Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Amper 2019 – 27. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Smart Cities (8. část)

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 15. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Architekturní a scénické osvětlení
Architekturní osvětlení hradu Bečov nad Teplou
Světelný design v kostce (41)
Analýza světelného obrazu trochu více teoreticky

Denní světlo
Největší chyby v návrhu denního osvětlení budov

Aktuality

Největší větrná elektrárna v Česku pomohla skupině Portiva překonat rekord Energetická divize investiční skupiny Portiva loni dokázala vyrobit nejvíce elektrické…

Světlo v architektuře - 6. ročník specializované výstavy V březnu budou zářit nejen hvězdy, ale i svítidla na výstavě SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE!

Diskuze u kulatého stolu nastínila trendy v oblasti chytrých budov Kulatý stůl uspořádaný Kanceláří Evropského parlamentu ve spolupráci s Aliancí pro…

CANDELA 2019 – 7. ročník konference o veřejném osvětlení Jsou opravdu dominantním zdrojem rušivého světla soustavy veřejného osvětlení jak…

Více aktualit

Robot-provazochodec zlevní kontroly elektrického vedení

27.09.2013 | |

Na Kalifornské univerzitě v San Diegu vytvořili robot jménem SkySweeper, který je uzpůsobený k pohybou po drátech vysokého napětí. Robot zde bude vyhledávat poškození a jiné závady vyžadující opravu. Robot byl sestaven z přebytečných součástek „z šuplíku“, jen plastové části byly vytištěny na levné 3D tiskárně – náklady na jeho vytvoření tak nepřesáhly 1000 dolarů, což jej činí daleko levnějším než dva roboty, které jsou používány ke kontrolám vedení v Kaliofrnii v současnosti.

„Současné roboty pro kontrolu vedení jsou velké, složité a drahé. Provozovatelé vedení mohou ke kontrolám používat také řízené nebo automatické helikoptéry, vybavené infračerveným snímačem“ říká Nick Morozovsky, doktorand v oboru mechaniky. „Toto je však mnohem jednodušší“. Morozovsky robota navrhnul v Laboratoři koordinované robotiky, pod vedením profesora mechaniky a letectví Toma Bewleyho.

Robota lze dále dovybavit indukčními cívkami, které by odebíraly energii ze samotného vedení, což by znamenalo, že robot by mohl být nasazen několik týdnů nebo měsíců v kuse. SkySweeper je tvořen dvěma rameny ve tvaru V s kloubem poháněným motorem v jejich středu, a jeho konce jsou vybaveny svorkami, které otevírají nebo zavírají, podle toho, jak je to potřeba při pohybu po vedení. Robot tím, že uvolní svorku na jedné straně a utáhne jí na druhé, vytvoří opěrný bod, který mu umožní přisunout druhé rameno s povolenou svorkou.

Více na: mae.ucsd.edu