Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 5. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 24. 6. 2019. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Hybridní pohon posunovací lokomotivy

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 17. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Drony z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze budou obhajovat vítězství v Abu Dhabi Utkají se o hlavní cenu 1 milion dolarů. Testy systému spolupracujících autonomních dronů…

Logická mobilní hra „Zrecykluj to!“ naučí správně recyklovat elektrozařízení Cílem hry je zábavnou formou širokému publiku vysvětlit, že elektroodpad nepatří do…

FOR ARCH 2019 zaostří na chytrá města i na bezpečnost Objevte novou, chytřejší a bezpečnější budoucnostna 30. ročníku mezinárodního stavebního…

FEL_Camp pro středoškoláky Jak přežít v přírodě a opatřit si základní životní potřeby, jako je připojení k internetu…

Více aktualit

Robotický barman JAMES je dobrým a naslouchajícím společníkem

03.10.2013 | |

S tím, jak se roboty čím dál tím více stávají součástí našich každodenních životů, musejí se vyrovnávat také se situacemi, které vyžadují odpovídající společenskou interakci. V takových podmínkách nestačí, aby robot prostě jenom nějak mechanicky vykonal úkon, který má provést aby dosáhnul daného cíle – musí být schopen také naplnit očekávání okolí a dodržet závazky, které vyplývají ze soužití s lidmi ve skutečném každodenním světě. To ale znamená, že potřebuje nejen nezbytné fyzické schopnosti k tomu, aby splnil vytyčený úkol, ale musí mít také odpovídající společenský cit aby porozuměl záměrům a potřebám jiných lidí a byl schopen na ně odpovídajícím způsobem reagovat.

Cílem projektu JAMES (Joint Action for Multimodal Embodied Social Systems) je vyvinout umělou logickou entitu opatřenou fyzickým tělem, která by byla schopná své jednání přizpůsobovat různým vlivům vyplývajícím z mezilidské interakce a z interakce této entity s lidmi. JAMES se zaměřuje na kvalitativní aspekty dosahování cílů v situacích vyžadujících interakci s lidmi a toho, jak se jejich plnění a dosahování může zlepšit díky multimodální komunikaci. Fyzické aspekty plnění robotických úkolů tak jsou chápány trochu jako samozřejmý základ, na němž je třeba vybudovat nadstavbu umělé sociální inteligence .. U JAMESe by se měly postupně vyvinout základní kognitivní dovednosti, které mu umožní interagovat s lidmi způsobem bližším právě spíše lidem než strojům. Toto chování se robot učí v roli barmana.

Více na stránkách projektu JAMES, dále pak například ZDE a ZDE