Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2019 vyšlo tiskem 16. 1. 2019. V elektronické verzi na webu 12. 2. 2019. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Elektroinstalační materiál

Hlavní článek
Elektricky vodivá lepidla pro elektrotechniku
Smart Cities (6. část)

Číslo 6/2018 vyšlo tiskem 3. 12. 2018. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2019.

Svítidla a světelné přístroje
Modulární světlomety Siteco
Dekorativní svítidlo PRESBETON H-E-X z ucelené řady městského mobiliáře
LED svítidla ESALITE – revoluce v oblasti průmyslového osvětlení

Denní světlo
O mediánové osvětlenosti denním světlem
Odborný seminář Denní světlo v praxi

Aktuality

Personální inzerce Společnost AZ Elektrostav, a.s., z Nymburka, a její dceřiná společnost ELTRAF, a.s., se…

Fórum automatizace 2019 ukáže perspektivy a úskalí digitalizace Cesta k digitalizaci v průmyslu, infrastruktuře, dopravě a dalších oborech může být i…

Ing. Martin Durčák zvolen předsedou představenstva ČEPS, a.s. Představenstvo společnosti ČEPS zvolilo na svém mimořádném zasedání předsedou…

ČEZ Distribuce se cvičně bránila kybernetickému útoku Hrozba kybernetických útoků je v poslední době stále častěji skloňované téma. Hned…

Více aktualit

První úspěšný let evropské rakety s opakovaným návratem

16.02.2015 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Přistání do Tichého oceánu završilo první úspěšný let znovupoužitelné rakety IXV (Intermediate eXperimental Vehicle) od Evropské kosmické agentury. IXV by mohl do budoucna plnit roli vesmírného dopravního prostředku, který bude vypuštěn pomocí rakety Vega a přistane jako letadlo.

Poptávka po miniraketoplánech je tažena především tlakem na snížení ceny jednotlivých letů. Prototyp IXV představuje evropskou cestu vývoje těchto letounů. „Evropa dokáže dostat bez problémů raketu na oběžnou dráhu. Potíž je v tom, že nemáme dostatečné know-how na návrat na Zem.“ Vysvětluje Giorgio Tumino, manažer projektu v rozhovoru pro BBC.

Prototyp o délce pěti metrů a s váhou okolo dvou tun neměl při návratu na Zemi žádné potíže. Odstartoval pomocí rakety Vega z evropské základny Kourou ve Francouzské Guyaně 11. února, dosáhl výšky 412 kilometrů. Při návratu do atmosféry postupně přešel z hypersonické rychlosti do nadzvukové a pomocí padáků přistál západně od souostroví Galapágy.

IXV je pouze článek ve vývoji plnohodnotného, znovupoužitelného vesmírného prostředku PRIDE, který ESA v současnosti provádí.

Image credit: ESA–Tommaso Javidi

Celá zpráva zde: spectrum.ieee.org

(pp)