Aktuální vydání

Číslo 10/2021 vyšlo tiskem 1. 10. 2021. V elektronické verzi na webu 1. 11. 2021. 

Téma: Elektroenergetika; Kvalita elektřiny; Obnovitelné zdroje energie

Hlavní článek
Lokální specifika Jihočeského kraje s ohledem na využívání automobilů s alternativními druhy paliv

Číslo 4-5/2021 vyšlo tiskem
17. 9. 2021. V elektronické verzi na webu 17. 9. 2021.

Světelnětechnická zařízení
Rekonstrukce osvětlení podchodu a nástupišť vlakového nádraží Ústí nad Orlicí

Veřejné osvětlení
Osvětlení parku u Biskupství ostravsko-opavského v Ostravě
Venkovní osvětlovací soustavy a rušivé světlo
Generel verejného osvetlenia 9. časť
Environmentálne hľadiská

Nový typ baterie s extrémní kapacitou a výdrží

30. 11. -0001 | Phys.org | www.phys.org

Vědci z Kalifornské univerzity v Irvine (UCI) vyvinuli baterii s technologií nanovláken, která je schopna sto až tisícinásobného nabití a přiblížili nás tak o krok blíže k používání baterií, kterou již nebudeme muset nahrazovat. Tento zásadní objev může v budoucnu napomoci vzniku komerčně vyráběných baterií s velmi dlouho životností pro počítače, chytré telefony, spotřebiče, automobily a vesmírné rakety.

Vědci z celého světa již dlouho usilují o využití nanovláken při výrobě baterií. Nanovlákna jsou tisícinásobně tenčí než lidský vlas, jsou vysoce vodivá a chlubí se velkou povrchovou plochou pro uskladnění a přenos elektronů. Nevýhodou těchto vláken je ale jejich extrémní křehkost a nevhodnost pro dobíjení. V typické lithium-iontové baterii se rozpínají a lámou, což vede ke vzniku prasklin.

Nová technologie výroby baterie s výjimečnou kapacitou

Výzkumníci z UCI tento problém vyřešili tak, že potáhli zlatá nanovlákna pláštěm z oxidu manganičitého a uzavřeli je do elektrolytu vyrobeného z gelu podobného plexisklu. Tato kombinace se ukázala jako spolehlivá a odolná.

Vedoucí studie, Mya Le Thai, otestovala zkušební elektrodu více než 200 000 krát v průběhu 3 měsíců a nezaznamenala žádný pokles kapacity nebo výkonu či porušení některého z nanovláken.

Celý článek na Phys.org

Image Credit: UCI

-jk-