Aktuální vydání

Číslo 4/2021 vyšlo tiskem 14. 4. 2021. V elektronické verzi na webu 3. 5. 2021. 

Téma: Inteligentní budovy; Elektroinstalace; Zabezpečovací technika

Hlavní článek
Elektrické a úžitkové vlastnosti komerčných primárnych alkalických článkov

Číslo 2/2021 vyšlo tiskem
9. 4. 2021. V elektronické verzi na webu 19. 4. 2021.

Denní světlo
Denné osvetlenie novostavby telocvične pomocou GLASSFLOOR

Příslušenství osvětlovacích soustav
DALI LINK – inteligentní a ekonomické řízení osvětlení pro samostatné místnosti
Napájecí zdroje LED s bezdrátovým rozhraním v nabídce MEAN WELL

Samozahřívací a rychle dobíjitelná baterie pro elektromobily

30. 6. 2018 | Pennsylvania State University | www.psu.edu

Mezi jednu z nevýhod tradičních lithium-iontových baterií patří neschopnost rychlého dobíjení při teplotách pod 10 °C. Tuto skutečnost se pokouší změnit inženýři Penn State, kteří vytvořili baterii schopnou samozahřívání, což umožňuje její rychlé nabití bez ohledu na okolní teplotu.

Z čerstvého objevu by mohl mít užitek automobilový průmysl, konkrétně elektromobily. Zkrácení doby potřebné k nabití baterie elektrického vozidla na 15 minut, což se v konečném důsledku blíží celkové době potřebné k natankování tradičního benzínového či naftového automobilu, by mohlo uspíšit nasazení elektromobilů do běžného provozu. Bylo by k tomu samozřejmě zapotřebí též efektivního rozmístění nabíjecích stanic, aby nemuseli řidiči přemýšlet nad dojezdem.

Samozahřívací baterie

Z výsledků testování prototypu samozahřívací baterie vyplývá, že je schopna vydržet 4500 nabíjecích cyklů 15minutového nabíjení při teplotě 0 °C s pouhou 20% ztrátou celkové kapacity. Výsledkem je životnost 12,5 let a celkový dojezd 450 000 km.

Celý článek na Pennsylvania State University

Image Credit: Chao-Yang Wang / Penn State

-jk-