Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2017 vyšlo tiskem 28. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 28. 7. 2017. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Konektory; Software; Značení a štítkování

Hlavní článek
Elektrická izolace a tepelná vodivost

Číslo 4/2017 vyšlo tiskem 8. 8. 2017. V elektronické verzi na webu bude 8. 9. 2017.

Účinky a užití optického záření
Svatojánský brouček očima světelného technika

Světelnětechnická zařízení
OSRAM TecDay Česká republika 2017
Osvětlení pracovny provinciála dominikánů v Praze
innogy – rekonstrukce administrativního sídla společnosti

Aktuality

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Finálové kolo soutěže EBEC přivede do Brna 120 nejlepších inženýrů z celé Evropy Co vše je možné stihnout navrhnout, smontovat a následně odprezentovat během dvou dní? To…

Co si akce „Světlo v praxi“ klade za cíle V České republice se prvním rokem koná akce v oblasti světelné techniky, která chce…

Více aktualit

Pražskému hradu začala sloužit elektrická Octavia

28.05.2012 | |

Pražský hrad začal pro každodenní kurýrní cesty využívat elektrickou Škodu Octavia Green E-line, která denně ujede něco mezi 40 a 140 kilometry. tato zástupkyně elektrické flotily vozidel Škoda je tak od začátku května testována v náročném terénu historického centra Prahy. Elektrická Octavia přejíždí především mezi Hradem, Úřadem vlády, Poslaneckou sněmovnou a Senátem. Bílá hradní Octavia je jedním z deseti elektricky poháněných vozidel Škoda, která se od začátku roku prakticky testují. Cílem zkušebního provozu je získání praktických zkušeností s použitým typem elektrického pohonu.

„Jsme rádi, že nám Pražský hrad dal tuto skvělou příležitost vyzkoušet Octavia Green E-line v praxi," říká Petr Pečenka, vedoucí regionu Česká republika automobilky Škoda. "Díky poloze hradu na kopci bude muset auto zvládat náročná stoupání i sjezdy. Proto očekáváme, že testování přinese cenné údaje pro další vývoj elektrických pohonů," dodává Pečenka.
"Vláda klade velký důraz na ochranu životního prostředí. Elektrická vozidla znamenají nulové emise a bezhlučný provoz, ale také nízké provozní náklady," říká Ivo Velíšek, ředitel Správy Pražského hradu. "Octavia Green E-line nám umožní testovat tuto technologii budoucnosti v reálných podmínkách, a získat s ní konkrétní zkušenosti."

Vůz bude používán především pro každodenní kurýrní cesty mezi Hradem, vládními úřady, Českou národní bankou, parlamentem a Ministerstvem zahraničí. V plánu jsou cesty i do jiných státních úřadů a na některá velvyslanectví. Kromě toho bude e-kurýrní služba obsluhovat linku na zámek v Lánech na Rakovnicku. Tak najede Octavia Green E-line 40 až 140 kilometrů za den. Za volantem bílého kombi se budou střídat tři řidiči Správy Pražského hradu.

Octavia Green E-line čerpá energii z lithium-iontové baterie se 180 články. Li-ion dodává motoru souvislý výkon 60 kW. Dojezd 150 kilometrů by byl dostatečný pro uspokojení potřeb většiny Evropanů používajících automobily ke každodenní přepravě. Blok baterií je umístěn pod střední a zadní částí podlahy a částečně také v zavazadlovém prostoru. Pro cestující je k dispozici pět míst.

Octavia Green E-line vychází z modelu Octavia Combi. Díky modulárnímu šasi je tato řada pro umístění baterie, elektrické řídicí jednotky a elektromotoru ideální. Maximální výkon motoru je 85 kW. Maximální točivý moment 270 Nm je k dispozici ihned po rozjezdu. Taková agilita je ideální pro použití v městských podmínkách. Octavia Green E-line zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 12 sekund, a její nejvyšší rychlost je 135 km/h.

Aktivity Škody v oblasti elektromobility jsou důležitou součástí rozsáhlé strategie značky zaměřené na co nejhospodárnější využití paliva. Škoda předpokládá, že její automobily budou v budoucnu poháněny kombinací různých technologií. To s sebou nese i snahu o maximální zefektivní současných TDI a TSI motorů ŠKODA a jejich převodovek.

foto: Volkswagen AG