Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2019 vyšlo tiskem 4. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2020. 

Téma: Měřicí přístroje, metody měření a dálkové měření

Hlavní článek
Inovativní postupy při diagnostice částečných výbojů při AC a DC napětí

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 9. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 9. 1. 2020.

Činnost odborných organizací
Svetelnotechnická konferencia Vyšehradských krajín LUMEN V4 2020 – 1. oznámenie
23. mezinárodní konference SVĚTLO – LIGHT 2019
56. konference Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení v Plzni
Co je nového v CIE

Osvětlení interiérů
Halla osvětlila nové kanceláře Booking.com v centru Prahy

Aktuality

Veletrh Light+Building slaví dvacáté narozeniny Přijeďte se podívat do Frankfurtu nad Mohanem. V areálu frankfurtského výstaviště se bude…

Cenu ABB za výzkum získal projekt bezbateriového senzoru Grant ve výši 300 000 amerických dolarů získal Ambuj Varshney, který jej využije na…

Rating ČEPS na úrovni Aa3 se stabilním výhledem Ratingová agentura Moody´s aktualizovala ohodnocení akciové společnosti ČEPS na úroveň…

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Více aktualit

Osram učinil významný krok ve vývoji osvětlení automobilů budoucnosti

02.07.2012 | |

Výrobce osvětlovací techniky Osram učinil významný krok ve vývoji organických světelných diod (OLED), vhodných pro použití v automobilovém průmyslu. Společnost jako první vyvinula OLED, které v dlouhodobém laboratorním testu odolaly teplotám až 85 °C po dobu několika set hodin. Teplotní stabilita je největší výzvou, mají-li být tyto inovativní zdroje světla nasazeny v automobilech. "Vzhledem k tomuto úspěchu jsme nyní schopni uvažovat o jejich budoucím uplatnění při výrobě vozidel," říká Ulrich Eisele, který je za segment OLED ve společnosti OSRAM odpovědný. "Protože automobilový průmysl plánuje a rozvíjí budoucí návrhy dlouho dopředu, zapojíme-li se dnes, pomůžeme vytvořit vůz zítřka."

Světlo se stává stále důležitějším faktorem designu automobilů. Zatímco před několika lety, kladli výrobci více než na cokoliv jiného důraz na tvar vozu, dnes má téměř každá značka svou nezaměnitelnou "světelnou tvář" – kterou vytvořila díky světelným LED diodám. V současnosti je každý druhý nový vůz vybaven LED zdroji Osram. Odborníci očekávají, že další technologií, která se po bodových zdrojích světla LED stane nedílnu součástí automobilů, bude právě technologie OLED.

OLED jsou de facto plošnými zdroji světla. Většina osvětlení v automobilech vyžaduje právě plošné světlo - třeba vnitřní osvětlení nebo zařízení, která zajišťují viditelnost vozidla v silničním provozu, jako jsou ukazatele směru nebo zadní svítilny. Osram již přišel s konkrétními návrhy na spolupráci s UnternehmerTUM - centrem pro inovace a zakládání firem při Technische Universität München.

Největší překážkou pro rozvoj a nasazení organických světelných diod v automobilových aplikacích je zatím jejich tepelná stabilita. Aby byly vhodné pro použití v automobilech, musí OLED splňovat specifikace výrobce. Zadní světla tak například musí vydržet teploty až 85 °C, nebo i vyšší. Když byly před dvěma lety představeny první OLED moduly pro světelné aplikace, byly teplotně odolné dvě, nanejvýš tři hodiny. Se svými novými OLED Osram překonal tuto teplotní odolnost stonásobně. A ještě desetkrát více bude muset vydržet modul, kterou bude možné nasadit v automobilech. Takovýto nárůst lze očekávat během příštích pár let. Protože jsou automobily vyvíjeny několik let dopředu, OLED prvky by měly být již nyní součástí plánů pro příští generaci automobilů.

Obrázek
Osram již přišel s konkrétními návrhy pro automobilový průmysl ve spolupráci s OLED UnternehmerTUM, centrem pro inovace a zakládání podniků na Technische Universität München. (www.osram.com)