Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Po kolejích až k alpským velikánům

29. 11. 2018 | Siemens, s. r. o. | www.siemens.cz

Švýcarské horské železniční tratě jsou proslulé. Stoupají úchvatnou krajinou až na dosah alpských velikánů. Co však tyto starobylé železnice neodhalují na první pohled, je, že jsou vybaveny nejmodernějšími technologiemi od společnosti Siemens. Ty zajišťují bezpečné cestování i v extrémně nepříznivých klimatických podmínkách. Technická řešení, která Siemens dodává, jsou přitom stejně různorodá jako samotné horské vlaky.

Chcete-li skutečně poznat Švýcarsko, musíte vyzkoušet cestování vlakem až do těsné blízkosti hor. Tato země totiž má více než 20 horských železnic, z nichž každá má svoji dlouhou, mnohdy více než stoletou historii. Vybaveny jsou však tou nejšpičkovější technikou.


Obr. 1. Železniční společnost Gornergrat Bahn provozuje první v cloudu založený řídicí systém na světě. Vyvinula jej pro ni společnost Siemens.

K nejpozoruhodnějším patří 130 let stará železnice Pilatusbahn. Její maximální gradient je 48 %, což z ní činí nejstrmější ozubnicovou dráhu na světě. Vlak několikrát denně zdolává přibližně 4,5 kilometru dlouhou trasu až do výše přesahující 2000 m n. m., až téměř k vrcholu Mount Pilatus, který se tyčí nad městem Lucern.

Již žádné riziko

Železnice je v provozu celý rok, a tak se na noc všech 8 vozů této dráhy přesouvá do haly, která je ochraňuje před mrazem, sněhem a bouřemi. Vzhledem k tomu, že v horní stanici je velmi málo prostoru, vozy se posouvají pomocí speciální plošiny. Tento proces byl až dosud poměrně namáhavý. Přestože se plošina posouvala pomocí elektromotoru, musela v okamžiku, kdy dosáhla příslušné koleje, zapadnout do malé drážky. To vyžadovalo, aby železniční pracovníci stáli vedle trati a sledovali, zda jsou kolejnice nastaveny správně, současně však museli dávat pozor, aby se při tom nezranili.

Společnost Siemens pohyb posuvné platformy zautomatizovala. Nainstalovala například posunovací systém, který automaticky nastavuje koleje s přesností 0,1 milimetru. Starý posunovací mechanismus přitom byl coby historická památka zachován.

Potřebnou přesnost zajišťuje řídicí systém SIMATIC S7-1500-CPU, jehož dotykový panel umožňuje dálkové sledování a ovládání posuvné platformy. Obsluha tak již nemusí podstupovat žádné riziko.

Realizaci usnadnilo to, že pohon, vysoce přesné ovládání a dotykový panel byly konfigurovány s pomocí portálu TIA (Totally Integrated Automation). „V minulosti bylo třeba průběžně zapisovat měnící se údaje o všech technických komponentech, a to bylo velmi pracné. Nyní stačí zadat údaje pouze jednou do portálu TIA,“ uvedl Michael Reddich, produktový manažer curyšské pobočky společnosti Siemens.

První cloudový řídicí systém

Pro železniční společnost Gornergrat Bahn, která vozí turisty až do těsné blízkosti Matterhornu, vytvořil Siemens cloudový řídicí systém, který je prvním svého druhu. Centrální, plně automatizovaný řídicí a informační systém Iltis monitoruje železniční provoz železniční společnosti SBB již 20 let.


Obr. 2. Monitorovací centrum společnosti Matterhorn-Gotthard-Bahn

Nové cloudové řešení posouvá tento koncept o krok dále. Odpadá totiž potřeba IT infrastruktury a softwaru, který byl dříve nainstalován v řídicím centru v Zermattu. Vše potřebné nyní zajišťuje Iltis coby cloudová služba. Dispečer v Zermattu je přitom stále odpovědný za ovládání řídicího systému, který monitoruje trasu a nastavení výhybek.

Veškeré základní technologie a výpočetní výkon jsou instalovány v datovém centru společnosti Siemens ve Wallisellenu poblíž Curychu. Pokud by se vlivem nepříznivých klimatických podmínek přenosová linka mezi datovým centrem a dispečinkem přerušila, je v Zermattu k dispozici ještě záložní počítač.

Bez ohledu na počasí

Společnost Siemens také dokončila také redundantní řídicí systém pro monitorování napájení 144 km dlouhé železniční sítě společnosti Matterhorn-Gotthard-Bahn. Napájecí systém bývá často vystaven značné zátěži, zejména v zimě. Velmi nízké teploty a přívaly sněhu občas elektrické vedení zcela poničí. Bylo proto zapotřebí vymyslet inteligentních řešení, které by zabránilo tomu, aby takovéto události mohly přerušit činnost celé železniční sítě.

Matterhorn-Gotthard-Bahn má 44 výhybek, jejichž činnost monitoruje řídicí centrum. Tyto výhybky nyní byly zapojeny do 7 virtuálních místních sítí (LAN). Pokud je jedna z těchto sítí vyřazena z provozu, dalších 6 může bez potíží pokračovat. Základ celé sítě tvoří dva přepínače Ruggedcom, které předávají data prostřednictvím velmi dobře zabezpečených routerů. Tyto routery jsou robustní a neovlivňují je elektromagnetické interference, otřesy, vibrace či teplotními výkyvy. Pokud by jeden router selhal, zastoupí jej druhý, takže železniční provoz může bez omezení pokračovat a dále tak uchvacovat turisty z celého světa svou technickou dokonalostí.

Tiskové materiály SIEMENS

EMC v instalaci

Vloženo: 30. 11. 2021