Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2018 vyšlo tiskem 6. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2018. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Energetická platforma pro systém Vehicle to Grid/Home
Smart Cities (2. část – 2. díl)

Číslo 3/2018 vyšlo tiskem 15. 6. 2018. V elektronické verzi na webu 16. 7. 2018.

Příslušenství osvětlovacích soustav
Večer s Foxtrotem na Českém nebi

Veřejné osvětlení
Nadčasové svítidlo pro veřejné osvětlení – Streetlight 11
Ovládání veřejného osvětlení

Aktuality

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Sympozium o fyzice plazmatu – trendy jaderné fúze i aplikace netermálního plazmatu v medicíně Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze pořádá ve spolupráci…

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Více aktualit

První raketa s 3D tištěným motorem úspěšně odstartovala do vesmíru

31.05.2017 | The Conversation | theconversation.com

Raketa, která tento týden odstartovala do vesmíru z Nového Zélandu, byla neobyčejná. Nejen, že to byla první raketa, která vzlétla ze soukromé plošiny, ale výjimečné na ní bylo i to, že její motor byl zkonstruován z komponent vyrobených technikou 3D tisku.

Společnost RocketLab, která stojí za vývojem rakety Electron, uvedla, že kompletní motor byl vytištěn za 24 hodin. V porovnání s ostatními systémy navíc poskytuje lepší účinnost a výkon. Společnost prozatím neposkytla detailnější informace o složení jednotlivých 3D komponent. Je však velmi pravděpodobné, že většina komponent byla vyrobena pomocí 3D tiskárny kvůli snížení hmotnosti při zachování konstrukčního výkonu, zatímco jiné komponenty mohly být optimalizovány ke zvýšení účinnosti proudění tekutin.

Raketa s 3D tištěným motorem

Tyto výhody - nižší hmotnost a potenciál pro nové komplexnější návrhy - jsou velkým důvodem, proč 3D tisk nalézá využití právě při vesmírném výzkumu. Jednou z věcí, proč je 3D tisk tak výjimečný, je výroba složitých tvarů.  Otevírají se před námi možnosti k výrobě optimalizovaných a lehkých součástek, jejichž výroba s použitím tradičních metod by byla velmi neekonomická nebo neefektivní.

Celý článek na The Conversation

Image Credit: RocketLab

-jk-