Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2019 vyšlo tiskem 26. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 26. 7. 2019. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Správa aktiv a potřeba diagnostiky v Průmyslu 4.0

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 15. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Digitální továrna 2.0 na MSV 2019 Digitální továrna 2.0 je jedním z hlavních témat Mezinárodního strojírenského veletrhu…

Historicky nejvyšší grant Evropské unie dostal česko-slovenský energetický projekt ACON Společnosti E.ON Distribuce a Západoslovenská distribuční (ZSD) získaly od Evropské…

Viceprezidentem asociace ENTSO-E zvolen člen představenstva ČEPS, a.s., Zbyněk Boldiš Zbyněk Boldiš, člen představenstva ČEPS, a.s., byl zvolen do funkce viceprezidenta…

Drony z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze budou obhajovat vítězství v Abu Dhabi Utkají se o hlavní cenu 1 milion dolarů. Testy systému spolupracujících autonomních dronů…

Více aktualit

Nový metamateriál se schopností měnit tvar

25.01.2017 | University of Michigan | ns.umich.edu

Je-li vyroben konkrétní materiál, není obvykle možné změnit jeho tuhost. Výzkumníci z Michiganské univerzity však nyní vytvořili nový „metamateriál“, který umožňuje změnu materiálu z tvrdého na měkký bez poškození samotného materiálu.

Metamateriály jsou člověkem vyráběné materiály, které získávají své vlastnosti - v tomto případě tvrdost nebo měkkost - díky způsobu, jakým je materiál zkonstruován, spíše než ze samotného materiálu. Tato vlastnost umožňuje výzkumníkům měnit strukturu metamateriálu a vytvářet materiál, který vykazuje konkrétní vlastnosti.

Nový metamateriál

Výzkumníci z Michiganské univerzity v rámci své studie objevili způsob, jak sestavit metamateriál a manipulovat s jeho povrchovou tuhostí - může být pružný jako guma nebo tvrdý jako ocel. Tento materiál může být jednoho dne použit například k výrobě automobilů nebo systémů k vysílání raket do vesmíru. V automobilovém průmyslu by materiál našel využití při absorpci nárazů. Materiál by se dal rovněž použít jako náhrada duše jízdního kola. Při jízdě by se tak duše automaticky přizpůsobila terénu.

Celý článek na University of Michigan

Image Credit: Adobe Stock

-jk-