel Cyrani, ředitel divize strategie společnosti ČEZ. „Vývoj v oblasti elektromobility ve světě je stále prudší. Investují do ní více nejenom automobilky, ale také energetické společnosti, protože poptávka po elektromobilech nepřetržitě roste. Je pravděpodobné, že elektromobil se stane běžnou součástí našeho života a my na to musíme být připraveni. Věřím, že Skupina ČEZ má v této oblasti rozhodně sílu i potenciál uspět,“ dodává Pavel Cyrani.

Do konce roku ČEZ postaví dobíjecí stanice pro normální dobíjení v téměř 10 pražských lokalitách. Letos budou stát tyto stanice také v Plzni, a to před obchodním a zábavním centrem Plzeň Plaza, které je infrastrukturním partnerem společnosti ČEZ v projektu Elelektromobilita. Jednu stanici pro pomalé dobíjení bude ČEZ instalovat i v rámci pilotního projektu Smart Region ve Vrchlabí. Další vlna výstavby pak bude pokračovat v letech 2012 až 2013, kdy chce ČEZ zprovoznit desítky stanic ve větších městech České republiky.

„Nepůjde jenom o instalaci stanic pro normální dobíjení, které plánujeme stavět v prvotní fázi projektu. Naše infrastruktura bude složená také ze stanic pro rychlé dobíjení, na které se zaměříme rovněž ve větším měřítku. Rychlejší typy dobíjecích stanic pak budeme stavět především na dálnicích a frekventovaných tazích mezi většími českými městy,“ vysvětluje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čistých technologií společnosti ČEZ.

Rozdíly mezi stanicemi normálního a rychlého dobíjení

Dobíjecí stanice normálního dobíjení pracuje ve své základní verzi s napětím jako běžná domácí zásuvka (tj. 16A/230 V). Na rozdíl od ní má však několik výhod. Dokáže například optimalizovat dobíjení elektromobilu, prodlužuje tím životnost baterie vozu a brání jejímu poškození.

„Tento typ stanic pro normální dobíjení budeme instalovat na většině místech České republiky. Elektromobilistům však chceme nabídnout větší možnosti ve způsobu dobíjení. Z tohoto důvodu se ČEZ zaměří na výstavbu stanic normálního dobíjení, které budou mít různé výkony. Optimálně tak využijeme dostupný příkon v dané lokalitě,“ vysvětluje Tomáš Chmelík.

Stanice rychlého dobíjení, které pracují s vyšším napětím, umožňují dobíjet 100 % kapacity akumulátoru do 50 minut. Tyto stanice však vyžadují speciální připojení na elektrickou síť. Společnost ČEZ jejich instalaci zahájí začátkem roku 2012. První dobíjecí stanice tohoto typu bude stát v Duhové ulici, kde je sídlo ČEZ.

Dodavatelem dobíjecích stanic pro normální i rychlé dobíjení se v rámci projektu Elektromobilita ČEZ stala tuzemská společnost EmotionCar, která se věnuje problematice elektromobility a zaměřuje se především na oblast rozvoje stanic normálního a rychlého dobíjení. EmotionCar považuje za svou konkurenční výhodu především kvalitní vizi a nadčasovou strategii budoucího rozvoje infrastruktury pro potřeby elektromobility.

Způsob platby při používání dobíjecí stanice

Zákazníci, kteří chtějí využívat služeb obou typů dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, musí uzavřít s ČEZ zákaznickou smlouvu. Ta jim v následujících dvou letech umožní neomezené dobíjení u všech stanic společnosti ČEZ za paušální symbolický poplatek. V roce 2012 bude poplatek činit 100 korun za měsíc a v roce 2013 pak 150 korun. Každému zákazníkovi bude přidělen speciální čip, který bude pro každého uživatele unikátní. Zákazník tak bude moci na displeji dobíjecí stanice sledovat, kde a jak dlouho dobíjel a kolik kWh načerpal.

Spolupráce s infrastrukturními partnery a municipalitami

Skupina ČEZ na rozvoji elektromobility v České republice spolupracuje s několika firmami, městy a obcemi. Novým partnerem v projektu Elektromobilita se ode dneška, 30. listopadu, stala Městská část Praha 5, které společnost ČEZ předala do testovacího provozu jeden elektromobil Peugeot iOn.