Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem 17. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Inspirativní osvětlení ze zahraničních veletrhů 

Příslušenství osvětlovacích soustav
Na osvětlení provozu lze šetřit s minimem investic
Maxos fusion – nový rychlomontážní systém Philips
Inteligentní řešení DALISYS® pro řízení osvětlení

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Více aktualit

Osram učinil významný krok ve vývoji osvětlení automobilů budoucnosti

02.07.2012 | |

Výrobce osvětlovací techniky Osram učinil významný krok ve vývoji organických světelných diod (OLED), vhodných pro použití v automobilovém průmyslu. Společnost jako první vyvinula OLED, které v dlouhodobém laboratorním testu odolaly teplotám až 85 °C po dobu několika set hodin. Teplotní stabilita je největší výzvou, mají-li být tyto inovativní zdroje světla nasazeny v automobilech. "Vzhledem k tomuto úspěchu jsme nyní schopni uvažovat o jejich budoucím uplatnění při výrobě vozidel," říká Ulrich Eisele, který je za segment OLED ve společnosti OSRAM odpovědný. "Protože automobilový průmysl plánuje a rozvíjí budoucí návrhy dlouho dopředu, zapojíme-li se dnes, pomůžeme vytvořit vůz zítřka."

Světlo se stává stále důležitějším faktorem designu automobilů. Zatímco před několika lety, kladli výrobci více než na cokoliv jiného důraz na tvar vozu, dnes má téměř každá značka svou nezaměnitelnou "světelnou tvář" – kterou vytvořila díky světelným LED diodám. V současnosti je každý druhý nový vůz vybaven LED zdroji Osram. Odborníci očekávají, že další technologií, která se po bodových zdrojích světla LED stane nedílnu součástí automobilů, bude právě technologie OLED.

OLED jsou de facto plošnými zdroji světla. Většina osvětlení v automobilech vyžaduje právě plošné světlo - třeba vnitřní osvětlení nebo zařízení, která zajišťují viditelnost vozidla v silničním provozu, jako jsou ukazatele směru nebo zadní svítilny. Osram již přišel s konkrétními návrhy na spolupráci s UnternehmerTUM - centrem pro inovace a zakládání firem při Technische Universität München.

Největší překážkou pro rozvoj a nasazení organických světelných diod v automobilových aplikacích je zatím jejich tepelná stabilita. Aby byly vhodné pro použití v automobilech, musí OLED splňovat specifikace výrobce. Zadní světla tak například musí vydržet teploty až 85 °C, nebo i vyšší. Když byly před dvěma lety představeny první OLED moduly pro světelné aplikace, byly teplotně odolné dvě, nanejvýš tři hodiny. Se svými novými OLED Osram překonal tuto teplotní odolnost stonásobně. A ještě desetkrát více bude muset vydržet modul, kterou bude možné nasadit v automobilech. Takovýto nárůst lze očekávat během příštích pár let. Protože jsou automobily vyvíjeny několik let dopředu, OLED prvky by měly být již nyní součástí plánů pro příští generaci automobilů.

Obrázek
Osram již přišel s konkrétními návrhy pro automobilový průmysl ve spolupráci s OLED UnternehmerTUM, centrem pro inovace a zakládání podniků na Technische Universität München. (www.osram.com)