Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2019 vyšlo tiskem
17. 4. 2019. V elektronické verzi na webu 13. 5. 2019. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; IoT; HVAC; Zabezpečovací technika

Hlavní článek
Smart Cities (9. část)

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 15. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Architekturní a scénické osvětlení
Architekturní osvětlení hradu Bečov nad Teplou
Světelný design v kostce (41)
Analýza světelného obrazu trochu více teoreticky

Denní světlo
Největší chyby v návrhu denního osvětlení budov

Aktuality

E.ON postavil novou rozvodnu v Boršicích za 100 milionů korun Společnost E.ON Distribuce dnes slavnostně otevřela novou rozvodnu v Boršicích u Blatnice…

Společnost Danfoss spustila nové webové stránky Společnost Danfoss spustila nové webové stránky, které jsou digitální, rychlé a snadné.

Veletrh FOR ARCH 2019 poradí jaké dotace lze čerpat Jubilejní 30. ročník veletrhu FOR ARCH přinese kromě novinek a trendů z oblasti…

Plovoucí jaderná elektrárna bude spuštěna v listopadu 2019 Zkušební provoz plovoucí jaderné elektrárny Akademik Lomonosov bude na Čukotce zahájen v…

Více aktualit

První elektrický trajekt brázdí norské fjordy

30.11.-0001 | CleanTechnica | cleantechnica.com

Norský trajekt Ampere obdržel cenu „Loď roku“, jedná se totiž o první trajekt na čistě elektrický pohon, vyvinutý společností Siemens. Loď nevypouští žádné emise oxidů uhlíku ani dusíku. Připomeňme, že Norsko vyrábí téměř 100 % elektrické energie v hydroelektrárnách, také proto vidí budoucnost v námořní dopravě s elektrickým pohonem.

Jedná se o loď napájenou bateriemi, která uveze 120 automobilů a 360 pasažérů za stabilní rychlosti deseti uzlů. Trup ve tvaru elegantního katamaránu je vytvořen z hliníku, který tak dává lodi nižší hmotnost než za použití konvenční ocele a to i přes těžké baterie o váze deseti tun.

Podle výrobce se lithium-ion baterie dobíjí pouhých 10 minut. Za jednu cestu spotřebuje Ampere 150 kWh, což představuje třídenní spotřebu průměrné norské domácnosti a celé baterie mají kapacitu srovnatelnou s 1600 obyčejnými autobateriemi. Při využití elektrického pohonu se dá ročně ušetřit až 130 tun CO2 a 1,5 tuny NOx pouze u této jedné lodi.

Celá zpráva zde: cleantechnica.com

Image credit: Siemens

 

(pp)