Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 9. 6. 2017. V elektronické verzi na webu bude 10. 7. 2017.

Světelné zdroje
Terminologie LED světelných zdrojů 

Denní světlo
Denní osvětlení velkých obytných místností
Svetelnotechnické posudzovanie líniových stavieb

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Více aktualit

Perspektivy elektromobility na veletrhu Amper

27.03.2012 | |

Zahajovací konference doprovodného programu veletrhu Amper 2012 byla jednou z mnoha letošních akcí nakladatelství FCC Public. Téma Perspektivy elektromobility pro tentokrát dostalo podtitul Elektromobilita pro každého.

Úvodní přednáška připravená ing. Marušincem z VUT FEKT přiblížila posluchačům základní hlediska konstrukce elektromobilů. Následovala přednáška doc. Vorla, rovněž z VUT, v níž kromě jiného vysvětlením jevu Peak-Oil (ropa z vrcholu) a prognózou dalšího vývoje ubývání zásob ropy ukázal, jak brzy se otázka alternativního řešení pohonu vozidel stane životně důležitou.

Zásadní důležitost dobře zpracované legislativy a standardizace pro další rozvoj výroby a provozu silničních vozidel s elektrickým pohonem vyplynula z vystoupení ing. Mikulíka z Elektrotechnického zkušebního ústavu.

Další přednášející, Jaromír Heřmanský, prezentoval koncepční směr společnosti Peugeot, založený na kombinaci dieselového a elektrického pohonu v jednom vozidle (typ 3008 Hybrid4). Vůz, jehož řídicí systém vyhodnocuje režim jízdy a podle potřeby ovládá toky energie z obou zdrojů a optimalizuje její převod na točivý moment, je příkladem reálně použitelného dopravního prostředku nyní, v přechodném období, kdy hustota sítě rychlých nabíjecích stanic neumožňuje pustit se s čistě elektrickým pohonem na delší meziměstské trasy.

Právě problém nabíjecí infrastruktury byl předmětem vystoupení Ing. Kuželky, který znovu zdůraznil nezbytnost komerční sítě nabíjecích stanic a představil řešení, na němž nyní pracuje společnost ABB – nabíjecí stanice Terra 51 (výkon 50 kW) a Terra 100.2 (výkon 100 kW).

S dalším příspěvkem k vytváření infrastruktury pro elektromobily přichází ČEZ a. s. Přednášející ing. Knespl pohovořil o síti nabíjecích stanic provozovaných společností ČEZ na území hlavního města i mimo ně. Ke konci března 2012 je jich jedenáct, do pololetí má přibýt dalších patnáct.

Bezprostřední zkušenosti s provozem elektromobilu předali posluchačům M. Minařík a J. Špaček, dva z členů týmu, který v létě 2011 na cestě dlouhé přes 3 000 km kolem ČR vyzkoušeli v praxi specifické jízdní vlastnosti elektromobilu Peugeot iOn.
Elektromobilita – to ovšem nejsou jen automobily s elektrickým motorem. Ing. Vodrážka z Pražské energetiky a.s. se ve své přednášce zaměřil na jednostopá vozidla – kola s pomocným elektropohonem a elektrické motocykly. Vyzdvihl jejich výhodnost v městském provozu, kde nezatěžují své okolí hlukem a emisemi.

Zařízení, s kterým celá elektromobilita stojí i padá, je akumulátorová baterie, zásobník elektrické energie pro pohon vozidla. Pan prof. Vondrák z VUT představil jednotlivé principy elektrochemické akumulace energie, které připadají v úvahu pro použití v elektromobilech. Porovnal jejich vlastnosti a ukázal na ty s nejlepší perspektivou.

Konference byla ochuzena o poslední přednášku na téma Malá elektrická vozidla, kterou její autor M. Vrla připravil, ale nemohl odprezentovat. Na několika příkladech ukazuje, že do elektromobility patří i nehluční a užiteční pomocníci s elektrickým pohonem pro práci i dopravu na zahradě, stejně jako vozidla pro zábavu a dětské hraní.

Program konference Perspektivy elektromobility si postupně přišlo poslechnout 86 návštěvníků. Pořadatel, nakladatelství FCC Public, zařadil souhrn článků napsaných jednotlivými přednášejícími do stejnojmenného speciálu. Ten je distribuován jako příloha časopisů Elektro č. 3 a Automa č. 3, což podstatně rozšiřuje okruh osob seznámených s přednášenou problematikou – z několika desítek přímých účastníků konference o několik tisíc čtenářů obou časopisů.

Další konference z řady Perspektivy elektromobility je připravována jako součást doprovodného programu veletrhu Autotec 2012 na 6. 6. 2012, opět na Výstavišti v Brně, tentokrát bude zaměřena na elektromobillitu v sektoru užitkových vozidel s důrazem na městskou dopravu.

Doprovodné prezentace k přednáškám jsou ke stažení na http://www.odbornecasopisy.cz/index.php?id_document=45449.