Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 9. 6. 2017. V elektronické verzi na webu bude 10. 7. 2017.

Světelné zdroje
Terminologie LED světelných zdrojů 

Denní světlo
Denní osvětlení velkých obytných místností
Svetelnotechnické posudzovanie líniových stavieb

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Více aktualit

Přenosovou soustavu pomáhají kontrolovat drony

27.11.2015 | ČEPS, a.s. | www.ceps.cz

​Tři drony, které si společnost ČEPS pořídila, hlídají stav sítě nejvyššího napětí v celé republice. Díky těmto strojům je možné provádět kontroly bez nutnosti vypínat dané vedení. Doposud bylo nezbytné vždy využívat lezce, kteří vystoupají na stožár a vizuálně ověří, zda jsou všechny prvky bez závad. Redakce časopisu Elektro byla pozvána na jejich dnešní představení v blízkosti rozvodny v Praze - Řeporyjích. 

Drony jsou používány především v mimořádných situacích, například po poruchové události na vedení, a také při neplánovaných a namátkových kontrolách, třeba k ověření celistvosti provedeného nátěru stožárů. „Naopak se nehodí pro plošné kontroly celého vedení. Také nemohou nahradit mechanické práce, jako je kontrola dotažení matek a šroubů,″ vysvětluje Karel Pícl, ředitel sekce Provoz a údržba.

Během krátké doby, co společnost ČEPS drony využívá, už odhalily několik závad – poškození ocelových konstrukcí (praskliny, deformace), rozpletení lanového vodiče, znečištění nebo jiné poškození izolátorů.

Na dron se umístí kamera, která snímá průběh letu. S pozemní stanicí je spojená video vysílačem, který slouží pro přenos obrazového výstupu. Dron tak ovládají vždy dva lidé – pilot a operátor, tedy obsluha kamery. Kontrola jednoho stožáru zabere zhruba 10 minut, přičemž na jedno nabití vydrží dron létat maximálně 15 minut.

Drony si společnost ČEPS nechala vyvinout na zakázku tak, aby přesně splňovaly požadavky provozovatele přenosové soustavy. Každý dron má povolení k létání od Úřadu pro civilní letectví. Také piloti těchto strojů musejí projít školením. „Vyřízení všech souhlasů k provozování dronů trvalo zhruba rok,″ dodává Pícl.

Pořízení dronů znamená nejen zcela novou možnost jak kontrolovat vedení, ale odrazí se především v bezpečnosti provozu přenosové soustavy. Plnění kritéria N-1 (to znamená, že síť musí být při výpadku jakéhokoli prvku schopna provozu) často neumožňuje vypínat celá vedení. Zapojení bezpilotních systémů nově dovolí provádět prohlídky za plného provozu.

Tiskové materiály ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.
Elektrárenská 774/2
Praha 10
101 52
www.ceps.cz