Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 9. 6. 2017. V elektronické verzi na webu bude 10. 7. 2017.

Světelné zdroje
Terminologie LED světelných zdrojů 

Denní světlo
Denní osvětlení velkých obytných místností
Svetelnotechnické posudzovanie líniových stavieb

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Více aktualit

Nový metamateriál se schopností měnit tvar

25.01.2017 | University of Michigan | ns.umich.edu

Je-li vyroben konkrétní materiál, není obvykle možné změnit jeho tuhost. Výzkumníci z Michiganské univerzity však nyní vytvořili nový „metamateriál“, který umožňuje změnu materiálu z tvrdého na měkký bez poškození samotného materiálu.

Metamateriály jsou člověkem vyráběné materiály, které získávají své vlastnosti - v tomto případě tvrdost nebo měkkost - díky způsobu, jakým je materiál zkonstruován, spíše než ze samotného materiálu. Tato vlastnost umožňuje výzkumníkům měnit strukturu metamateriálu a vytvářet materiál, který vykazuje konkrétní vlastnosti.

Nový metamateriál

Výzkumníci z Michiganské univerzity v rámci své studie objevili způsob, jak sestavit metamateriál a manipulovat s jeho povrchovou tuhostí - může být pružný jako guma nebo tvrdý jako ocel. Tento materiál může být jednoho dne použit například k výrobě automobilů nebo systémů k vysílání raket do vesmíru. V automobilovém průmyslu by materiál našel využití při absorpci nárazů. Materiál by se dal rovněž použít jako náhrada duše jízdního kola. Při jízdě by se tak duše automaticky přizpůsobila terénu.

Celý článek na University of Michigan

Image Credit: Adobe Stock

-jk-