Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2018 vyšlo tiskem 16. 1. 2018. V elektronické verzi na webu od 12. 2. 2018. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Elektroinstalační materiál

Hlavní článek
Nová elektroizolační kapalina a možnosti jejího nasazení do praxe

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 11. 12. 2017. V elektronické verzi na webu bude 11. 1. 2018.

Světelnětechnická zařízení
Osvětlení univerzitní budovy Centrale Supélec v Saclay ve Francii
Světlo pro naši budoucnost

Denní světlo
Použití a posuzování světlovodů Solatube®

Aktuality

13. mezinárodní konference Centra pasivního domu poprvé v Praze O inovativních postupech a materiálech, které jsou vhodné pro výstavu  a rekonstrukce…

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Více aktualit

Robot-provazochodec zlevní kontroly elektrického vedení

27.09.2013 | |

Na Kalifornské univerzitě v San Diegu vytvořili robot jménem SkySweeper, který je uzpůsobený k pohybou po drátech vysokého napětí. Robot zde bude vyhledávat poškození a jiné závady vyžadující opravu. Robot byl sestaven z přebytečných součástek „z šuplíku“, jen plastové části byly vytištěny na levné 3D tiskárně – náklady na jeho vytvoření tak nepřesáhly 1000 dolarů, což jej činí daleko levnějším než dva roboty, které jsou používány ke kontrolám vedení v Kaliofrnii v současnosti.

„Současné roboty pro kontrolu vedení jsou velké, složité a drahé. Provozovatelé vedení mohou ke kontrolám používat také řízené nebo automatické helikoptéry, vybavené infračerveným snímačem“ říká Nick Morozovsky, doktorand v oboru mechaniky. „Toto je však mnohem jednodušší“. Morozovsky robota navrhnul v Laboratoři koordinované robotiky, pod vedením profesora mechaniky a letectví Toma Bewleyho.

Robota lze dále dovybavit indukčními cívkami, které by odebíraly energii ze samotného vedení, což by znamenalo, že robot by mohl být nasazen několik týdnů nebo měsíců v kuse. SkySweeper je tvořen dvěma rameny ve tvaru V s kloubem poháněným motorem v jejich středu, a jeho konce jsou vybaveny svorkami, které otevírají nebo zavírají, podle toho, jak je to potřeba při pohybu po vedení. Robot tím, že uvolní svorku na jedné straně a utáhne jí na druhé, vytvoří opěrný bod, který mu umožní přisunout druhé rameno s povolenou svorkou.

Více na: mae.ucsd.edu