Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2019 vyšlo tiskem 3. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; 61. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně

Hlavní článek
Proudové chrániče – přehled a použití

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

ČEPS, a.s., v prvním pololetí vykázala zisk 2,3 mld., investovat bude do rozvoje soustavy Akciová společnost ČEPS uzavřela první polovinu roku 2019 se ziskem před zdaněním v…

ČEPS dokončila zaústění nejdelšího vedení zvn Společnost ČEPS dokončila realizaci zaústění nejdelšího vedení zvn v ČR V413, spojujícího…

Cenu Architekt roku 2019 získal český architekt Stanislav Fiala Ocenění za mimořádný přínos architektuře v posledních pěti letech, cenu Architekt roku…

VACON® drives zajišťují maximální provozuschopnost v největších ocelárnách v České republice Zřídkakdy je spolehlivá doba provozu tak kritická, jako při kontilití v ocelárnách. Aby…

Více aktualit

Samořiditelné vrtulníky bojují s požáry

25.11.2014 | |

Samořiditelný vrtulník K-MAXHašení požárů vyžaduje značné množství lidských sil. Hasiči musí jíst a spát, což omezuje nepřetržitost zásahu; ve fyzicky náročných podmínkách může dojít i k havárii. Lockheed Martin proto představil samořiditelný vrtulník. Stroj K-MAX, vyrobený v Kaman Aerospace a doplněný elektronikou Lockheed Martin, umožňující jeho samočinný provoz, může nést, v závislosti na výšce letu, 2 až 2,7 t nákladu. Poté, co schopnosti stroje prověřila bitevní pole v Afghánistánu, kde v letech 2011–14 odvozil přes 2 000 t materiálu, má být podobný typ nasazen do vybraných lesů USA, trpících častými požáry.

Samořiditelný vrtulník K-MAX je vybaven 1500l vakem na vodu a má být ve službě v součinnosti s malým dronem, vybaveným infračervenou kamerou, který bude většímu bratrovi nahlašovat ohniska požáru. Nedávno proběhla úspěšná prezentace vrtulníku americkému leteckému úřadu (FAA). Hlavními výhodami stroje jsou velmi rozšířená provozuschopnost při minimálním lidském dohledu, a tím minimalizace nákladů na provoz. Může být nasazen v noci stejně jako ve dne, jeho trasu lze naprogramovat (v Afghánistánu létal často až do vzdálenosti 140 km od základny), lze jej však ovládat i na přímou viditelnost ze země. Kromě hašení požáru se uplatní i při evakuaci osob, nebo při přepravě různého vybavení, jež zvládne vyložit s přesností na 3 m.

Více na wired.com
Image credit: Lockheed Martin