Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2018 vyšlo tiskem 14. 2. 2018. V elektronické verzi na webu od 12. 3. 2018. 

Téma: Elektrické přístroje; Přístroje pro chytré sítě; Internet věcí

Hlavní článek
Řízení toku výkonu v síti pomocí výkonových měničů

Číslo 1/2018 vyšlo tiskem 5. 2. 2018. V elektronické verzi na webu bude 5. 3. 2018.

Architekturní a scénické osvětlení
Mexické světlo

Světelný design v kostce Část 34
Světelnětechnická dokumentace – část 2
Schémata pro scénické osvětlení

Svítidla a světelné přístroje
LED svítidla NITEKO – zaručená životnost a teple bílé světlo nejen pro veřejné osvětlení

Aktuality

Brněnská technika představila novou kampaň jako generační výpověď mladých Nová náborová kampaň brněnské techniky s názvem Generace VUT upozorňuje na časté…

Výroba z biomasy vzrostla o 14 %, dodala čistou elektřinu pro 230 tisíc domácností Téměř 573 milionů kWh ekologické elektřiny vyprodukovaly v loňském roce výrobny Skupiny…

Dva veletrhy úsporného, komfortního a moderního bydlení – DŘEVOSTAVBY, MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 13. ročník veletrhu DŘEVOSTAVBY se koná souběžně s veletrhem MODERNÍ VYTÁPĚNÍ. Společná…

Synergie oborů na veletrhu FOR ARCH přináší větší zájem vystavovatelů Mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH se uskuteční v PVA EXPO PRAHA v Letňanech 18.–22.…

Více aktualit

První elektrický trajekt brázdí norské fjordy

30.11.-0001 | CleanTechnica | cleantechnica.com

Norský trajekt Ampere obdržel cenu „Loď roku“, jedná se totiž o první trajekt na čistě elektrický pohon, vyvinutý společností Siemens. Loď nevypouští žádné emise oxidů uhlíku ani dusíku. Připomeňme, že Norsko vyrábí téměř 100 % elektrické energie v hydroelektrárnách, také proto vidí budoucnost v námořní dopravě s elektrickým pohonem.

Jedná se o loď napájenou bateriemi, která uveze 120 automobilů a 360 pasažérů za stabilní rychlosti deseti uzlů. Trup ve tvaru elegantního katamaránu je vytvořen z hliníku, který tak dává lodi nižší hmotnost než za použití konvenční ocele a to i přes těžké baterie o váze deseti tun.

Podle výrobce se lithium-ion baterie dobíjí pouhých 10 minut. Za jednu cestu spotřebuje Ampere 150 kWh, což představuje třídenní spotřebu průměrné norské domácnosti a celé baterie mají kapacitu srovnatelnou s 1600 obyčejnými autobateriemi. Při využití elektrického pohonu se dá ročně ušetřit až 130 tun CO2 a 1,5 tuny NOx pouze u této jedné lodi.

Celá zpráva zde: cleantechnica.com

Image credit: Siemens

 

(pp)