Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2018 vyšlo tiskem 6. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 23. 6. 2018. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Energetická platforma pro systém Vehicle to Grid/Home
Smart Cities (2. část – 2. díl)

Číslo 3/2018 vyšlo tiskem 15. 6. 2018. V elektronické verzi na webu 16. 7. 2018.

Příslušenství osvětlovacích soustav
Večer s Foxtrotem na Českém nebi

Veřejné osvětlení
Nadčasové svítidlo pro veřejné osvětlení – Streetlight 11
Ovládání veřejného osvětlení

Aktuality

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Sympozium o fyzice plazmatu – trendy jaderné fúze i aplikace netermálního plazmatu v medicíně Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze pořádá ve spolupráci…

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Více aktualit

Přenosovou soustavu pomáhají kontrolovat drony

27.11.2015 | ČEPS, a.s. | www.ceps.cz

​Tři drony, které si společnost ČEPS pořídila, hlídají stav sítě nejvyššího napětí v celé republice. Díky těmto strojům je možné provádět kontroly bez nutnosti vypínat dané vedení. Doposud bylo nezbytné vždy využívat lezce, kteří vystoupají na stožár a vizuálně ověří, zda jsou všechny prvky bez závad. Redakce časopisu Elektro byla pozvána na jejich dnešní představení v blízkosti rozvodny v Praze - Řeporyjích. 

Drony jsou používány především v mimořádných situacích, například po poruchové události na vedení, a také při neplánovaných a namátkových kontrolách, třeba k ověření celistvosti provedeného nátěru stožárů. „Naopak se nehodí pro plošné kontroly celého vedení. Také nemohou nahradit mechanické práce, jako je kontrola dotažení matek a šroubů,″ vysvětluje Karel Pícl, ředitel sekce Provoz a údržba.

Během krátké doby, co společnost ČEPS drony využívá, už odhalily několik závad – poškození ocelových konstrukcí (praskliny, deformace), rozpletení lanového vodiče, znečištění nebo jiné poškození izolátorů.

Na dron se umístí kamera, která snímá průběh letu. S pozemní stanicí je spojená video vysílačem, který slouží pro přenos obrazového výstupu. Dron tak ovládají vždy dva lidé – pilot a operátor, tedy obsluha kamery. Kontrola jednoho stožáru zabere zhruba 10 minut, přičemž na jedno nabití vydrží dron létat maximálně 15 minut.

Drony si společnost ČEPS nechala vyvinout na zakázku tak, aby přesně splňovaly požadavky provozovatele přenosové soustavy. Každý dron má povolení k létání od Úřadu pro civilní letectví. Také piloti těchto strojů musejí projít školením. „Vyřízení všech souhlasů k provozování dronů trvalo zhruba rok,″ dodává Pícl.

Pořízení dronů znamená nejen zcela novou možnost jak kontrolovat vedení, ale odrazí se především v bezpečnosti provozu přenosové soustavy. Plnění kritéria N-1 (to znamená, že síť musí být při výpadku jakéhokoli prvku schopna provozu) často neumožňuje vypínat celá vedení. Zapojení bezpilotních systémů nově dovolí provádět prohlídky za plného provozu.

Tiskové materiály ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.
Elektrárenská 774/2
Praha 10
101 52
www.ceps.cz