Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 11. 12. 2017. V elektronické verzi na webu bude 11. 1. 2018.

Světelnětechnická zařízení
Osvětlení univerzitní budovy Centrale Supélec v Saclay ve Francii
Světlo pro naši budoucnost

Denní světlo
Použití a posuzování světlovodů Solatube®

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Regulační transformátory dorazily na své místo

09.06.2016 | ČEPS, a.s. | www.ceps.cz

Tři ze čtyř PST transformátorů (Phase Shifting Transformers – transformátory s regulací fáze) jsou v České republice. Stroje pluly z Itálie námořní lodí do Hamburku a následně pokračovaly po Labi až do Lovosic. Odtud byly na speciálním silničním vozidle dopraveny do rozvodny Hradec u Kadaně, vzdálené téměř 90 km.

PST transformátory nejsou sériově vyráběná zařízení. Jedná se o zakázkovou výrobu „na míru“. Velice náročné pro konstrukční návrh tohoto zařízení je skutečnost, že se oproti standardním transformátorům skládají ze dvou částí: sériové a budicí jednotky. Každá z jednotek je umístěna v samostatné nádobě. Tyto nádoby jsou mezi sebou elektricky propojeny. Výsledkem je technologicky složité a robustní elektrické zařízení, které umožňuje regulovat toky elektrického výkonu v síti.

Transportní hmotnost jedné nádoby činí 300 tun. Když se zařízení zkompletuje a naplní olejem, je to ještě zhruba o 130 tun pro každou jednotku více,″ říká Tomáš Petržílka ze Správy energetického majetku společnosti ČEPS, která bude transformátory provozovat.


Z areálu společnosti Česko-saské přístavy budou transformátory přepravovány po silnici jako nadměrný náklad. Překonat musí hráz Nechranické přehrady, na které je pro tento účel vytvořeno mostní provizorium, několik křižovatek, ale třeba také kruhový objezd.

„Potenciálním ohrožením jsou jen extrémní klimatické podmínky. Přepravu PST transformátorů nelze uskutečnit, pokud teplota vzduchu klesne pod -20 °C, nebo pokud je naopak vyšší než 30 °C. S tím jsme se však zatím potýkat nemuseli. Větším problémem je splavnost řeky Labe,″ dodává Petržílka.

Součástí zakázky je dodávka až do rozvodny Hradec u Kadaně. Dopravu řeší přímo italský výrobce. Poslední stroj by měl dorazit na konci července. Instalace transformátorů si vyžádala podstatné rozšíření stávající rozvodny Hradec u Kadaně včetně změn v zapojení linek. Tato v České republice unikátní zařízení proto budou uvedena do provozu až koncem letošního roku.

„Po ukončení zkušebního provozu, což bude zhruba v polovině prosince, bude provozování PST zařazeno do dispečerského řízení přenosové soustavy. Nastavení regulačních parametrů bude koordinováno se zahraničními partnery s primárním cílem zajistit spolehlivost provozu elektrizačních soustav v celém regionu střední Evropy,″ říká Miroslav Vrba, místopředseda představenstva ČEPS, a.s.


Provozování našich PST transformátorů s obdobnými zařízeními na německo-polské hranici pomůže stabilizovat tranzitní toky. Funkcí PST transformátorů není bránit tomu, aby elektřina proudila přes naši přenosovou soustavu. ČEPS chce přenášet maximální množství elektřiny, ale bezpečně, bez ohrožení spolehlivosti dodávek elektřiny v České republice. A to právě tento speciální typ transformátoru umožní. Úlohou PST transformátorů bude zajistit bezpečný provoz naší přenosové soustavy nejen v době extrémních tranzitních přetoků, ale i během dlouhodobých omezení přenosových kapacit při rozsáhlých rekonstrukcích vedení.

„Jedná se o unikátní zařízení s předpokládanou životností více než 40 let. Náklady na stavbu těchto transformátorů jsou sice vysoké, ale kdyby došlo k rozsáhlému výpadku v přenosové soustavě, škody by byly daleko větší, upozorňuje Jan Kalina, předseda představenstva ČEPS, a.s.
Celkové investiční náklady na stavbu nepřesáhnou 2 miliardy korun.

Transformátory s regulací fáze jsou stroje, které prostřednictvím posunu fázového úhlu napětí na jeho vstupu a výstupu umožňují aktivní řízení protékajícího činného výkonu. Zjednodušeně řečeno, představíme-li si přenosovou soustavu jako nádrž s mnoha přítoky a výpustěmi, funguje PST jako stavidlo, které omezí, resp. zvýší průtok danou výpustí. Omezení toku na jednom vedení způsobí přerozdělení toků. A protože elektřina proudí cestou nejmenšího odporu, část toků se přesune na jiná, méně zatížená vedení, čímž se eliminuje možné přetížení přenosové sítě.

Tiskové materiály ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.
Elektrárenská 774/2
Praha 10
101 52
www.ceps.cz