Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 11. 12. 2017. V elektronické verzi na webu bude 11. 1. 2018.

Světelnětechnická zařízení
Osvětlení univerzitní budovy Centrale Supélec v Saclay ve Francii
Světlo pro naši budoucnost

Denní světlo
Použití a posuzování světlovodů Solatube®

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Nový metamateriál se schopností měnit tvar

25.01.2017 | University of Michigan | ns.umich.edu

Je-li vyroben konkrétní materiál, není obvykle možné změnit jeho tuhost. Výzkumníci z Michiganské univerzity však nyní vytvořili nový „metamateriál“, který umožňuje změnu materiálu z tvrdého na měkký bez poškození samotného materiálu.

Metamateriály jsou člověkem vyráběné materiály, které získávají své vlastnosti - v tomto případě tvrdost nebo měkkost - díky způsobu, jakým je materiál zkonstruován, spíše než ze samotného materiálu. Tato vlastnost umožňuje výzkumníkům měnit strukturu metamateriálu a vytvářet materiál, který vykazuje konkrétní vlastnosti.

Nový metamateriál

Výzkumníci z Michiganské univerzity v rámci své studie objevili způsob, jak sestavit metamateriál a manipulovat s jeho povrchovou tuhostí - může být pružný jako guma nebo tvrdý jako ocel. Tento materiál může být jednoho dne použit například k výrobě automobilů nebo systémů k vysílání raket do vesmíru. V automobilovém průmyslu by materiál našel využití při absorpci nárazů. Materiál by se dal rovněž použít jako náhrada duše jízdního kola. Při jízdě by se tak duše automaticky přizpůsobila terénu.

Celý článek na University of Michigan

Image Credit: Adobe Stock

-jk-