Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem 17. 2. 2017. V elektronické verzi na webu od 10. 3. 2017. 

Téma: Elektrické přístroje – spínací, jisticí, ochranné a signalizační; Přístroje pro inteligentní sítě

Hlavní článek
Atypický návrh výkonového stejnosměrného zdroje se středofrekvenčním transformátorovým filtrem rušivého napětí

Číslo 1/2017 vyšlo tiskem 7. 2. 2017. V elektronické verzi na webu od 7. 3. 2017.

Veletrhy a výstavy
Pozvánka na výstavu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE 2017 

Architekturní a scénické osvětlení
Světelný design v kostce – Část 28
Osvětlení spiegeltentu a jeho specifika

Aktuality

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Více aktualit

Robot, který jednou porazí člověka ve stolním fotbálku

03.09.2013 | |

Na první pohled vypadá fotbálek stojící uprostřed Laboratoře automatického řízení jako každý jiný. Jenže jedno z ráhen v obraně je napojeno na mechanický pohon, který je schopen odpálit míček na protější branku rychlostí až 6 metrů za sekundu. To už stačí na to, abyste porazili průměrně zdatného hráče. Navíc uvažme, že robot který s ním pohybuje je přesnější, rychlejší a rozhoduje se přesněji, než jeho lidský protivník. Studenti z École polytechnique fédérale de Lausanne vytvořili robota jako svůj semestrální projekt.

Automatizovaný pohon ovládající obranné ráhno byl sestrojen několika skupinami studentů. Ti vytipovali vhodné materiály a komponenty, z nich zkonstruovali robota, vymysleli algoritmy a robota naprogramovali. Jeho pohyb závisí na dvou počítačích: první vyhodnocuje informace o tom, kde se nachází míček a druhý řídí vlastní ruku. Aby se robot správně pohyboval, musí mít o poloze míčku naprosto přesné informace a musí být schopen předvídat, kam se míček bude pohybovat v příštím okamžiku. Také z toho důvodu studenti dno hrací plochy nahradili deskou z průhledného materiálu a na zem pod stůl umístili rychlou kameru. Počítač na základě dat z kamery analyzuje polohu míčku a jeho příští pohyb v reálném čase. Takto zpracovaná informace pak putuje do druhého počítače, který ji vyhodnotí a pohne rukou, tam kam zrovna rozhodne že je to třeba. Protože koordinace zatím občas skřípe, uvažují studenti o tom, že by oba procesy v budoucnu mohl obstarávat jediný počítač.

Vývoj robota bude pokračovat tak dlouho, dokud nebude pracovat naprosto bezchybně. Počítač dokáže souběžně sledovat daleko více faktorů než člověk a informace vyhodnotí rychleji. Umí naráz posoudit polohu všech hráčů a ještě k tomu určit přesnou dráhu míčku, který se odrazil od mantinelu. Zbývá však naučit robota strategicky myslet. Jednou pak možná budou v laboratoři pořádat turnaje mezi roboty.

Původní zpráva na stránkách École polytechnique fédérale de Lausanne