Aktuální vydání

Číslo 3/2020 vyšlo tiskem 13. 3. 2020. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Trendy v elektrotechnice a souvisejících oborech

Hlavní článek
Využití měniče frekvence pro experimentální zařízení

Číslo 2/2020 vyšlo tiskem 6. 3. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Trh, obchod, podnikání
BOOBA v novém showroomu, který předčil veškerá očekávání
Rozhovor s předsedou představenstva Technologií hlavního města Prahy

Denní světlo
Diagram zastínění pro 21. březen
Moderní metody získávání dat pro zpracování světelnětechnických posudků

Samozahřívací a rychle dobíjitelná baterie pro elektromobily

30. 6. 2018 | Pennsylvania State University | www.psu.edu

Mezi jednu z nevýhod tradičních lithium-iontových baterií patří neschopnost rychlého dobíjení při teplotách pod 10 °C. Tuto skutečnost se pokouší změnit inženýři Penn State, kteří vytvořili baterii schopnou samozahřívání, což umožňuje její rychlé nabití bez ohledu na okolní teplotu.

Z čerstvého objevu by mohl mít užitek automobilový průmysl, konkrétně elektromobily. Zkrácení doby potřebné k nabití baterie elektrického vozidla na 15 minut, což se v konečném důsledku blíží celkové době potřebné k natankování tradičního benzínového či naftového automobilu, by mohlo uspíšit nasazení elektromobilů do běžného provozu. Bylo by k tomu samozřejmě zapotřebí též efektivního rozmístění nabíjecích stanic, aby nemuseli řidiči přemýšlet nad dojezdem.

Samozahřívací baterie

Z výsledků testování prototypu samozahřívací baterie vyplývá, že je schopna vydržet 4500 nabíjecích cyklů 15minutového nabíjení při teplotě 0 °C s pouhou 20% ztrátou celkové kapacity. Výsledkem je životnost 12,5 let a celkový dojezd 450 000 km.

Celý článek na Pennsylvania State University

Image Credit: Chao-Yang Wang / Penn State

-jk-