Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2016 vyšlo tiskem 7. 11. 2016. V elektronické verzi na webu od 1. 12. 2016. 

Téma: Rozváděče a rozváděčová technika; Točivé stroje a výkonová elektronika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu

Číslo 5/2016 vyšlo v tištěné podobě 19. září 2016. Na internetu v elektronické verzi bude k dispozici ihned.

Normy, předpisy a doporučení

Nařízení č. 10/2016 (pražské stavební předpisy) z hlediska stavební světelné techniky

 

Světelnětechnická zařízení

PROLICHT CZECH – dodavatel osvětlení pro nové kanceláře SAP

Posviťte si v práci na práci

Moderní a úsporné LED osvětlení bazénové haly

Aktuality

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Perspektivy elektromobility na veletrhu Amper

27.03.2012 | |

Zahajovací konference doprovodného programu veletrhu Amper 2012 byla jednou z mnoha letošních akcí nakladatelství FCC Public. Téma Perspektivy elektromobility pro tentokrát dostalo podtitul Elektromobilita pro každého.

Úvodní přednáška připravená ing. Marušincem z VUT FEKT přiblížila posluchačům základní hlediska konstrukce elektromobilů. Následovala přednáška doc. Vorla, rovněž z VUT, v níž kromě jiného vysvětlením jevu Peak-Oil (ropa z vrcholu) a prognózou dalšího vývoje ubývání zásob ropy ukázal, jak brzy se otázka alternativního řešení pohonu vozidel stane životně důležitou.

Zásadní důležitost dobře zpracované legislativy a standardizace pro další rozvoj výroby a provozu silničních vozidel s elektrickým pohonem vyplynula z vystoupení ing. Mikulíka z Elektrotechnického zkušebního ústavu.

Další přednášející, Jaromír Heřmanský, prezentoval koncepční směr společnosti Peugeot, založený na kombinaci dieselového a elektrického pohonu v jednom vozidle (typ 3008 Hybrid4). Vůz, jehož řídicí systém vyhodnocuje režim jízdy a podle potřeby ovládá toky energie z obou zdrojů a optimalizuje její převod na točivý moment, je příkladem reálně použitelného dopravního prostředku nyní, v přechodném období, kdy hustota sítě rychlých nabíjecích stanic neumožňuje pustit se s čistě elektrickým pohonem na delší meziměstské trasy.

Právě problém nabíjecí infrastruktury byl předmětem vystoupení Ing. Kuželky, který znovu zdůraznil nezbytnost komerční sítě nabíjecích stanic a představil řešení, na němž nyní pracuje společnost ABB – nabíjecí stanice Terra 51 (výkon 50 kW) a Terra 100.2 (výkon 100 kW).

S dalším příspěvkem k vytváření infrastruktury pro elektromobily přichází ČEZ a. s. Přednášející ing. Knespl pohovořil o síti nabíjecích stanic provozovaných společností ČEZ na území hlavního města i mimo ně. Ke konci března 2012 je jich jedenáct, do pololetí má přibýt dalších patnáct.

Bezprostřední zkušenosti s provozem elektromobilu předali posluchačům M. Minařík a J. Špaček, dva z členů týmu, který v létě 2011 na cestě dlouhé přes 3 000 km kolem ČR vyzkoušeli v praxi specifické jízdní vlastnosti elektromobilu Peugeot iOn.
Elektromobilita – to ovšem nejsou jen automobily s elektrickým motorem. Ing. Vodrážka z Pražské energetiky a.s. se ve své přednášce zaměřil na jednostopá vozidla – kola s pomocným elektropohonem a elektrické motocykly. Vyzdvihl jejich výhodnost v městském provozu, kde nezatěžují své okolí hlukem a emisemi.

Zařízení, s kterým celá elektromobilita stojí i padá, je akumulátorová baterie, zásobník elektrické energie pro pohon vozidla. Pan prof. Vondrák z VUT představil jednotlivé principy elektrochemické akumulace energie, které připadají v úvahu pro použití v elektromobilech. Porovnal jejich vlastnosti a ukázal na ty s nejlepší perspektivou.

Konference byla ochuzena o poslední přednášku na téma Malá elektrická vozidla, kterou její autor M. Vrla připravil, ale nemohl odprezentovat. Na několika příkladech ukazuje, že do elektromobility patří i nehluční a užiteční pomocníci s elektrickým pohonem pro práci i dopravu na zahradě, stejně jako vozidla pro zábavu a dětské hraní.

Program konference Perspektivy elektromobility si postupně přišlo poslechnout 86 návštěvníků. Pořadatel, nakladatelství FCC Public, zařadil souhrn článků napsaných jednotlivými přednášejícími do stejnojmenného speciálu. Ten je distribuován jako příloha časopisů Elektro č. 3 a Automa č. 3, což podstatně rozšiřuje okruh osob seznámených s přednášenou problematikou – z několika desítek přímých účastníků konference o několik tisíc čtenářů obou časopisů.

Další konference z řady Perspektivy elektromobility je připravována jako součást doprovodného programu veletrhu Autotec 2012 na 6. 6. 2012, opět na Výstavišti v Brně, tentokrát bude zaměřena na elektromobillitu v sektoru užitkových vozidel s důrazem na městskou dopravu.

Doprovodné prezentace k přednáškám jsou ke stažení na http://www.odbornecasopisy.cz/index.php?id_document=45449.