Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2019 vyšlo tiskem 16. 1. 2019. V elektronické verzi na webu 12. 2. 2019. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Elektroinstalační materiál

Hlavní článek
Elektricky vodivá lepidla pro elektrotechniku
Smart Cities (6. část)

Číslo 6/2018 vyšlo tiskem 3. 12. 2018. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2019.

Svítidla a světelné přístroje
Modulární světlomety Siteco
Dekorativní svítidlo PRESBETON H-E-X z ucelené řady městského mobiliáře
LED svítidla ESALITE – revoluce v oblasti průmyslového osvětlení

Denní světlo
O mediánové osvětlenosti denním světlem
Odborný seminář Denní světlo v praxi

Aktuality

Moderní řešení pro bezpečný chod vašich strojů a efektivnější výrobu Přihlaste se na odborný seminář společnosti Siemens na téma Moderní řešení pro bezpečný…

Personální inzerce Společnost AZ Elektrostav, a.s., z Nymburka, a její dceřiná společnost ELTRAF, a.s., se…

Fórum automatizace 2019 ukáže perspektivy a úskalí digitalizace Cesta k digitalizaci v průmyslu, infrastruktuře, dopravě a dalších oborech může být i…

Ing. Martin Durčák zvolen předsedou představenstva ČEPS, a.s. Představenstvo společnosti ČEPS zvolilo na svém mimořádném zasedání předsedou…

Více aktualit

Robot, který jednou porazí člověka ve stolním fotbálku

03.09.2013 | |

Na první pohled vypadá fotbálek stojící uprostřed Laboratoře automatického řízení jako každý jiný. Jenže jedno z ráhen v obraně je napojeno na mechanický pohon, který je schopen odpálit míček na protější branku rychlostí až 6 metrů za sekundu. To už stačí na to, abyste porazili průměrně zdatného hráče. Navíc uvažme, že robot který s ním pohybuje je přesnější, rychlejší a rozhoduje se přesněji, než jeho lidský protivník. Studenti z École polytechnique fédérale de Lausanne vytvořili robota jako svůj semestrální projekt.

Automatizovaný pohon ovládající obranné ráhno byl sestrojen několika skupinami studentů. Ti vytipovali vhodné materiály a komponenty, z nich zkonstruovali robota, vymysleli algoritmy a robota naprogramovali. Jeho pohyb závisí na dvou počítačích: první vyhodnocuje informace o tom, kde se nachází míček a druhý řídí vlastní ruku. Aby se robot správně pohyboval, musí mít o poloze míčku naprosto přesné informace a musí být schopen předvídat, kam se míček bude pohybovat v příštím okamžiku. Také z toho důvodu studenti dno hrací plochy nahradili deskou z průhledného materiálu a na zem pod stůl umístili rychlou kameru. Počítač na základě dat z kamery analyzuje polohu míčku a jeho příští pohyb v reálném čase. Takto zpracovaná informace pak putuje do druhého počítače, který ji vyhodnotí a pohne rukou, tam kam zrovna rozhodne že je to třeba. Protože koordinace zatím občas skřípe, uvažují studenti o tom, že by oba procesy v budoucnu mohl obstarávat jediný počítač.

Vývoj robota bude pokračovat tak dlouho, dokud nebude pracovat naprosto bezchybně. Počítač dokáže souběžně sledovat daleko více faktorů než člověk a informace vyhodnotí rychleji. Umí naráz posoudit polohu všech hráčů a ještě k tomu určit přesnou dráhu míčku, který se odrazil od mantinelu. Zbývá však naučit robota strategicky myslet. Jednou pak možná budou v laboratoři pořádat turnaje mezi roboty.

Původní zpráva na stránkách École polytechnique fédérale de Lausanne