Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2019 vyšlo tiskem 6. 11. 2019. V elektronické verzi na webu 2. 12. 2019. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; rozvodny

Hlavní článek
Příčina mechanického chvění těžních synchronních motorů Palašer a jeho odstranění

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Co vozí energetici v autě? TETRIS CHALLENGE Co vše se vejde energetikům do auta, které používají metodu práce pod napětím (PPN) –…

ENERGO SUMMIT – vrcholná událost energetického sektoru 15. listopadu 2019 se na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA uskuteční již 5. ročník…

Více aktualit

Robot-provazochodec zlevní kontroly elektrického vedení

27.09.2013 | |

Na Kalifornské univerzitě v San Diegu vytvořili robot jménem SkySweeper, který je uzpůsobený k pohybou po drátech vysokého napětí. Robot zde bude vyhledávat poškození a jiné závady vyžadující opravu. Robot byl sestaven z přebytečných součástek „z šuplíku“, jen plastové části byly vytištěny na levné 3D tiskárně – náklady na jeho vytvoření tak nepřesáhly 1000 dolarů, což jej činí daleko levnějším než dva roboty, které jsou používány ke kontrolám vedení v Kaliofrnii v současnosti.

„Současné roboty pro kontrolu vedení jsou velké, složité a drahé. Provozovatelé vedení mohou ke kontrolám používat také řízené nebo automatické helikoptéry, vybavené infračerveným snímačem“ říká Nick Morozovsky, doktorand v oboru mechaniky. „Toto je však mnohem jednodušší“. Morozovsky robota navrhnul v Laboratoři koordinované robotiky, pod vedením profesora mechaniky a letectví Toma Bewleyho.

Robota lze dále dovybavit indukčními cívkami, které by odebíraly energii ze samotného vedení, což by znamenalo, že robot by mohl být nasazen několik týdnů nebo měsíců v kuse. SkySweeper je tvořen dvěma rameny ve tvaru V s kloubem poháněným motorem v jejich středu, a jeho konce jsou vybaveny svorkami, které otevírají nebo zavírají, podle toho, jak je to potřeba při pohybu po vedení. Robot tím, že uvolní svorku na jedné straně a utáhne jí na druhé, vytvoří opěrný bod, který mu umožní přisunout druhé rameno s povolenou svorkou.

Více na: mae.ucsd.edu