Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2019 vyšlo tiskem 6. 11. 2019. V elektronické verzi na webu 2. 12. 2019. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; rozvodny

Hlavní článek
Příčina mechanického chvění těžních synchronních motorů Palašer a jeho odstranění

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Co vozí energetici v autě? TETRIS CHALLENGE Co vše se vejde energetikům do auta, které používají metodu práce pod napětím (PPN) –…

ENERGO SUMMIT – vrcholná událost energetického sektoru 15. listopadu 2019 se na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA uskuteční již 5. ročník…

Více aktualit

Samořiditelné vrtulníky bojují s požáry

25.11.2014 | |

Samořiditelný vrtulník K-MAXHašení požárů vyžaduje značné množství lidských sil. Hasiči musí jíst a spát, což omezuje nepřetržitost zásahu; ve fyzicky náročných podmínkách může dojít i k havárii. Lockheed Martin proto představil samořiditelný vrtulník. Stroj K-MAX, vyrobený v Kaman Aerospace a doplněný elektronikou Lockheed Martin, umožňující jeho samočinný provoz, může nést, v závislosti na výšce letu, 2 až 2,7 t nákladu. Poté, co schopnosti stroje prověřila bitevní pole v Afghánistánu, kde v letech 2011–14 odvozil přes 2 000 t materiálu, má být podobný typ nasazen do vybraných lesů USA, trpících častými požáry.

Samořiditelný vrtulník K-MAX je vybaven 1500l vakem na vodu a má být ve službě v součinnosti s malým dronem, vybaveným infračervenou kamerou, který bude většímu bratrovi nahlašovat ohniska požáru. Nedávno proběhla úspěšná prezentace vrtulníku americkému leteckému úřadu (FAA). Hlavními výhodami stroje jsou velmi rozšířená provozuschopnost při minimálním lidském dohledu, a tím minimalizace nákladů na provoz. Může být nasazen v noci stejně jako ve dne, jeho trasu lze naprogramovat (v Afghánistánu létal často až do vzdálenosti 140 km od základny), lze jej však ovládat i na přímou viditelnost ze země. Kromě hašení požáru se uplatní i při evakuaci osob, nebo při přepravě různého vybavení, jež zvládne vyložit s přesností na 3 m.

Více na wired.com
Image credit: Lockheed Martin