Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem 7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Číslo 6/2016 vyšlo tiskem 5. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2017.

Osvětlení interiérů
Seminář Interiéry 2016 – páté výročí
Součinnost bytového interiéru a osvětlení 

Normy, předpisy a doporučení
Nové normy pro osvětlení pozemních komunikací

Aktuality

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Společnost ABF převzala značku projektu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE Specializovanou výstavu svítidel, designu a příslušenství s názvem SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE…

Více aktualit

První úspěšný let evropské rakety s opakovaným návratem

16.02.2015 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Přistání do Tichého oceánu završilo první úspěšný let znovupoužitelné rakety IXV (Intermediate eXperimental Vehicle) od Evropské kosmické agentury. IXV by mohl do budoucna plnit roli vesmírného dopravního prostředku, který bude vypuštěn pomocí rakety Vega a přistane jako letadlo.

Poptávka po miniraketoplánech je tažena především tlakem na snížení ceny jednotlivých letů. Prototyp IXV představuje evropskou cestu vývoje těchto letounů. „Evropa dokáže dostat bez problémů raketu na oběžnou dráhu. Potíž je v tom, že nemáme dostatečné know-how na návrat na Zem.“ Vysvětluje Giorgio Tumino, manažer projektu v rozhovoru pro BBC.

Prototyp o délce pěti metrů a s váhou okolo dvou tun neměl při návratu na Zemi žádné potíže. Odstartoval pomocí rakety Vega z evropské základny Kourou ve Francouzské Guyaně 11. února, dosáhl výšky 412 kilometrů. Při návratu do atmosféry postupně přešel z hypersonické rychlosti do nadzvukové a pomocí padáků přistál západně od souostroví Galapágy.

IXV je pouze článek ve vývoji plnohodnotného, znovupoužitelného vesmírného prostředku PRIDE, který ESA v současnosti provádí.

Image credit: ESA–Tommaso Javidi

Celá zpráva zde: spectrum.ieee.org

(pp)