Aktuální vydání

Číslo 7/2020 vyšlo tiskem 24. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 24. 7. 2020. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika

Hlavní článek
Nové technologie trakčního napájení 25 kV/50 Hz (2. část)

Číslo 3/2020 vyšlo tiskem 8. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 8. 7. 2020.

Činnost odborných organizací
Oznam: LUMEN V4 2020 je zrušený
Co je nového v CIE, duben 2020

Příslušenství osvětlovacích soustav
Foxtrot jako „Master Control“ v Hotelu Breukelen
Regulátory osvětlení – řízení osvětlení na konstantní úroveň

Samoregenerační kapalina pro novou generaci baterií

6. 12. 2019 | University of Pennsylvania | home.www.upenn.edu

Dobíjitelné lithium-iontové baterie jsou bezesporu revoluční technologií a najdeme je prakticky ve všem, včetně telefonů a automobilů. Jednou z jejich nevýhod je však fakt, že je nelze dobíjet donekonečna – materiály obsažené v elektrodách těchto baterií se s každým cyklem roztahují a praskají, což postupně snižuje jejich výkon.

Tomuto problému se nyní snaží přijít na kloub inženýři z Pensylvánské univerzity, kteří navrhli dobíjitelné elektrody, jež fungují spolehlivě a efektivně i s jinými než lithiovými ionty. Slibnou alternativu nabízejí hořčíkovo-iontové baterie, avšak materiály schopné obousměrného skladování hořčíku jsou v porovnání s lithium-iontovými bateriemi ještě náchylnější k praskání a dalším problémům.

Lithium-iontové baterie

Výzkumníci tak vytvořili roztok s přídavkem galia, kovu, jehož bod tání je o několik stupňů vyšší než pokojová teplota a zakomponovali jej do anody hořčíkovo-iontové baterie. Při procesu tavení a vytvrzování, který doprovází dobíjení baterie, dokáže tato anoda opravovat praskliny a následné rozpínání, jež způsobují degradaci baterie a prodlužuje tak výraznou měrou její životnost.

Celý článek na University of Pennsylvania

Image Credit: iStock

-jk-