Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2019 vyšlo tiskem 6. 11. 2019. V elektronické verzi na webu 2. 12. 2019. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; rozvodny

Hlavní článek
Příčina mechanického chvění těžních synchronních motorů Palašer a jeho odstranění

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Co vozí energetici v autě? TETRIS CHALLENGE Co vše se vejde energetikům do auta, které používají metodu práce pod napětím (PPN) –…

ENERGO SUMMIT – vrcholná událost energetického sektoru 15. listopadu 2019 se na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA uskuteční již 5. ročník…

Více aktualit

První úspěšný let evropské rakety s opakovaným návratem

16.02.2015 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Přistání do Tichého oceánu završilo první úspěšný let znovupoužitelné rakety IXV (Intermediate eXperimental Vehicle) od Evropské kosmické agentury. IXV by mohl do budoucna plnit roli vesmírného dopravního prostředku, který bude vypuštěn pomocí rakety Vega a přistane jako letadlo.

Poptávka po miniraketoplánech je tažena především tlakem na snížení ceny jednotlivých letů. Prototyp IXV představuje evropskou cestu vývoje těchto letounů. „Evropa dokáže dostat bez problémů raketu na oběžnou dráhu. Potíž je v tom, že nemáme dostatečné know-how na návrat na Zem.“ Vysvětluje Giorgio Tumino, manažer projektu v rozhovoru pro BBC.

Prototyp o délce pěti metrů a s váhou okolo dvou tun neměl při návratu na Zemi žádné potíže. Odstartoval pomocí rakety Vega z evropské základny Kourou ve Francouzské Guyaně 11. února, dosáhl výšky 412 kilometrů. Při návratu do atmosféry postupně přešel z hypersonické rychlosti do nadzvukové a pomocí padáků přistál západně od souostroví Galapágy.

IXV je pouze článek ve vývoji plnohodnotného, znovupoužitelného vesmírného prostředku PRIDE, který ESA v současnosti provádí.

Image credit: ESA–Tommaso Javidi

Celá zpráva zde: spectrum.ieee.org

(pp)