Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem 7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Číslo 6/2016 vyšlo tiskem 5. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2017.

Osvětlení interiérů
Seminář Interiéry 2016 – páté výročí
Součinnost bytového interiéru a osvětlení 

Normy, předpisy a doporučení
Nové normy pro osvětlení pozemních komunikací

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Více aktualit

První úspěšný let evropské rakety s opakovaným návratem

16.02.2015 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Přistání do Tichého oceánu završilo první úspěšný let znovupoužitelné rakety IXV (Intermediate eXperimental Vehicle) od Evropské kosmické agentury. IXV by mohl do budoucna plnit roli vesmírného dopravního prostředku, který bude vypuštěn pomocí rakety Vega a přistane jako letadlo.

Poptávka po miniraketoplánech je tažena především tlakem na snížení ceny jednotlivých letů. Prototyp IXV představuje evropskou cestu vývoje těchto letounů. „Evropa dokáže dostat bez problémů raketu na oběžnou dráhu. Potíž je v tom, že nemáme dostatečné know-how na návrat na Zem.“ Vysvětluje Giorgio Tumino, manažer projektu v rozhovoru pro BBC.

Prototyp o délce pěti metrů a s váhou okolo dvou tun neměl při návratu na Zemi žádné potíže. Odstartoval pomocí rakety Vega z evropské základny Kourou ve Francouzské Guyaně 11. února, dosáhl výšky 412 kilometrů. Při návratu do atmosféry postupně přešel z hypersonické rychlosti do nadzvukové a pomocí padáků přistál západně od souostroví Galapágy.

IXV je pouze článek ve vývoji plnohodnotného, znovupoužitelného vesmírného prostředku PRIDE, který ESA v současnosti provádí.

Image credit: ESA–Tommaso Javidi

Celá zpráva zde: spectrum.ieee.org

(pp)