Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 9. 6. 2017. V elektronické verzi na webu bude 10. 7. 2017.

Světelné zdroje
Terminologie LED světelných zdrojů 

Denní světlo
Denní osvětlení velkých obytných místností
Svetelnotechnické posudzovanie líniových stavieb

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Více aktualit

Samořiditelné vrtulníky bojují s požáry

25.11.2014 | |

Samořiditelný vrtulník K-MAXHašení požárů vyžaduje značné množství lidských sil. Hasiči musí jíst a spát, což omezuje nepřetržitost zásahu; ve fyzicky náročných podmínkách může dojít i k havárii. Lockheed Martin proto představil samořiditelný vrtulník. Stroj K-MAX, vyrobený v Kaman Aerospace a doplněný elektronikou Lockheed Martin, umožňující jeho samočinný provoz, může nést, v závislosti na výšce letu, 2 až 2,7 t nákladu. Poté, co schopnosti stroje prověřila bitevní pole v Afghánistánu, kde v letech 2011–14 odvozil přes 2 000 t materiálu, má být podobný typ nasazen do vybraných lesů USA, trpících častými požáry.

Samořiditelný vrtulník K-MAX je vybaven 1500l vakem na vodu a má být ve službě v součinnosti s malým dronem, vybaveným infračervenou kamerou, který bude většímu bratrovi nahlašovat ohniska požáru. Nedávno proběhla úspěšná prezentace vrtulníku americkému leteckému úřadu (FAA). Hlavními výhodami stroje jsou velmi rozšířená provozuschopnost při minimálním lidském dohledu, a tím minimalizace nákladů na provoz. Může být nasazen v noci stejně jako ve dne, jeho trasu lze naprogramovat (v Afghánistánu létal často až do vzdálenosti 140 km od základny), lze jej však ovládat i na přímou viditelnost ze země. Kromě hašení požáru se uplatní i při evakuaci osob, nebo při přepravě různého vybavení, jež zvládne vyložit s přesností na 3 m.

Více na wired.com
Image credit: Lockheed Martin