Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 5. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 24. 6. 2019. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Hybridní pohon posunovací lokomotivy

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 17. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Logická mobilní hra „Zrecykluj to!“ naučí správně recyklovat elektrozařízení Cílem hry je zábavnou formou širokému publiku vysvětlit, že elektroodpad nepatří do…

FOR ARCH 2019 zaostří na chytrá města i na bezpečnost Objevte novou, chytřejší a bezpečnější budoucnostna 30. ročníku mezinárodního stavebního…

FEL_Camp pro středoškoláky Jak přežít v přírodě a opatřit si základní životní potřeby, jako je připojení k internetu…

Osram přebírá společnost Ring Automotive Po schválení převzetí společnosti Ring Automotive společností Osram britským Úřadem pro…

Více aktualit

První elektrický trajekt brázdí norské fjordy

30.11.-0001 | CleanTechnica | cleantechnica.com

Norský trajekt Ampere obdržel cenu „Loď roku“, jedná se totiž o první trajekt na čistě elektrický pohon, vyvinutý společností Siemens. Loď nevypouští žádné emise oxidů uhlíku ani dusíku. Připomeňme, že Norsko vyrábí téměř 100 % elektrické energie v hydroelektrárnách, také proto vidí budoucnost v námořní dopravě s elektrickým pohonem.

Jedná se o loď napájenou bateriemi, která uveze 120 automobilů a 360 pasažérů za stabilní rychlosti deseti uzlů. Trup ve tvaru elegantního katamaránu je vytvořen z hliníku, který tak dává lodi nižší hmotnost než za použití konvenční ocele a to i přes těžké baterie o váze deseti tun.

Podle výrobce se lithium-ion baterie dobíjí pouhých 10 minut. Za jednu cestu spotřebuje Ampere 150 kWh, což představuje třídenní spotřebu průměrné norské domácnosti a celé baterie mají kapacitu srovnatelnou s 1600 obyčejnými autobateriemi. Při využití elektrického pohonu se dá ročně ušetřit až 130 tun CO2 a 1,5 tuny NOx pouze u této jedné lodi.

Celá zpráva zde: cleantechnica.com

Image credit: Siemens

 

(pp)