Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2019 vyšlo tiskem 6. 11. 2019. V elektronické verzi na webu 2. 12. 2019. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; rozvodny

Hlavní článek
Příčina mechanického chvění těžních synchronních motorů Palašer a jeho odstranění

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Co vozí energetici v autě? TETRIS CHALLENGE Co vše se vejde energetikům do auta, které používají metodu práce pod napětím (PPN) –…

ENERGO SUMMIT – vrcholná událost energetického sektoru 15. listopadu 2019 se na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA uskuteční již 5. ročník…

Více aktualit

Nový předmět na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze reaguje na aktuální trendy v průmyslu

23.10.2019 | FEL ČVUT v Praze | www.fel.cvut.cz

Katedra elektrických pohonů a trakce Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze přes léto připravila ve spolupráci s absolventy, kteří nyní pracují ve společnosti Siemens, nový předmět „Návrh komponent elektrického pohonu. Ten se zabývá problematikou řízení pohonů pomocí PLC. V laboratořích fakulty nově vzniklo šest stanovišť osazených řídicím systémem SIMATIC S7-1500, dotykovým panelem a dvěma malými servopohony s PMSM a frekvenčními měniči SINAMICS S210.

Obsahem nového předmětu je seznámení se s programováním PLC, tvorbou HMI panelů, tedy rozhraním člověk-stroj, umožňující přístup a řízení průmyslových automatizačních zařízení a propojením s frekvenčním měničem a naprogramováním jednoduché regulační smyčky v otáčkové a polohové vazbě. Tyto znalosti jsou důležité pro uplatnění budoucích absolventů v praxi.

Vedoucí katedry elektrických pohonů a trakce Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Dr. Jan Bauer popsal důležitost výuky předmětu: „Chceme studentům rozšířit znalosti o moderní aplikace regulace elektrických pohonů, kde vyšší výpočetní výkon řídicích počítačů umožnil skok od jednoduchých způsobů regulace, k výpočetně náročnějším a sofistikovanějším regulačním smyčkám a softwarovým synchronizacím mezi pohony. Předmět logicky navazuje na obsah přednášený v rámci povinných předmětů programu Elektrotechnika, energetika a management a ukazuje cestu jak aplikovat obecné teoretické znalosti z oblasti návrhu a regulace elektrických pohonů do praxe pomocí programovatelných automatů.“

Na výuce předmětu „Návrh komponent elektrického pohonu“ se podílí i společnost Siemens. Její odborníci, absolventi Fakulty elektrotechnické ČVUT, nový předmět vyučují a studenty seznamují s nejnovějšími poznatky z praxe. K využití PLC k řízení pohonů v praxi uvedl Martin Kozák, specialista společnosti Siemens, tyto poznatky: „V současné době dochází ke změně v řízení elektrických pohonů v celé řadě aplikací a přichází nový trend centrálního řízení, tedy přesunutí Motion Control inteligence do programovatelných automatů (PLC). Frekvenční měniče zde plní pouze úlohu akčního členu. Tento trend klade nové nároky na absolventy silnoproudých oborů, kteří se nyní musí seznámit se základními principy tohoto řízení. Proto jsme se s kolegy ze společnosti Siemens rozhodli podpořit výuku na FEL ČVUT.“

Tiskové materiály FEL ČVUT