Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2017 vyšlo tiskem 5. 9. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 9. 2017. 

Téma: 59. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně; Elektrotechnika v průmyslu

Hlavní článek
Palivové články
Renesance synchronních reluktančních motorů
Návrh aktuátoru pracujícího s magnetickým polem

Číslo 5/2017 vyšlo tiskem 18. 9. 2017. V elektronické verzi na webu bude 18. 9. 2017.

Svítidla a světelné přístroje
MAYBE STYLE představuje LED designová svítidla německého výrobce Lightnet
TREVOS – nová svítidla pro průmysl i kanceláře
Kolik typů LED panelů vyrábí MODUS?
Inteligentní LED svítidlo RENO PROFI

Osvětlení interiérů
Světlo v bytovém interiéru – otázky a odpovědi

Aktuality

Na veletrhu FOR ARCH najdou lidé na osm stovek expozic a bezplatná poradenská centra Ve dnech 19. – 23. září 2017 se koná 28. ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR…

Technologické Fórum 2017 – jedinečné setkání odborníků stavebního trhu Premiéru na letošním ročníku mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH bude mít…

Od 1. září začne ve společnosti ČEZ fungovat nová divize Jaderná energetika Šest jaderných bloků, přes dva tisíce zaměstnanců včetně týmu, který zodpovídání za…

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Více aktualit

Robot, který jednou porazí člověka ve stolním fotbálku

03.09.2013 | |

Na první pohled vypadá fotbálek stojící uprostřed Laboratoře automatického řízení jako každý jiný. Jenže jedno z ráhen v obraně je napojeno na mechanický pohon, který je schopen odpálit míček na protější branku rychlostí až 6 metrů za sekundu. To už stačí na to, abyste porazili průměrně zdatného hráče. Navíc uvažme, že robot který s ním pohybuje je přesnější, rychlejší a rozhoduje se přesněji, než jeho lidský protivník. Studenti z École polytechnique fédérale de Lausanne vytvořili robota jako svůj semestrální projekt.

Automatizovaný pohon ovládající obranné ráhno byl sestrojen několika skupinami studentů. Ti vytipovali vhodné materiály a komponenty, z nich zkonstruovali robota, vymysleli algoritmy a robota naprogramovali. Jeho pohyb závisí na dvou počítačích: první vyhodnocuje informace o tom, kde se nachází míček a druhý řídí vlastní ruku. Aby se robot správně pohyboval, musí mít o poloze míčku naprosto přesné informace a musí být schopen předvídat, kam se míček bude pohybovat v příštím okamžiku. Také z toho důvodu studenti dno hrací plochy nahradili deskou z průhledného materiálu a na zem pod stůl umístili rychlou kameru. Počítač na základě dat z kamery analyzuje polohu míčku a jeho příští pohyb v reálném čase. Takto zpracovaná informace pak putuje do druhého počítače, který ji vyhodnotí a pohne rukou, tam kam zrovna rozhodne že je to třeba. Protože koordinace zatím občas skřípe, uvažují studenti o tom, že by oba procesy v budoucnu mohl obstarávat jediný počítač.

Vývoj robota bude pokračovat tak dlouho, dokud nebude pracovat naprosto bezchybně. Počítač dokáže souběžně sledovat daleko více faktorů než člověk a informace vyhodnotí rychleji. Umí naráz posoudit polohu všech hráčů a ještě k tomu určit přesnou dráhu míčku, který se odrazil od mantinelu. Zbývá však naučit robota strategicky myslet. Jednou pak možná budou v laboratoři pořádat turnaje mezi roboty.

Původní zpráva na stránkách École polytechnique fédérale de Lausanne