Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 9. 6. 2017. V elektronické verzi na webu bude 10. 7. 2017.

Světelné zdroje
Terminologie LED světelných zdrojů 

Denní světlo
Denní osvětlení velkých obytných místností
Svetelnotechnické posudzovanie líniových stavieb

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Více aktualit

První elektrický trajekt brázdí norské fjordy

30.11.-0001 | CleanTechnica | cleantechnica.com

Norský trajekt Ampere obdržel cenu „Loď roku“, jedná se totiž o první trajekt na čistě elektrický pohon, vyvinutý společností Siemens. Loď nevypouští žádné emise oxidů uhlíku ani dusíku. Připomeňme, že Norsko vyrábí téměř 100 % elektrické energie v hydroelektrárnách, také proto vidí budoucnost v námořní dopravě s elektrickým pohonem.

Jedná se o loď napájenou bateriemi, která uveze 120 automobilů a 360 pasažérů za stabilní rychlosti deseti uzlů. Trup ve tvaru elegantního katamaránu je vytvořen z hliníku, který tak dává lodi nižší hmotnost než za použití konvenční ocele a to i přes těžké baterie o váze deseti tun.

Podle výrobce se lithium-ion baterie dobíjí pouhých 10 minut. Za jednu cestu spotřebuje Ampere 150 kWh, což představuje třídenní spotřebu průměrné norské domácnosti a celé baterie mají kapacitu srovnatelnou s 1600 obyčejnými autobateriemi. Při využití elektrického pohonu se dá ročně ušetřit až 130 tun CO2 a 1,5 tuny NOx pouze u této jedné lodi.

Celá zpráva zde: cleantechnica.com

Image credit: Siemens

 

(pp)