Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2019 vyšlo tiskem
17. 4. 2019. V elektronické verzi na webu 13. 5. 2019. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; IoT; HVAC; Zabezpečovací technika

Hlavní článek
Smart Cities (9. část)

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 15. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Architekturní a scénické osvětlení
Architekturní osvětlení hradu Bečov nad Teplou
Světelný design v kostce (41)
Analýza světelného obrazu trochu více teoreticky

Denní světlo
Největší chyby v návrhu denního osvětlení budov

Aktuality

E.ON postavil novou rozvodnu v Boršicích za 100 milionů korun Společnost E.ON Distribuce dnes slavnostně otevřela novou rozvodnu v Boršicích u Blatnice…

Společnost Danfoss spustila nové webové stránky Společnost Danfoss spustila nové webové stránky, které jsou digitální, rychlé a snadné.

Veletrh FOR ARCH 2019 poradí jaké dotace lze čerpat Jubilejní 30. ročník veletrhu FOR ARCH přinese kromě novinek a trendů z oblasti…

Plovoucí jaderná elektrárna bude spuštěna v listopadu 2019 Zkušební provoz plovoucí jaderné elektrárny Akademik Lomonosov bude na Čukotce zahájen v…

Více aktualit

Osram učinil významný krok ve vývoji osvětlení automobilů budoucnosti

02.07.2012 | |

Výrobce osvětlovací techniky Osram učinil významný krok ve vývoji organických světelných diod (OLED), vhodných pro použití v automobilovém průmyslu. Společnost jako první vyvinula OLED, které v dlouhodobém laboratorním testu odolaly teplotám až 85 °C po dobu několika set hodin. Teplotní stabilita je největší výzvou, mají-li být tyto inovativní zdroje světla nasazeny v automobilech. "Vzhledem k tomuto úspěchu jsme nyní schopni uvažovat o jejich budoucím uplatnění při výrobě vozidel," říká Ulrich Eisele, který je za segment OLED ve společnosti OSRAM odpovědný. "Protože automobilový průmysl plánuje a rozvíjí budoucí návrhy dlouho dopředu, zapojíme-li se dnes, pomůžeme vytvořit vůz zítřka."

Světlo se stává stále důležitějším faktorem designu automobilů. Zatímco před několika lety, kladli výrobci více než na cokoliv jiného důraz na tvar vozu, dnes má téměř každá značka svou nezaměnitelnou "světelnou tvář" – kterou vytvořila díky světelným LED diodám. V současnosti je každý druhý nový vůz vybaven LED zdroji Osram. Odborníci očekávají, že další technologií, která se po bodových zdrojích světla LED stane nedílnu součástí automobilů, bude právě technologie OLED.

OLED jsou de facto plošnými zdroji světla. Většina osvětlení v automobilech vyžaduje právě plošné světlo - třeba vnitřní osvětlení nebo zařízení, která zajišťují viditelnost vozidla v silničním provozu, jako jsou ukazatele směru nebo zadní svítilny. Osram již přišel s konkrétními návrhy na spolupráci s UnternehmerTUM - centrem pro inovace a zakládání firem při Technische Universität München.

Největší překážkou pro rozvoj a nasazení organických světelných diod v automobilových aplikacích je zatím jejich tepelná stabilita. Aby byly vhodné pro použití v automobilech, musí OLED splňovat specifikace výrobce. Zadní světla tak například musí vydržet teploty až 85 °C, nebo i vyšší. Když byly před dvěma lety představeny první OLED moduly pro světelné aplikace, byly teplotně odolné dvě, nanejvýš tři hodiny. Se svými novými OLED Osram překonal tuto teplotní odolnost stonásobně. A ještě desetkrát více bude muset vydržet modul, kterou bude možné nasadit v automobilech. Takovýto nárůst lze očekávat během příštích pár let. Protože jsou automobily vyvíjeny několik let dopředu, OLED prvky by měly být již nyní součástí plánů pro příští generaci automobilů.

Obrázek
Osram již přišel s konkrétními návrhy pro automobilový průmysl ve spolupráci s OLED UnternehmerTUM, centrem pro inovace a zakládání podniků na Technische Universität München. (www.osram.com)