Aktuální vydání

Číslo 10/2021 vyšlo tiskem 1. 10. 2021. V elektronické verzi na webu 1. 11. 2021. 

Téma: Elektroenergetika; Kvalita elektřiny; Obnovitelné zdroje energie

Hlavní článek
Lokální specifika Jihočeského kraje s ohledem na využívání automobilů s alternativními druhy paliv

Číslo 4-5/2021 vyšlo tiskem
17. 9. 2021. V elektronické verzi na webu 17. 9. 2021.

Světelnětechnická zařízení
Rekonstrukce osvětlení podchodu a nástupišť vlakového nádraží Ústí nad Orlicí

Veřejné osvětlení
Osvětlení parku u Biskupství ostravsko-opavského v Ostravě
Venkovní osvětlovací soustavy a rušivé světlo
Generel verejného osvetlenia 9. časť
Environmentálne hľadiská

Samoregenerační kapalina pro novou generaci baterií

6. 12. 2019 | University of Pennsylvania | home.www.upenn.edu

Dobíjitelné lithium-iontové baterie jsou bezesporu revoluční technologií a najdeme je prakticky ve všem, včetně telefonů a automobilů. Jednou z jejich nevýhod je však fakt, že je nelze dobíjet donekonečna – materiály obsažené v elektrodách těchto baterií se s každým cyklem roztahují a praskají, což postupně snižuje jejich výkon.

Tomuto problému se nyní snaží přijít na kloub inženýři z Pensylvánské univerzity, kteří navrhli dobíjitelné elektrody, jež fungují spolehlivě a efektivně i s jinými než lithiovými ionty. Slibnou alternativu nabízejí hořčíkovo-iontové baterie, avšak materiály schopné obousměrného skladování hořčíku jsou v porovnání s lithium-iontovými bateriemi ještě náchylnější k praskání a dalším problémům.

Lithium-iontové baterie

Výzkumníci tak vytvořili roztok s přídavkem galia, kovu, jehož bod tání je o několik stupňů vyšší než pokojová teplota a zakomponovali jej do anody hořčíkovo-iontové baterie. Při procesu tavení a vytvrzování, který doprovází dobíjení baterie, dokáže tato anoda opravovat praskliny a následné rozpínání, jež způsobují degradaci baterie a prodlužuje tak výraznou měrou její životnost.

Celý článek na University of Pennsylvania

Image Credit: iStock

-jk-