Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem 17. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Inspirativní osvětlení ze zahraničních veletrhů 

Příslušenství osvětlovacích soustav
Na osvětlení provozu lze šetřit s minimem investic
Maxos fusion – nový rychlomontážní systém Philips
Inteligentní řešení DALISYS® pro řízení osvětlení

Aktuality

MSV 2017 zacílí na Průmysl 4.0, automatizaci, environmentální technologie, dopravu a logistiku Již potřetí se na MSV 2017 upře pozornost na nové trendy průmyslové výroby. Průmysl 4.0 s…

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Více aktualit

První elektrický trajekt brázdí norské fjordy

30.11.-0001 | CleanTechnica | cleantechnica.com

Norský trajekt Ampere obdržel cenu „Loď roku“, jedná se totiž o první trajekt na čistě elektrický pohon, vyvinutý společností Siemens. Loď nevypouští žádné emise oxidů uhlíku ani dusíku. Připomeňme, že Norsko vyrábí téměř 100 % elektrické energie v hydroelektrárnách, také proto vidí budoucnost v námořní dopravě s elektrickým pohonem.

Jedná se o loď napájenou bateriemi, která uveze 120 automobilů a 360 pasažérů za stabilní rychlosti deseti uzlů. Trup ve tvaru elegantního katamaránu je vytvořen z hliníku, který tak dává lodi nižší hmotnost než za použití konvenční ocele a to i přes těžké baterie o váze deseti tun.

Podle výrobce se lithium-ion baterie dobíjí pouhých 10 minut. Za jednu cestu spotřebuje Ampere 150 kWh, což představuje třídenní spotřebu průměrné norské domácnosti a celé baterie mají kapacitu srovnatelnou s 1600 obyčejnými autobateriemi. Při využití elektrického pohonu se dá ročně ušetřit až 130 tun CO2 a 1,5 tuny NOx pouze u této jedné lodi.

Celá zpráva zde: cleantechnica.com

Image credit: Siemens

 

(pp)