Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2018 vyšlo tiskem 26. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Baterie a akumulátory; E-mobilita

Hlavní článek
Smart Cities (4. část – 1. díl)

Číslo 5/2018 vyšlo tiskem 17. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned.

Osvětlení interiérů
Výběr svítidla podle konceptu interiéru
Unikátní kniha o interiérech právě v prodeji
Pozvánka na seminář Interiéry 2018 – výjimečná akce již posedmé

Aktuality
Pan profesor Jiří Habel odešel – vzpomínky zůstanou

Aktuality

ČOI začala kontrolovat dobíjecí stanice pro elektromobily Automobily s elektrickým pohonem jsou v České republice stále populárnější. Výrobci…

„Světelný buben“ může změnit automobilový průmysl, architekturu i počítačové hry Tým vedený docentem Vlastimilem Havranem z katedry počítačové grafiky a interakce Fakulty…

FOR ARCH představil novinky ve stavebnictví a konfrontoval Programové prohlášení vlády Proběhl mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH 2018, kdy se na ploše zhruba 40 000 metrů…

VUT na strojírenském veletrhu představí kolaborativního robota i továrnu budoucnosti Celkem osmnáct exponátů ze tří různých fakult představí letos Vysoké učení technické na…

Více aktualit

Samořiditelné vrtulníky bojují s požáry

25.11.2014 | |

Samořiditelný vrtulník K-MAXHašení požárů vyžaduje značné množství lidských sil. Hasiči musí jíst a spát, což omezuje nepřetržitost zásahu; ve fyzicky náročných podmínkách může dojít i k havárii. Lockheed Martin proto představil samořiditelný vrtulník. Stroj K-MAX, vyrobený v Kaman Aerospace a doplněný elektronikou Lockheed Martin, umožňující jeho samočinný provoz, může nést, v závislosti na výšce letu, 2 až 2,7 t nákladu. Poté, co schopnosti stroje prověřila bitevní pole v Afghánistánu, kde v letech 2011–14 odvozil přes 2 000 t materiálu, má být podobný typ nasazen do vybraných lesů USA, trpících častými požáry.

Samořiditelný vrtulník K-MAX je vybaven 1500l vakem na vodu a má být ve službě v součinnosti s malým dronem, vybaveným infračervenou kamerou, který bude většímu bratrovi nahlašovat ohniska požáru. Nedávno proběhla úspěšná prezentace vrtulníku americkému leteckému úřadu (FAA). Hlavními výhodami stroje jsou velmi rozšířená provozuschopnost při minimálním lidském dohledu, a tím minimalizace nákladů na provoz. Může být nasazen v noci stejně jako ve dne, jeho trasu lze naprogramovat (v Afghánistánu létal často až do vzdálenosti 140 km od základny), lze jej však ovládat i na přímou viditelnost ze země. Kromě hašení požáru se uplatní i při evakuaci osob, nebo při přepravě různého vybavení, jež zvládne vyložit s přesností na 3 m.

Více na wired.com
Image credit: Lockheed Martin