Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Číslo 5/2017 vyšlo tiskem 18. 9. 2017. V elektronické verzi na webu bude 18. 9. 2017.

Svítidla a světelné přístroje
MAYBE STYLE představuje LED designová svítidla německého výrobce Lightnet
TREVOS – nová svítidla pro průmysl i kanceláře
Kolik typů LED panelů vyrábí MODUS?
Inteligentní LED svítidlo RENO PROFI

Osvětlení interiérů
Světlo v bytovém interiéru – otázky a odpovědi

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Samořiditelné vrtulníky bojují s požáry

25.11.2014 | |

Samořiditelný vrtulník K-MAXHašení požárů vyžaduje značné množství lidských sil. Hasiči musí jíst a spát, což omezuje nepřetržitost zásahu; ve fyzicky náročných podmínkách může dojít i k havárii. Lockheed Martin proto představil samořiditelný vrtulník. Stroj K-MAX, vyrobený v Kaman Aerospace a doplněný elektronikou Lockheed Martin, umožňující jeho samočinný provoz, může nést, v závislosti na výšce letu, 2 až 2,7 t nákladu. Poté, co schopnosti stroje prověřila bitevní pole v Afghánistánu, kde v letech 2011–14 odvozil přes 2 000 t materiálu, má být podobný typ nasazen do vybraných lesů USA, trpících častými požáry.

Samořiditelný vrtulník K-MAX je vybaven 1500l vakem na vodu a má být ve službě v součinnosti s malým dronem, vybaveným infračervenou kamerou, který bude většímu bratrovi nahlašovat ohniska požáru. Nedávno proběhla úspěšná prezentace vrtulníku americkému leteckému úřadu (FAA). Hlavními výhodami stroje jsou velmi rozšířená provozuschopnost při minimálním lidském dohledu, a tím minimalizace nákladů na provoz. Může být nasazen v noci stejně jako ve dne, jeho trasu lze naprogramovat (v Afghánistánu létal často až do vzdálenosti 140 km od základny), lze jej však ovládat i na přímou viditelnost ze země. Kromě hašení požáru se uplatní i při evakuaci osob, nebo při přepravě různého vybavení, jež zvládne vyložit s přesností na 3 m.

Více na wired.com
Image credit: Lockheed Martin