Aktuální vydání

Číslo 8-9/2021 vyšlo tiskem 1. 9. 2021. V elektronické verzi na webu 30. 9. 2021. 

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; Průmyslové automatizační prvky

Hlavní článek
Elektroenergetika ČR se bez nových flexibilních jaderných bloků neobejde

Číslo 4-5/2021 vyšlo tiskem
17. 9. 2021. V elektronické verzi na webu 17. 9. 2021.

Světelnětechnická zařízení
Rekonstrukce osvětlení podchodu a nástupišť vlakového nádraží Ústí nad Orlicí

Veřejné osvětlení
Osvětlení parku u Biskupství ostravsko-opavského v Ostravě
Venkovní osvětlovací soustavy a rušivé světlo
Generel verejného osvetlenia 9. časť
Environmentálne hľadiská

Potřebujete na elektroskútr řidičský průkaz?

7. 7. 2021 | placeholder | placeholder

Jaké elektroskútry, elektromotorky, elektročtyřkolky a elektrokola mohou jezdit po silnici? A jaké nesmí? Zde je jednoduchý návod na bezpečné a legální použití veškeré současné „elektromobility“.

Jak se zorientovat v e-mobilitě

Jaké elektroskútry, elektromotorky, elektročtyřkolky a elektrokola mohou jezdit po silnici? A jaké nesmí? Zde je jednoduchý návod na bezpečné a legální použití veškeré současné „elektromobility“.

„Co je elektrokolo či jiné elektrovozidlo, je přesně specifikováno v Nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie č. 168/2013. Tam je mj. uvedeno, že výkon motoru elektrokola musí být maximálně 250 W a že motor smí pouze pomáhat při šlapání. Při dosažení jízdní rychlosti 25 km/h se musí odpojit. Bez šlapání jezdce smí jet elektrokolo samostatně na motor maximální rychlostí 6 km/h. Tyto podmínky musí být splněny všechny, nestačí jen část,“ říká Petr Tichý, zástupce sítě prodejen Hecht – specialista na zahradu a elektrické motocykly.

Co se týče elektromotorek, elektroskútrů a elektročtyřkolek: jejich výrobci a prodejci se často odvolávají na vyhlášku č. 341/2014 Sb. Jde o Vyhlášku o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Podle ní by sice byla malá elektrická e-motorka (e-skútr, e-čtyřkolka) v pořádku, ale tato vyhláška je v tomto ohledu neplatná, protože uvedené nařízení Evropského parlamentu a Rady EU má vyšší právní prioritu, jinými slovy je vyhlášce nadřazené. Samotné ministerstvo dopravy ČR se vyjádřilo, že cokoli s motorem o výkonu vyšším než 250 W musí mít typové zkoušky, registrační značku, zákonné pojištění, řidič musí mít helmu aj.

„Pokud si někdo koupí třeba elektrickou motorku a bude spoléhat na ujištění prodejce, že nemusí mít řidičský průkaz, povinné ručení apod., a vozidlo přitom nebude splňovat nařízení Evropského parlamentu a Rady EU, může mít problémy,“ pokračuje Petr Tichý. „Zodpovědnost je totiž vždy jen a pouze na řidiči. V důsledku na něj může být pohlíženo stejně, jako kdyby řídil bez řidičského oprávnění neregistrované auto bez technického průkazu a bez povinného ručení. Pokuty pak jdou do desetitisíců. A když bude účastníkem nehody, zaplatí všechny škody.“

V minulosti se již policie zaměřovala např. na provozovatele kol doplněných dodatečně o malé spalovací motory, a ti se nestačili divit. A je otázkou času, kdy se zaměří i na nelegální elektrické skútry a jiná elektrovozidla, která se na silnicích v současnosti rychle množí.

„Všechna námi nabízená elektrokola jsou typizována tak, že je legálně možné je řídit na silnicích bez problémů bez řidičského průkazu, jsou typizována jako kola klasická,“ pokračuje Petr Tichý, a dodává: „Stejně tak námi nabízené elektroskútry a vybrané elektročtyřkolky (tedy ty, které mají homologaci) splňují všechny zákonné požadavky pro provoz na silnicích.“

[Tiskové materiály Hecht.]