Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2019 vyšlo tiskem 4. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2020. 

Téma: Měřicí přístroje, metody měření a dálkové měření

Hlavní článek
Inovativní postupy při diagnostice částečných výbojů při AC a DC napětí

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

Cenu ABB za výzkum získal projekt bezbateriového senzoru Grant ve výši 300 000 amerických dolarů získal Ambuj Varshney, který jej využije na…

Rating ČEPS na úrovni Aa3 se stabilním výhledem Ratingová agentura Moody´s aktualizovala ohodnocení akciové společnosti ČEPS na úroveň…

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Více aktualit

Řídicí systémy mohou pomoci setrvačníkům zvítězit nad bateriovými hybridy

01.05.2014 | |

Hybridem obyčejně myslíme vozidlo se spalovacím motorem vybavené navíc  velkým blokem baterií a elektrickým motorem. Po čtyřech letech výzkumu přišli vědci z Eidhovenu s řešením, které možná přinese oproti těmto „konvenčním“ hybridům několik výhod. Pohon, který vyvinuli, bude energii skladovat v setrvačníku, ne v bateriích. V porovnání s benzinovým motorem má takový systém o 25 procent nižší spotřebu paliva. Z hlediska nákladů na výrobu ale také na údržbu by byl kombinovaný pohon spalovacího motoru a setrvačníku levnější než elektrický hybrid.

Výzkum začal před čtyřmi roky jako společný projekt Eidhovenské univerzity a společností Drivetrain Innovations, SKF, Bosch, CCM, and Punch Power Train. Mechanické řešení vymysleli právě v Drivetrain Innovations, jehož zakladatelé jsou bývalými doktorandy z Eidhovenské univerzity. Přestože vědci doufají, že vozidlo s implementovaným setrvačníkem budou mít k dispozici do letošního září, je zde několik obtíží, které do té doby musejí vyřešit. Jednou z nich je optimalizace řídicího systému.

Problémem je, že hybridy nevyužívají příliš často spalovací motor, a vždy, když nastartuje, je motor studený, což se promítá do vyšší spotřeby paliva a celkově pak nižší účinnosti. To vyžaduje zvláštní přístup k návrhu řídicího systému. Jinak je setrvačníkový pohon poměrně jednoduchý – skládá se jen ze spojky a malého válcovitého rotujícího prvku, který se otáčí ve vakuové komoře. Energie pochází především z rekuperace brzdné síly a může být použita buď pro nastartování motoru nebo pro jízdu vozidlem. Kouzlo setrvačníkového hybridu spočívá v tom, že mechanickou energii ukládá přímo a tím minimalizuje její ztráty. V porovnání s bateriovým systémem, kde dochází ke ztrátám energie v podobě tepla, když je chemicky ukládána a pak následně ještě jednou, když se má přeměňovat na elektrickou energii.

Jsou však i jiné důvody proč by setrvačníky mohly postupně vytlačit baterie v hybridech budoucnosti, podle vědců z Eidhovenu. V porovnání s bateriovým hybridem má setrvačníkový systém vyšší účinnost, nevznikají z něj žádné chemické odpady, postupem času neztrácí kapacitu ani jinak nedegraduje a stojí méně, protože nepotřebuje drahou výkonovou elektroniku. Jednoduchý řídicí systém tak ušetří řidiči peníze, protože spotřebuje méně paliva a jeho jednouchou údržbu a design.

Původní článek na IEEE Spectrum