Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2018 vyšlo tiskem 4. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; 60. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně

Hlavní článek
Smart Cities (3. část – 2. díl)

Číslo 5/2018 vyšlo tiskem 17. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned.

Osvětlení interiérů
Výběr svítidla podle konceptu interiéru
Unikátní kniha o interiérech právě v prodeji
Pozvánka na seminář Interiéry 2018 – výjimečná akce již posedmé

Aktuality
Pan profesor Jiří Habel odešel – vzpomínky zůstanou

Aktuality

Studentská konference VĚDĚNÍ MLADÝM Univerzita Pardubice ve spolupráci se studenty Universitas zve zejména středoškolské…

TECHNOLOGICKÉ FÓRUM konfrontovalo Programové prohlášení vlády pro stavebnictví Odborný kongres TECHNOLOGICKÉ FÓRUM: investice_technologie zahájil mezinárodní stavební…

Robosoutěž 2018 pro středoškolské týmy Soutěž je určena pro tříčlenné středoškolské týmy z České republiky. Úkolem každého týmu…

Více aktualit

Robot, který jednou porazí člověka ve stolním fotbálku

03.09.2013 | |

Na první pohled vypadá fotbálek stojící uprostřed Laboratoře automatického řízení jako každý jiný. Jenže jedno z ráhen v obraně je napojeno na mechanický pohon, který je schopen odpálit míček na protější branku rychlostí až 6 metrů za sekundu. To už stačí na to, abyste porazili průměrně zdatného hráče. Navíc uvažme, že robot který s ním pohybuje je přesnější, rychlejší a rozhoduje se přesněji, než jeho lidský protivník. Studenti z École polytechnique fédérale de Lausanne vytvořili robota jako svůj semestrální projekt.

Automatizovaný pohon ovládající obranné ráhno byl sestrojen několika skupinami studentů. Ti vytipovali vhodné materiály a komponenty, z nich zkonstruovali robota, vymysleli algoritmy a robota naprogramovali. Jeho pohyb závisí na dvou počítačích: první vyhodnocuje informace o tom, kde se nachází míček a druhý řídí vlastní ruku. Aby se robot správně pohyboval, musí mít o poloze míčku naprosto přesné informace a musí být schopen předvídat, kam se míček bude pohybovat v příštím okamžiku. Také z toho důvodu studenti dno hrací plochy nahradili deskou z průhledného materiálu a na zem pod stůl umístili rychlou kameru. Počítač na základě dat z kamery analyzuje polohu míčku a jeho příští pohyb v reálném čase. Takto zpracovaná informace pak putuje do druhého počítače, který ji vyhodnotí a pohne rukou, tam kam zrovna rozhodne že je to třeba. Protože koordinace zatím občas skřípe, uvažují studenti o tom, že by oba procesy v budoucnu mohl obstarávat jediný počítač.

Vývoj robota bude pokračovat tak dlouho, dokud nebude pracovat naprosto bezchybně. Počítač dokáže souběžně sledovat daleko více faktorů než člověk a informace vyhodnotí rychleji. Umí naráz posoudit polohu všech hráčů a ještě k tomu určit přesnou dráhu míčku, který se odrazil od mantinelu. Zbývá však naučit robota strategicky myslet. Jednou pak možná budou v laboratoři pořádat turnaje mezi roboty.

Původní zpráva na stránkách École polytechnique fédérale de Lausanne