Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2018 vyšlo tiskem 27. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 27. 7. 2018. 

Téma: Kabely, vodiče, kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Parametrizace obvodových modelů lithiových akumulátorů pro elektromobilitu
Smart Cities (3. část – 1. díl)

Číslo 3/2018 vyšlo tiskem 15. 6. 2018. V elektronické verzi na webu 16. 7. 2018.

Příslušenství osvětlovacích soustav
Večer s Foxtrotem na Českém nebi

Veřejné osvětlení
Nadčasové svítidlo pro veřejné osvětlení – Streetlight 11
Ovládání veřejného osvětlení

Aktuality

ČEZ ESCO získala svou historicky největší zakázku v osvětlení ČEZ Energetické služby, dceřiná společnost ČEZ ESCO, dodá osvětlení pro 59 obchodů…

Energetici v Dukovanech spustili čtvrtý blok, elektřinu vyrábí všechny bloky V Jaderné elektrárně Dukovany energetici spustili čtvrtý výrobní blok. Ukončili tak…

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Více aktualit

První úspěšný let evropské rakety s opakovaným návratem

16.02.2015 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Přistání do Tichého oceánu završilo první úspěšný let znovupoužitelné rakety IXV (Intermediate eXperimental Vehicle) od Evropské kosmické agentury. IXV by mohl do budoucna plnit roli vesmírného dopravního prostředku, který bude vypuštěn pomocí rakety Vega a přistane jako letadlo.

Poptávka po miniraketoplánech je tažena především tlakem na snížení ceny jednotlivých letů. Prototyp IXV představuje evropskou cestu vývoje těchto letounů. „Evropa dokáže dostat bez problémů raketu na oběžnou dráhu. Potíž je v tom, že nemáme dostatečné know-how na návrat na Zem.“ Vysvětluje Giorgio Tumino, manažer projektu v rozhovoru pro BBC.

Prototyp o délce pěti metrů a s váhou okolo dvou tun neměl při návratu na Zemi žádné potíže. Odstartoval pomocí rakety Vega z evropské základny Kourou ve Francouzské Guyaně 11. února, dosáhl výšky 412 kilometrů. Při návratu do atmosféry postupně přešel z hypersonické rychlosti do nadzvukové a pomocí padáků přistál západně od souostroví Galapágy.

IXV je pouze článek ve vývoji plnohodnotného, znovupoužitelného vesmírného prostředku PRIDE, který ESA v současnosti provádí.

Image credit: ESA–Tommaso Javidi

Celá zpráva zde: spectrum.ieee.org

(pp)