Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2020 vyšlo tiskem 20. 1. 2020. V elektronické verzi na webu 12. 2. 2020. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Nářadí, nástroje a pomůcky

Hlavní článek
Využití mHealth technologií pro automatizovaný sběr a přenos dat pacientů s diabetem

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 9. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 9. 1. 2020.

Činnost odborných organizací
Svetelnotechnická konferencia Vyšehradských krajín LUMEN V4 2020 – 1. oznámenie
23. mezinárodní konference SVĚTLO – LIGHT 2019
56. konference Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení v Plzni
Co je nového v CIE

Osvětlení interiérů
Halla osvětlila nové kanceláře Booking.com v centru Prahy

Aktuality

Výstavba 7. bloku JE Tchien-wan s reaktorem VVER-1200 začne už letos Ruská korporace pro atomovou energii Rosatom 20. ledna 2020 uvedla, že výstavbu 7. bloku…

Přístroje ABB pomáhají pěstovat chutná česká rajčata bez pesticidů Dát si v zimě čerstvá zralá rajčata, která by pocházela od lokálních pěstitelů, bylo až…

Česká komora architektů vyhlásila 5. ročník České ceny za architekturu Soutěžní přehlídka je otevřena architektonickým realizacím postaveným na území České…

FOR CITY 2020: Inovace pro města, obce i regiony Jaká inovativní řešení, která pomocí moderních technologií zvýší kvalitu života obyvatel…

Více aktualit

Přenosovou soustavu pomáhají kontrolovat drony

27.11.2015 | ČEPS, a.s. | www.ceps.cz

​Tři drony, které si společnost ČEPS pořídila, hlídají stav sítě nejvyššího napětí v celé republice. Díky těmto strojům je možné provádět kontroly bez nutnosti vypínat dané vedení. Doposud bylo nezbytné vždy využívat lezce, kteří vystoupají na stožár a vizuálně ověří, zda jsou všechny prvky bez závad. Redakce časopisu Elektro byla pozvána na jejich dnešní představení v blízkosti rozvodny v Praze - Řeporyjích. 

Drony jsou používány především v mimořádných situacích, například po poruchové události na vedení, a také při neplánovaných a namátkových kontrolách, třeba k ověření celistvosti provedeného nátěru stožárů. „Naopak se nehodí pro plošné kontroly celého vedení. Také nemohou nahradit mechanické práce, jako je kontrola dotažení matek a šroubů,″ vysvětluje Karel Pícl, ředitel sekce Provoz a údržba.

Během krátké doby, co společnost ČEPS drony využívá, už odhalily několik závad – poškození ocelových konstrukcí (praskliny, deformace), rozpletení lanového vodiče, znečištění nebo jiné poškození izolátorů.

Na dron se umístí kamera, která snímá průběh letu. S pozemní stanicí je spojená video vysílačem, který slouží pro přenos obrazového výstupu. Dron tak ovládají vždy dva lidé – pilot a operátor, tedy obsluha kamery. Kontrola jednoho stožáru zabere zhruba 10 minut, přičemž na jedno nabití vydrží dron létat maximálně 15 minut.

Drony si společnost ČEPS nechala vyvinout na zakázku tak, aby přesně splňovaly požadavky provozovatele přenosové soustavy. Každý dron má povolení k létání od Úřadu pro civilní letectví. Také piloti těchto strojů musejí projít školením. „Vyřízení všech souhlasů k provozování dronů trvalo zhruba rok,″ dodává Pícl.

Pořízení dronů znamená nejen zcela novou možnost jak kontrolovat vedení, ale odrazí se především v bezpečnosti provozu přenosové soustavy. Plnění kritéria N-1 (to znamená, že síť musí být při výpadku jakéhokoli prvku schopna provozu) často neumožňuje vypínat celá vedení. Zapojení bezpilotních systémů nově dovolí provádět prohlídky za plného provozu.

Tiskové materiály ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.
Elektrárenská 774/2
Praha 10
101 52
www.ceps.cz