Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2019 vyšlo tiskem 3. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; 61. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně

Hlavní článek
Proudové chrániče – přehled a použití

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

ČEPS, a.s., v prvním pololetí vykázala zisk 2,3 mld., investovat bude do rozvoje soustavy Akciová společnost ČEPS uzavřela první polovinu roku 2019 se ziskem před zdaněním v…

ČEPS dokončila zaústění nejdelšího vedení zvn Společnost ČEPS dokončila realizaci zaústění nejdelšího vedení zvn v ČR V413, spojujícího…

Cenu Architekt roku 2019 získal český architekt Stanislav Fiala Ocenění za mimořádný přínos architektuře v posledních pěti letech, cenu Architekt roku…

VACON® drives zajišťují maximální provozuschopnost v největších ocelárnách v České republice Zřídkakdy je spolehlivá doba provozu tak kritická, jako při kontilití v ocelárnách. Aby…

Více aktualit

Robot-provazochodec zlevní kontroly elektrického vedení

27.09.2013 | |

Na Kalifornské univerzitě v San Diegu vytvořili robot jménem SkySweeper, který je uzpůsobený k pohybou po drátech vysokého napětí. Robot zde bude vyhledávat poškození a jiné závady vyžadující opravu. Robot byl sestaven z přebytečných součástek „z šuplíku“, jen plastové části byly vytištěny na levné 3D tiskárně – náklady na jeho vytvoření tak nepřesáhly 1000 dolarů, což jej činí daleko levnějším než dva roboty, které jsou používány ke kontrolám vedení v Kaliofrnii v současnosti.

„Současné roboty pro kontrolu vedení jsou velké, složité a drahé. Provozovatelé vedení mohou ke kontrolám používat také řízené nebo automatické helikoptéry, vybavené infračerveným snímačem“ říká Nick Morozovsky, doktorand v oboru mechaniky. „Toto je však mnohem jednodušší“. Morozovsky robota navrhnul v Laboratoři koordinované robotiky, pod vedením profesora mechaniky a letectví Toma Bewleyho.

Robota lze dále dovybavit indukčními cívkami, které by odebíraly energii ze samotného vedení, což by znamenalo, že robot by mohl být nasazen několik týdnů nebo měsíců v kuse. SkySweeper je tvořen dvěma rameny ve tvaru V s kloubem poháněným motorem v jejich středu, a jeho konce jsou vybaveny svorkami, které otevírají nebo zavírají, podle toho, jak je to potřeba při pohybu po vedení. Robot tím, že uvolní svorku na jedné straně a utáhne jí na druhé, vytvoří opěrný bod, který mu umožní přisunout druhé rameno s povolenou svorkou.

Více na: mae.ucsd.edu