Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2019 vyšlo tiskem 3. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; 61. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně

Hlavní článek
Proudové chrániče – přehled a použití

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

ČEPS, a.s., v prvním pololetí vykázala zisk 2,3 mld., investovat bude do rozvoje soustavy Akciová společnost ČEPS uzavřela první polovinu roku 2019 se ziskem před zdaněním v…

ČEPS dokončila zaústění nejdelšího vedení zvn Společnost ČEPS dokončila realizaci zaústění nejdelšího vedení zvn v ČR V413, spojujícího…

Cenu Architekt roku 2019 získal český architekt Stanislav Fiala Ocenění za mimořádný přínos architektuře v posledních pěti letech, cenu Architekt roku…

VACON® drives zajišťují maximální provozuschopnost v největších ocelárnách v České republice Zřídkakdy je spolehlivá doba provozu tak kritická, jako při kontilití v ocelárnách. Aby…

Více aktualit

Robot, který jednou porazí člověka ve stolním fotbálku

03.09.2013 | |

Na první pohled vypadá fotbálek stojící uprostřed Laboratoře automatického řízení jako každý jiný. Jenže jedno z ráhen v obraně je napojeno na mechanický pohon, který je schopen odpálit míček na protější branku rychlostí až 6 metrů za sekundu. To už stačí na to, abyste porazili průměrně zdatného hráče. Navíc uvažme, že robot který s ním pohybuje je přesnější, rychlejší a rozhoduje se přesněji, než jeho lidský protivník. Studenti z École polytechnique fédérale de Lausanne vytvořili robota jako svůj semestrální projekt.

Automatizovaný pohon ovládající obranné ráhno byl sestrojen několika skupinami studentů. Ti vytipovali vhodné materiály a komponenty, z nich zkonstruovali robota, vymysleli algoritmy a robota naprogramovali. Jeho pohyb závisí na dvou počítačích: první vyhodnocuje informace o tom, kde se nachází míček a druhý řídí vlastní ruku. Aby se robot správně pohyboval, musí mít o poloze míčku naprosto přesné informace a musí být schopen předvídat, kam se míček bude pohybovat v příštím okamžiku. Také z toho důvodu studenti dno hrací plochy nahradili deskou z průhledného materiálu a na zem pod stůl umístili rychlou kameru. Počítač na základě dat z kamery analyzuje polohu míčku a jeho příští pohyb v reálném čase. Takto zpracovaná informace pak putuje do druhého počítače, který ji vyhodnotí a pohne rukou, tam kam zrovna rozhodne že je to třeba. Protože koordinace zatím občas skřípe, uvažují studenti o tom, že by oba procesy v budoucnu mohl obstarávat jediný počítač.

Vývoj robota bude pokračovat tak dlouho, dokud nebude pracovat naprosto bezchybně. Počítač dokáže souběžně sledovat daleko více faktorů než člověk a informace vyhodnotí rychleji. Umí naráz posoudit polohu všech hráčů a ještě k tomu určit přesnou dráhu míčku, který se odrazil od mantinelu. Zbývá však naučit robota strategicky myslet. Jednou pak možná budou v laboratoři pořádat turnaje mezi roboty.

Původní zpráva na stránkách École polytechnique fédérale de Lausanne