Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2016 vyšlo tiskem 7. 11. 2016. V elektronické verzi na webu od 1. 12. 2016. 

Téma: Rozváděče a rozváděčová technika; Točivé stroje a výkonová elektronika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu

Číslo 6/2016 vyšlo tiskem 5. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2017.

Osvětlení interiérů
Seminář Interiéry 2016 – páté výročí
Součinnost bytového interiéru a osvětlení 

Normy, předpisy a doporučení
Nové normy pro osvětlení pozemních komunikací

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Více aktualit

Regulační transformátory dorazily na své místo

09.06.2016 | ČEPS, a.s. | www.ceps.cz

Tři ze čtyř PST transformátorů (Phase Shifting Transformers – transformátory s regulací fáze) jsou v České republice. Stroje pluly z Itálie námořní lodí do Hamburku a následně pokračovaly po Labi až do Lovosic. Odtud byly na speciálním silničním vozidle dopraveny do rozvodny Hradec u Kadaně, vzdálené téměř 90 km.

PST transformátory nejsou sériově vyráběná zařízení. Jedná se o zakázkovou výrobu „na míru“. Velice náročné pro konstrukční návrh tohoto zařízení je skutečnost, že se oproti standardním transformátorům skládají ze dvou částí: sériové a budicí jednotky. Každá z jednotek je umístěna v samostatné nádobě. Tyto nádoby jsou mezi sebou elektricky propojeny. Výsledkem je technologicky složité a robustní elektrické zařízení, které umožňuje regulovat toky elektrického výkonu v síti.

Transportní hmotnost jedné nádoby činí 300 tun. Když se zařízení zkompletuje a naplní olejem, je to ještě zhruba o 130 tun pro každou jednotku více,″ říká Tomáš Petržílka ze Správy energetického majetku společnosti ČEPS, která bude transformátory provozovat.


Z areálu společnosti Česko-saské přístavy budou transformátory přepravovány po silnici jako nadměrný náklad. Překonat musí hráz Nechranické přehrady, na které je pro tento účel vytvořeno mostní provizorium, několik křižovatek, ale třeba také kruhový objezd.

„Potenciálním ohrožením jsou jen extrémní klimatické podmínky. Přepravu PST transformátorů nelze uskutečnit, pokud teplota vzduchu klesne pod -20 °C, nebo pokud je naopak vyšší než 30 °C. S tím jsme se však zatím potýkat nemuseli. Větším problémem je splavnost řeky Labe,″ dodává Petržílka.

Součástí zakázky je dodávka až do rozvodny Hradec u Kadaně. Dopravu řeší přímo italský výrobce. Poslední stroj by měl dorazit na konci července. Instalace transformátorů si vyžádala podstatné rozšíření stávající rozvodny Hradec u Kadaně včetně změn v zapojení linek. Tato v České republice unikátní zařízení proto budou uvedena do provozu až koncem letošního roku.

„Po ukončení zkušebního provozu, což bude zhruba v polovině prosince, bude provozování PST zařazeno do dispečerského řízení přenosové soustavy. Nastavení regulačních parametrů bude koordinováno se zahraničními partnery s primárním cílem zajistit spolehlivost provozu elektrizačních soustav v celém regionu střední Evropy,″ říká Miroslav Vrba, místopředseda představenstva ČEPS, a.s.


Provozování našich PST transformátorů s obdobnými zařízeními na německo-polské hranici pomůže stabilizovat tranzitní toky. Funkcí PST transformátorů není bránit tomu, aby elektřina proudila přes naši přenosovou soustavu. ČEPS chce přenášet maximální množství elektřiny, ale bezpečně, bez ohrožení spolehlivosti dodávek elektřiny v České republice. A to právě tento speciální typ transformátoru umožní. Úlohou PST transformátorů bude zajistit bezpečný provoz naší přenosové soustavy nejen v době extrémních tranzitních přetoků, ale i během dlouhodobých omezení přenosových kapacit při rozsáhlých rekonstrukcích vedení.

„Jedná se o unikátní zařízení s předpokládanou životností více než 40 let. Náklady na stavbu těchto transformátorů jsou sice vysoké, ale kdyby došlo k rozsáhlému výpadku v přenosové soustavě, škody by byly daleko větší, upozorňuje Jan Kalina, předseda představenstva ČEPS, a.s.
Celkové investiční náklady na stavbu nepřesáhnou 2 miliardy korun.

Transformátory s regulací fáze jsou stroje, které prostřednictvím posunu fázového úhlu napětí na jeho vstupu a výstupu umožňují aktivní řízení protékajícího činného výkonu. Zjednodušeně řečeno, představíme-li si přenosovou soustavu jako nádrž s mnoha přítoky a výpustěmi, funguje PST jako stavidlo, které omezí, resp. zvýší průtok danou výpustí. Omezení toku na jednom vedení způsobí přerozdělení toků. A protože elektřina proudí cestou nejmenšího odporu, část toků se přesune na jiná, méně zatížená vedení, čímž se eliminuje možné přetížení přenosové sítě.

Tiskové materiály ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.
Elektrárenská 774/2
Praha 10
101 52
www.ceps.cz