Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2017 vyšlo tiskem 4. 10. 2017. V elektronické verzi na webu od 4. 10. 2017. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Palivové články; Baterie a akumulátory

Hlavní článek
Skladování elektrické energie
Elektrochemická impedanční spektroskopie akumulátorů

Číslo 5/2017 vyšlo tiskem 18. 9. 2017. V elektronické verzi na webu bude 18. 9. 2017.

Svítidla a světelné přístroje
MAYBE STYLE představuje LED designová svítidla německého výrobce Lightnet
TREVOS – nová svítidla pro průmysl i kanceláře
Kolik typů LED panelů vyrábí MODUS?
Inteligentní LED svítidlo RENO PROFI

Osvětlení interiérů
Světlo v bytovém interiéru – otázky a odpovědi

Aktuality

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

ABB na MSV 2017 v Brně vystavuje stavební kameny továrny budoucnosti Společnost ABB na Mezinárodním strojírenském veletrhu 2017 v hale G2/30 představuje…

Výroční SIGNAL festival provede diváky po nových trasách i svou historií Festival světla SIGNAL divákům předvede 20 instalací od umělců z České republiky i…

Více aktualit

Pražskému hradu začala sloužit elektrická Octavia

28.05.2012 | |

Pražský hrad začal pro každodenní kurýrní cesty využívat elektrickou Škodu Octavia Green E-line, která denně ujede něco mezi 40 a 140 kilometry. tato zástupkyně elektrické flotily vozidel Škoda je tak od začátku května testována v náročném terénu historického centra Prahy. Elektrická Octavia přejíždí především mezi Hradem, Úřadem vlády, Poslaneckou sněmovnou a Senátem. Bílá hradní Octavia je jedním z deseti elektricky poháněných vozidel Škoda, která se od začátku roku prakticky testují. Cílem zkušebního provozu je získání praktických zkušeností s použitým typem elektrického pohonu.

„Jsme rádi, že nám Pražský hrad dal tuto skvělou příležitost vyzkoušet Octavia Green E-line v praxi," říká Petr Pečenka, vedoucí regionu Česká republika automobilky Škoda. "Díky poloze hradu na kopci bude muset auto zvládat náročná stoupání i sjezdy. Proto očekáváme, že testování přinese cenné údaje pro další vývoj elektrických pohonů," dodává Pečenka.
"Vláda klade velký důraz na ochranu životního prostředí. Elektrická vozidla znamenají nulové emise a bezhlučný provoz, ale také nízké provozní náklady," říká Ivo Velíšek, ředitel Správy Pražského hradu. "Octavia Green E-line nám umožní testovat tuto technologii budoucnosti v reálných podmínkách, a získat s ní konkrétní zkušenosti."

Vůz bude používán především pro každodenní kurýrní cesty mezi Hradem, vládními úřady, Českou národní bankou, parlamentem a Ministerstvem zahraničí. V plánu jsou cesty i do jiných státních úřadů a na některá velvyslanectví. Kromě toho bude e-kurýrní služba obsluhovat linku na zámek v Lánech na Rakovnicku. Tak najede Octavia Green E-line 40 až 140 kilometrů za den. Za volantem bílého kombi se budou střídat tři řidiči Správy Pražského hradu.

Octavia Green E-line čerpá energii z lithium-iontové baterie se 180 články. Li-ion dodává motoru souvislý výkon 60 kW. Dojezd 150 kilometrů by byl dostatečný pro uspokojení potřeb většiny Evropanů používajících automobily ke každodenní přepravě. Blok baterií je umístěn pod střední a zadní částí podlahy a částečně také v zavazadlovém prostoru. Pro cestující je k dispozici pět míst.

Octavia Green E-line vychází z modelu Octavia Combi. Díky modulárnímu šasi je tato řada pro umístění baterie, elektrické řídicí jednotky a elektromotoru ideální. Maximální výkon motoru je 85 kW. Maximální točivý moment 270 Nm je k dispozici ihned po rozjezdu. Taková agilita je ideální pro použití v městských podmínkách. Octavia Green E-line zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 12 sekund, a její nejvyšší rychlost je 135 km/h.

Aktivity Škody v oblasti elektromobility jsou důležitou součástí rozsáhlé strategie značky zaměřené na co nejhospodárnější využití paliva. Škoda předpokládá, že její automobily budou v budoucnu poháněny kombinací různých technologií. To s sebou nese i snahu o maximální zefektivní současných TDI a TSI motorů ŠKODA a jejich převodovek.

foto: Volkswagen AG